Hjemmelavet is
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 26-08-06 17:16

Hej

Jeg har her til morgen lavet en portion hjemmelavet vanilleis efter en
opskrift i "Mad og venner".

Jeg har netop smagt på det og det er noget krystaliseret, hvordan undgås
dette?

Er det fordi at det skal køle ned inden det kommes i fryseren?

mvh. Brian Bendtsen

Fra : Max

Dato : 26-08-06 18:21

Hej Brian

> Jeg har netop smagt på det og det er noget krystaliseret, hvordan
> undgås dette?

Hvordan er opskriften ?

Mvh Max

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 26-08-06 20:07

Max skrev:
> Hej Brian

> Hvordan er opskriften ?
>
> Mvh Max

hej

Ingredienser
5 dl sødmælk
5 dl piskefløde
1 stang tahitivanille
12 æggeblommer
110 g sukker

Fremgangsmåde:
Kom mælk og fløde i en kasserolle. Flæk vanillen, skrab kornene ud, kom
stang og korn i, og bring op lige under kogepunktet. Imens piskes
æggeblommer og sukker let sammen i en skål.

Den varme væske hældes lidt ad gangen over æggeblommerne, og det hele
hældes tilbage i kasserolllen, som over svag varme varmes op under
konstant omrøring med en plastikske eller spartel, til cremen bliver
tyk. Tjek temperaturen med et termometer. Den må ikke blive mere end 85
grader varm, for så koagulerer den. Sigt cremen. *Afkøl ismassen
tildækket i køleskabet. Bedst er det at fryse isen på en ismaskine, har
du ikke sådan en, så kom den i en plasticbeholder, og stil den i
fryseren, tag den ud efter hvert 30. minut, og rør den igennem, indtil
den er helt fast i konsistensen. Tag isen ud fra frost, og stil den i
køleskabet 10 min. før du anretter.

* Dette var så her jeg sprang over da de næste sætninger forvirrede mig,
men den skulle nok ha været afkølet i køleskab inden den røg i fryseren.

/Brian Bendtsen

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 26-08-06 20:53

On Sat, 26 Aug 2006 21:06:45 +0200, Brian Bendtsen
<kontakt@bendtsen-solutions.dk> wrote:

> [...]
>
>* Dette var så her jeg sprang over da de næste sætninger forvirrede mig,
>men den skulle nok ha været afkølet i køleskab inden den røg i fryseren.

Min erfaring siger mig at hvis du fryser isen i en traditionel fryser
er det meget vigtigt for at undgå kystaliseringen at du tager isen ud
af fryseren et par gange i timen og rører i den. Så krystaliserer den
ikke. Hvorfor det er sådan ved jeg ikke men det virker :)

/Bjarne

Fra : Max

Dato : 26-08-06 22:16

Hej Brian

> * Dette var så her jeg sprang over da de næste sætninger forvirrede
> mig, men den skulle nok ha været afkølet i køleskab inden den røg i
> fryseren.

Mon ikke du har udeladt at tage den ud under og omrøre den under
frysningen. Forøvrigt må det blive noget halvkedelig is når du har
lige så meget sødmælk som piskefløde, det giver jo en is med
et højt vandinhold.

Den is jeg normalt laver skal ikke omrøres under frysningen
for ikke at danne iskrystaller. Opskriften på grundmassen er
så nem:

1 dl. piskefløde, 1 spsk. sukker, 1 past. æggeblomme.

Æggeblomme og sukker piskes en lille times tid i røremaskinen,
Piskefløden piskes så stiv at det er lige før den bliver grynet.
De to dele vendes sammen med de smagsstoffer og det
fyld man ønsker. Puttes direkte i fryseren og skal ikke røres
før det serveres næste dag.

Mvh Max

Fra : Kim Jensen

Dato : 26-08-06 22:52

Max wrote:
> Den is jeg normalt laver skal ikke omrøres under frysningen
> for ikke at danne iskrystaller. Opskriften på grundmassen er
> så nem:
> 1 dl. piskefløde, 1 spsk. sukker, 1 past. æggeblomme.

Du laver meget små portioner?

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Max

Dato : 26-08-06 23:14

Hej Kim

> Du laver meget små portioner?

Ja, men mange af dem :)

Mvh Max

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 27-08-06 05:50

Max skrev:
> [...]
> De to dele vendes sammen med de smagsstoffer og det
> fyld man ønsker. Puttes direkte i fryseren og skal ikke røres

Hej max

Jeg ved ikke om isen er kedelig. Vi spiste et par skefulde i går og
smagen er faktisk god, men kosistensen alt for krystaliseret. Jeg
omrørte i den 3 gange hver 30. minut og så havde jeg simpelthen ikke tid
længere. Måske man skulle investere i en ismaskine. Nogen der kender et
godt mærke og hvor man køber sådan én?

Din opskrift lyder meget nem, bortset fra at æggemassen skal røres i en
times tid. Har nemlig ingen røremaskine. Men jeg prøver den da lige lidt
senere i dag og så må jeg røre så længe jeg kan holde det ud.

/Brian

Fra : Max

Dato : 27-08-06 17:04

Hej Brian

> Jeg ved ikke om isen er kedelig. Vi spiste et par skefulde i går og
> smagen er faktisk god, men kosistensen alt for krystaliseret. Jeg

Nu skal man jo passe lidt på, meget af det italienske is der sælges
rundt omkring er netop sådan noget der minder om fløde is med
vand i, men det skal være sådan og det er populært.

> omrørte i den 3 gange hver 30. minut og så havde jeg simpelthen ikke
> tid længere. Måske man skulle investere i en ismaskine. Nogen der
> kender et godt mærke og hvor man køber sådan én?

Mon ikke Padre (en flittig skribent her i gruppen) kan give dig nogler
gode og kompetente svar på det.

> Din opskrift lyder meget nem, bortset fra at æggemassen skal røres i
> en times tid. Har nemlig ingen røremaskine. Men jeg prøver den da
> lige lidt senere i dag og så må jeg røre så længe jeg kan holde det

Jeg har anskaffet mig en røremaskine fordi jeg er doven og jeg
udnytter den på det groveste, men det kan sikkert fint lade sig
gøre med en håndmikser.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 28-08-06 07:39

Hej Brian

> Din opskrift lyder meget nem, bortset fra at æggemassen skal røres i
> en times tid. Har nemlig ingen røremaskine. Men jeg prøver den da

For sjov skyld prøvede jeg lige at lave en vanilleis med marcipan.

8 past æggeblommer
8 spsk sukker
8 dl piskefløde
1 stang vanille
1 skefuld vanillesukker
250 g marcipan

Grundmassen lavet efter føromtalte måde.
Marcipan rives i æggemassen
Vanillestang flækkes, korn skrabes ud og bælg
skæres i stykker, korn og bælg varmes op til
kogepunktet i en sjat fløde og efter afkøling
hældes det i æggemassen.
Flødeskum vendes i, det hældes i en beholder
og stilles i fryseren til dagen efter. Den har godt
af at blive taget op 30 min. før servering.

Smager som englesang.

Næste gang kommer der også revet blød nougat i.

Mvh Max

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 28-08-06 18:33

Max skrev:
> [...]
> af at blive taget op 30 min. før servering.
>
> Smager som englesang.
>
> Næste gang kommer der også revet blød nougat i.

Hej

Jeg lavede en lille portion med et skvat bailyes og det blev faktisk
også ret godt og jeg nøjedes endda med at piske æggemassen i 10 minutter.

2 æggeblommer
2 spsk sukker
2 dl fløde
½ dl. bailyes

Jeg skal have gæster i weekenden og tror jeg vil prøve den med marcipan.
Hvad kunne være rigtig godt at servere til? Har tænkt på nogle chokolade
muffins, men det bliver måske for sødt. Forslag er velkomne.

mvh. Brian Bendtsen

Fra : Max

Dato : 28-08-06 18:59

Hej Brian

> 2 æggeblommer
> 2 spsk sukker
> 2 dl fløde
> ½ dl. bailyes

Tak for inspirationen, konen har nævnt is med Bailyes som
noget hun gerne ville smage.

> marcipan. Hvad kunne være rigtig godt at servere til? Har tænkt på
> nogle chokolade muffins, men det bliver måske for sødt. Forslag er

Ikke muffins, men chokolade brownies, dem fra Meyers kogebog
er bare suveræne.

Mvh Max

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-08-06 11:29

Brian Bendtsen <kontakt@bendtsen-solutions.dk> wrote:

> hej
>
> Ingredienser
> 5 dl sødmælk
> 5 dl piskefløde
> 1 stang tahitivanille
> 12 æggeblommer
> 110 g sukker

12 æggeblommer ? Når jeg laver bruger een.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 27-08-06 10:48

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> den 26. august 2006 kl. 23:15 +0100
skrev:
>Æggeblomme og sukker piskes en lille times tid i røremaskinen,

En time? Hvorfor dog så længe?

Mange hilsner

Kasper Hyllested
www.hyllested.net

Fra : Max

Dato : 27-08-06 17:06

Hej Kasper

> En time? Hvorfor dog så længe?

Spørg mig ikke, en konditor jeg arbejdede for engang fortalte mig
at jo langsommere man rørte, dermed længere, når man rørte
æggeblommer og sukker sammen, jo bedre blev resultatet.

Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 27-08-06 17:55

Max skrev:

> Spørg mig ikke, en konditor jeg arbejdede for engang fortalte mig
> at jo langsommere man rørte, dermed længere, når man rørte
> æggeblommer og sukker sammen, jo bedre blev resultatet.

Jeg googlede lidt for at finde en forklaring - uden held.
Til gengæld fandt jeg denne pudsige metode, som sørger
for hurtig nedfrysning samt omrøring:

- Put iskremen i en lille (1/2 kg) kaffedåse. Luk dåsen godt
til med låg og tape.

- Put den lille dåse i en større (1.5 kg) dåse.
Læg lag med knust is (af vand) og salt i mellemrummet
mellem de to dåser. Luk den store dåse.

- Læg dåsen på gulvet og rul den frem og tilbage med
fødderne de næste 10-15 minutter.

- Tag den lille kande ud fjern salt og vand, rør i isen.

- Gentag 1 gang mere.

<http://southernfood.about.com/cs/icecream/a/ice_cream.htm>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 27-08-06 18:33

Jens Axel Søgaard wrote:
> Til gengæld fandt jeg denne pudsige metode, som sørger
> for hurtig nedfrysning samt omrøring:

Jeg tror man hurtigt vil blive træt af den fremgangsmåde og
anskaffer en ismaskine

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Max

Dato : 27-08-06 21:24

Hej Jens

> Til gengæld fandt jeg denne pudsige metode, som sørger
> for hurtig nedfrysning samt omrøring:

Sådan blev is lavet i mit barndomshjem for 50 år siden,
der var jo ingen fryser og is blev hentet på værket.

Mvh Max

Fra : Lars Remmen

Dato : 27-08-06 15:47

Brian Bendtsen skrev:
> [...]
> dette?
>
> Er det fordi at det skal køle ned inden det kommes i fryseren?

Du kan tilsætte en teske frysepulver (gelatineringspulver til frysetøj
hedder det vist).

Lars