Best buy for en flad, max. 2500,-
Fra : maavenz@get2net.dk

Dato : 25-08-06 21:46

Jeg skal have købt 2 stk. 19" fladskærme til min Mac Mini og til
fruens nye MacBook. Apples skærme er lækre men alt for dyre,
sååååå. Jeg synes at det er et fuldstændigt uoverskueligt marked,
og vil derfor blive glad for lidt kompetent bistand til hvad jeg skal
købe. Som nævnt ligger limit omkring 2500,-. Vi er midaldrende,
læsebrillebrugere (hvis vi kan finde brillerne) og er vel hvad der kan
betegnes som normalbrugere, d.v.s. hjemmekontorarbejde, surf på
nettet, lettere billedbehandling og en DVD-film i ny og næ. Jeg har
set mig blind på responstid og en paneltype der hedder IPS, som vist
nok giver de klareste billeder og den bedste opløsning. Men er disse
ting så afgørende med den profil vi har? Det er vist heller ikke alle
skærme der er Mac-kompatible. Altså, er der nogen her der kan skære
gennem al det, for mig uforståelige, ordgejl og knalde et bud på den
bedste skærm til pengene, på bordet?
På forhånd tak.
Mogens
PS. Et enkelt ønske til skærmen har vi, nemlig at den kan roteres.
Pivot tror jeg det hedder.
PPS. Skønhed kommer som bekendt indefra, men skærmen må da godt
matche vores Macér.

Fra : Mogens V.

Dato : 26-08-06 14:15

maavenz@get2net.dk wrote:
> [...]
> Pivot tror jeg det hedder.
> PPS. Skønhed kommer som bekendt indefra, men skærmen må da godt

Jeg ville måske foreslå en Philips 20.1" 1280x1050 (husker ikke model).
Den koster kun en anelse mere end dit opgivne prisniveau, har samme
panel i Dell's tilsvarende, er ligesågod, bare billigere.
Jeg har selv så'n en Dell 20.1" 1680x1050 på job. Den er lækker, men den
høje opløsning kan være et problem, afhængig af ens øjne.

Ellers er Dell's 19" temmelig gode. Vi har en bunke af dem på jobbet,
både de sidste nye og lidt tidligere modeller, har ikke haft en eneste
med problemer, heller ikke deres 17" modeller.

Lad endelig være med at spare for meget, og vær sikker på du køber med
8-bit paneler, ikke 6-bit, ellers vil farver ikke være korrekte, og du
kan se visse farver li'som sitrer. Kan være ret irriterende at kigge.

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 26-08-06 15:08

<maavenz@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Denne har piv .
http://mag.dk/products/prodView.asp?id=378 pris

Uden Piv http://mag.dk/products/prodlist.asp?CatID=129

/ad

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-08-06 18:22

On 2006-08-25 22:45:31 +0200, maavenz@get2net.dk said:

> [...]
> Pivot tror jeg det hedder.
> PPS. Skønhed kommer som bekendt indefra, men skærmen må da godt

Midaldrende læsebrillebrugere sidder vel ikke og spiller skydespil.
Responstiden er derfor ikke så vigtig. Alt i alt skal man ikke stirre
sig blind på tekniske data. De fleste skærme er efterhånden meget godt
med på det punkt. Det kommer an på resultatet. Det er rigtigt, at
IPS-paneler pr. tradition er de bedste. De andre typer er dog også ved
at være gode. Det er også meget svært at få oplyst, hvilken type
display, der sidder i en skærm. Jeg synes ikke, det er noget,
fabrikanterne bare opgiver. Men igen, se mere på resultatet, end på tal
og betegnelser.

Min erfaring er faktisk, at vi almindelige mennesker, der ikke er vant
til at arbejde professionelt med billeder, og som ikke spiller de
nyeste skydespil, vi synes faktisk, de fleste skærme er ganske gode.
Jeg har tit undrende læst dårlige anmeldelser af en skærm, jeg da
syntes var ganske god. Jeg tror derfor ikke, I skal være så bange for
at få en dårlig skærm, hvis I bare køber et anerkendt mærke, og hvis I
ikke er erfarne, professionelle fotografer eller på anden måde vante
til at stille meget høje krav.

Nogle siger, at skærme i dag bliver optimeret til en speciel brug.
Nogle skærme er hurtige og gode til spil. Andre har naturtro farver og
er gode til fotobearbejdning. Atter andre er godt til film. En skærm,
der anbefales på Toms Hardware som universel, er ViewSonic VP 930, der
iflg. Edbpriser.dk kan fås for godt kr. 3.000,-. Spillere anbefales
ViewSonic VX922, der iflg. Edbpriser.dk kan fås for knap kr. 2.500,-.
Ønsker man at bearbejde billeder og vil have naturtro farver, anbefales
Samsung 970P, der iflg. Edbpriser.dk kan fås for kr. 3.400,-.

<http://www.tomshardware.com/2006/03/27/the_spring_2006_lcd_collection/index.html>

Men

ærligt talt, så kan mindre gøre det for os almindelige mennesker, der
ikke er godt vant med fine, professionelle skærme. Kigger jeg ned over
priserne hos edbpriser.dk, så er der f.eks. en Samsung SyncMaster 940N,
som netop har den pivot-funktion, du efterlyser. Den koster ikke ret
meget mere end kr. 2.000,-. Ja, faktisk kan man få en Samsung
SyncMaster 920 N, som også har pivot-funktion, for bare kr. 1.600,-. De
billige skærme har ikke DVI-indgang, men bare VGA. Det har min også, og
det virker fint. Jeg læste engang, at nogle skærme med begge indgange,
har en dårlig VGA-indgang pga. en dårlig analog/digital konverter.
Derfor synes mange, at DVI er langt bedre end VGA. De kan nemlig
tydeligt se forskel, når de skifter indgang på deres skærm. Det er jo
et smart trick for at få folk til at betale mere for en skærm med DVI.

<http://www.samsung.com/dk/products/monitors/tft19/940n.asp>

For at nævne alternativer, så har jeg lige købt en Samsung SyncMaster
940MW, som er en 19" skærm i bredformat, som har indbygget tv-tuner.
Den koster kr. 2.999,- hos Fona og gør stor lykke i vores børneværelse,
da børnene nu kan se fjernsyn. Selv har jeg arvet børnenes gamle LG
Flatron L1915S, der regnedes for en superhurtig spilleskærm for to år
siden med en responstid på 12 ms. Det var meget flot dengang. Den
koster kr. 2.300,- iflg. edbpriser.dk. Den er vist ikke berømmet for
andet, end at den var god til spil. Jeg synes nu, den fungerer fint til
mit brug, der hovedsaglig består af tekst og hjemmesider, men også lidt
billeder.

Jeg synes i hvert fald, det lyder fornuftigt med en 19" skærm. De har
som standard en opløsning på 1280x1024 punkter. Det er det samme som
17" skærme, og på den måde bliver bogstaver og det hele noget større og
lettere at se for os, der ikke er helt unge længere. Bredformatskærme
på 19" har typisk en opløsning på 1440x900 punkter. Det kan være
dejligt med en bred skærm, men regner man på det, har skærmen mindre
areal og færre punkter. Man kan også købe større skærme, som nogen har
anbefalet. De er bare dyrere, og ofte bliver tingene mindre, da
opløsningen er meget større, og den fysiske størrelse kun lidt større.
Desuden siger mange anmeldere, at de gode, gamle 17 og 19" skærme er
bedre, hvad kontrast, opdateringshastighed, synsvinkler og den slags
angår. Selve panelerne er altså bedre, selv om de andre størrelser også
er ved at være gode. Man får altså meget mere for prisen i en
konventionel skærm på 19".
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-08-06 12:57

maavenz@get2net.dk skrev:

> Evt. kan du bekræfte at kvaliteten af VGA-kablet er afgørende
> for et godt billede, gerne med ex. på et godt kabel.

Kablet har sikkert også noget at sige, men det er efter min mening
ikke den vigtigste faktor. Der er langt større svingninger på
billedkvaliteten fra det ene VGA-grafikkort til det næste, end
der er på DVI-kort. Det skyldes sikkert, at der er stor forskel
på kvaliteten af de D/A-konvertere, som sidder på kortene, og det
samme gælder vel for A/D-konverterne i skærmene. Derfor er det
svært at sige noget om dit setup, medmindre du kan finde en, som
har nøjagtig de samme skærme og grafikkort. Har du prøvet at
spørge i: <news:dk.edb.hardware.skaerm> ?

Engang havde jeg et Matrox Parhelia grafikkort(*) og det trak en
Viewsonic 20" (1600 x 1200 pixels) fladskærm på VGA-indgangen, da
der på DVI-indgangen sad en G5 med et Nvidia GeForce FX 5200 Ultra.

Det var meget svært at se forskel på billedkvaliteten imellem de
to grafikkort på den skærm, selvom Matrox-kortet jo altså kørte
VGA, men byttede jeg dem om, så Mac'en kørte via VGA og Parhelia-
kortet via DVI, så kunne jeg knapt se, hvad der stod på skærmen,
når jeg brugte Mac'en. Så uldent var billedet, så hvis du vælger
at køre VGA, kræver det som regel også et rigtig godt grafikkort.
Vælger du derimod DVI, er grafikkortet knap så vigtigt. Det skal
blot have RAM nok til at trække den opløsning, du har planer om
at køre med, og det bliver ikke noget problem i dag, når det
handler om 19" skærme.

(*) Fås ikke til Mac, men ATI er efterhånden tæt på Matrox hvad
angår billedkvalitet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-08-06 20:08

> [...]

> blot have RAM nok til at trække den opløsning, du har planer om
> at køre med, og det bliver ikke noget problem i dag, når det

Lige netop mht DVI er det vigtigt at grafikkortets TMDS kan levere DVI
standartens fulde båndbrede (165Mhz v. single link og 2x165 v. dual
link). Ved små opløsninger har det ingen betydning, men det bliver vigtigt
såfremt man anvender oplsøninger på 1600x1200 eller derover (max
opløsning v. single link DVI uden reduced frequency banking er 1920x1200).
Såfremt DVI' udgangen ikke kan levere nødvendige båndbrede anvendes der
reduced frequency banking.

Normalt er det kun et issue når der tilsluttes to DVI skærme til et
kort med kun én TMDS, eller tilsluttes en skærm til den sekundære DVI
udgang. (eks er Apples GF5200 kun udstyret med én TDMS)

Begge varianter af Mac mini er dog udstyret med meget midelmådige
TMDS'er, og kan ikke trække 1920x1200 uden der bruges reduced
frequency banking. Ældre Radeon grafikkort er ligeledes udstyret med
meget midelmådige TMDS'er og kan ikke vise mere end 1280x1024 over
DVI, da disse kort ikke kan skifte over til reduced frequency banking)

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-08-06 21:08

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
> banking er 1920x1200). Såfremt DVI' udgangen ikke kan levere
> nødvendige båndbrede anvendes der reduced frequency banking.

Ja, men i det her tilfælde snakker vi jo om 19" skærme.

> Ældre Radeon grafikkort er ligeledes udstyret med meget
> midelmådige TMDS'er og kan ikke vise mere end 1280x1024 over
> DVI, da disse kort ikke kan skifte over til reduced frequency
> banking)

Mit 2 år gamle Radeon X800 Pro til PC'en har mulighed for Reduced
Blanking, så det trækker ganske fint en 24" fladskærm i 1920 x 1200
via DVI. Det giver forresten også et overraskende godt billede på
fladskærmen via VGA i 1920 x 1200, men knap så godt som mit forrige
Matrox-kort.

--
Hilsen
Madsen

Fra : maavenz@get2net.dk

Dato : 27-08-06 11:04

Tak for nogle gode og brugbare svar, specielt Henriks tip vedr.Samsungs
940N som ser meget interessant ud, men du skrev bl.a.:
[...]
Når jeg f.eks læser dette:

http://flatpanels.dk/monitorbegreber.php#2

som beskriver at et VGA signal skal konverteres fra digital til analog
og tilbage til digital, med risiko for støj, kvalitetstab og hvad ved
jeg, ja så bliver jeg usikker. Kan du fortælle mig om der er noget om
snakken, ell. det kun er et tema for supernørder. Evt. kan du
bekræfte at kvaliteten af VGA-kablet er afgørende for et godt
billede, gerne med ex. på et godt kabel.

Bedste hilsner

Mogens Aagaard

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-08-06 11:31

On 2006-08-27 12:04:03 +0200, maavenz@get2net.dk said:

> [...]
> bekræfte at kvaliteten af VGA-kablet er afgørende for et godt
> billede, gerne med ex. på et godt kabel.

Som jeg har antydet, så er jeg ikke ligefrem ekspert. Det har så den
fordel, at jeg nok heller ikke er så kræsen og derfor er tilfreds med
noget mindre godt. Som jeg plejer at sige, så er det ikke værd at lære
en masse om vin. Man bliver bare nødt til at købe nogle frygteligt dyre
vine, for man er ikke længere tilfreds med de billige. På samme måde
har jeg hørt folk sige, at der ikke er nogen skærme til under kr.
10.000,- der er værd at bruge.

Teoretisk set er DVI en bedre teknologi, da der ikke skal omformes til
analoge signaler. Det er bare ikke altid, det betyder så meget i
praksis. Det står også på den side, du henviser til, at forskellen på
DVI og VGA varierer meget fra skærm til skærm. På børnenes nye Samsung
SyncMaster 940MW brugte vi det medfølgende VGA-kabel de første dage,
til vi fik et DVI-D kabel. Umiddelbart kan jeg ikke se forskel, men det
er også svært at bedømme. Man skal jo skrue kablet af i begge ender og
skrue det nye kabel på i begge ender. Derefter skal man tænde skærmen,
som nu står til en helt skæv opløsning. Det skal man så stille rigtigt,
før man kan bedømme billedet. Hvis man kunne skifte mere direkte mellem
DVI og VGA, er det da muligt, man kunne se forskel.

Mit råd er faktisk, at du prøver at se skærmen i virkeligheden. Sidst
jeg købte skærm, havde jeg også læst om IPS-paneler og alt muligt. Da
jeg så stod i butikken, så var den billigste egentlig meget pæn, og så
købte jeg den. Det var også den eneste, de havde hjemme, og nu havde
jeg indstillet mig på, at jeg ville have en skærm, så jeg gad ikke
rigtig vente mere. Man kan komme langt med at indstille de forskellige
parametre på skærmen, men det er ikke let. Man kan hurtigt fare vild i
farvebalance og den slags. Men prøv at se nogle skærme i virkeligheden.
Det kan være svært at finde lige den model, man er interesseret i, for
der er simpelthen så mange forskellige.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-08-06 11:36

On 2006-08-27 12:04:03 +0200, maavenz@get2net.dk said:

> Tak for nogle gode og brugbare svar, specielt Henriks tip vedr.Samsungs
> 940N som ser meget interessant ud...

Jeg kom lige i tanker om, at det nogle steder ser ud som om, den fås
med forskellige fødder. Hvis det er vigtigt for jer at kunne sætte den
på højkant (pivot-funktion), så husk at sikre jer, at den model, I
køber, har en fod, der kan det. Samsung skriver i hvert fald, at man
kan få den med hæve-sænke-fod, men jeg er ikke klar over, om begge
fødder har pivot-funktion. Det har de måske.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 27-08-06 12:20

<maavenz@get2net.dk> wrote:

> [...]
> Pivot tror jeg det hedder.
> PPS. Skønhed kommer som bekendt indefra, men skærmen må da godt

Samsung og Philips. Begge dele kan købes i computercity.dk

--
regards , Peter B. P. - liberterran.org, markedspartiet.dk, macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : maavenz@get2net.dk

Dato : 30-08-06 16:11

Tak for de mange gode og indsigtsfulde indlæg. Jeg må indrømme at
det blev lidt for nørdet for mig til sidst. Anyway, mandag nærmede
jeg mig en Computercity butik, med det faste forsæt at købe en
ViewSonic VP922, og jeg forlod, selvfølgelig, butikken med en helt
anden skærm, tsk,tsk. Det var en Samsung 203b, som bare stod helt
fantastisk i butikken i forhold til andre skærme og specielt den
ViewSonic jeg havde udset mig. Jeg er rigtig glad for skærmen og har
ikke foretaget nogen justeringer overhovedet. Jeg må desværre
konstatere at den medfølgende CD er ubrugelig på min Mac, bortset fra
manualen. Kan ikke åbne nogen filer overhovedet, og det vil så sige
at jeg ikke kan bruge det indbyggede rotationsprogram, Magic Rotation,
når jeg drejer skærmen på højkant. Øv, og ikke specielt smart
researchet. Ringede til Samsun Support, der bekræftede at de ikke
laver skærmdrivere der understøtter Mac. Sagde dog at man nede i
"indstillinger" kan bede skærmkortet om at roter 90 ell 180
grader????? Kan det bekræftes her, og hvordan gør man det. Under alle
omstændigheder beholder jeg skærmen som jeg synes er super god.

Venlig hilsen
Mogens

Fra : maavenz@get2net.dk

Dato : 30-08-06 16:45

OK, jeg fandt selv ud af det ved at gå i skærmopsætning i
systemindstillinger. Lidt Pinligt!!!

Mogens

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-06 21:41

On 2006-08-30 17:44:33 +0200, maavenz@get2net.dk said:

> OK, jeg fandt selv ud af det ved at gå i skærmopsætning i
> systemindstillinger. Lidt Pinligt!!!

He-he. Ja, man skal holde sig fra de der installations-cd'er, der
følger med tingene. Det meste er indbygget i Mac OS X. Jeg håber, I får
glæde af den nye skærm. Den ser lækker ud. Og så er den jo billig i
forhold til størrelsen. Det var jo det, jeg sagde. Når man først ser
skærmene i virkeligheden, så er mange af dem vældig gode, uanset hvad
anmelderne skriver. Anmelderne er jo vant til det allerbedste, og de er
meget mere kritiske end vi andre. Det skulle jo også gerne være sådan,
at en skærm til kr. 10.000,- er bedre end en til kr. 2.500,-.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster