ekstraskærm til powermac g4
Fra : Isak Lyberth

Dato : 21-08-06 08:00

Jeg skal have en ekstra skærm på en powermac g4, så jeg gætter på at jeg
skal have et ekstra grafikkort
hvad kan man bruge? kan man overhovedet sætte en ekstra skærm på?
Skal man sætte et dualhead grafikkort på eller 2 kort?

Hilsen Isak

Fra : Isak Lyberth

Dato : 21-08-06 08:07

Isak Lyberth skrev:
> [...]
> hvad kan man bruge? kan man overhovedet sætte en ekstra skærm på?
> Skal man sætte et dualhead grafikkort på eller 2 kort?

Vil lige sige at peroformance ikke er et issue, det der skal være er 2
skærme! er ikke intereseret i svar der siger at jeg skal købe en ny
computer, med mindre det er den eneste mulighed.

Hilsen Isak

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-08-06 12:36

Hej Isak

Isak Lyberth wrote:
> Jeg skal have en ekstra skærm på en powermac g4, så jeg gætter på at jeg
> skal have et ekstra grafikkort

Det kommer an på, hvilken G4, du har. En hel del af dem har et
grafikkort med 2 indgange - VGA + DVI, og de nyere DVI + ADC.

> hvad kan man bruge? kan man overhovedet sætte en ekstra skærm på?
> Skal man sætte et dualhead grafikkort på eller 2 kort?

Hvis du har brug for meget power i grafikkortet, så skal du klart gå
efter fx. en Radeon 9000Pro/128, 9800Pro/128/256. Begge er AGP med DVI +
ADC indgange. Begge kort kan køre både dublering og spejling under både
OS 9.2 og OS X.

Alternativt, hvis du er godt tilfreds med det kort, du har, men gerne
vil have et kort mere til en mindre skærm, kan et godt PCI (non-AGP)
kort være en god løsning. Fx. Radeon 7000 eller 9200 - VGA+DVI. - Men
udover det, så er de to kort faktisk lynende hurtige og på visse områder
fuldt så gode som 9000 og 9800. - Er en ekstra skærm kun til brug for
fx. paletter m.v., så vil et Rage 128 PCI kort fra en gammel B&W G3
sagtens kunne trække skærme med opl. helt op til 2048x1280@70hz eller
1280x1024@100hz. Rage 128 kortet er fuldt kompatibelt med både OS 9.x og
X, - og mon ikke der ligger nogle af dem rundt omkring, du kan få næsten
for portoen. - Jeg har desværre ikke flere tilbage af Rage128, - ellers
kunne du bare have hentet et hos mig...

- Og selv et Matrox Millenium II/400 kort vil kunne bruges som
'palette-kort', selvom det kun er delvis accelereret under OS X...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Isak Lyberth

Dato : 21-08-06 13:14

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
>
> - Og selv et Matrox Millenium II/400 kort vil kunne bruges som
> 'palette-kort', selvom det kun er delvis accelereret under OS X...

Ok, fra atis hjemmeside ser det ikke ud til at man bare kan smide et
hvilket som helst pci kort i maskinen, så jeg må finde sådan et rage
kort eller matrox
performance er ikke et issue, som sagt, skal bruges på en musik computer
Nogen der har sådan nogle kort til salg/afhentning?

hilsen Isak