Jeg har skiftet batteri i gammel iMac
Fra : Henrik Münster

Dato : 09-08-06 18:29

Der har jævnligt været spørgsmål om batteriet i diverse computere.
Altså backup-batteriet, der holder liv i uret og visse andre
indstillinger. Jeg har netop skiftet batteriet i vores gamle iMac 233
rev. B, hvor uret startede på nul, hver gang man tændte den. Jeg fandt
en vejledning på nettet, hvor en fortalte om sine egne erfaringer. Man
skal bruge et litiumbatteri på 3,6 Volt i størrelsen 1/2 AA. Der er
vist to størrelser, der kaldes 1/2 AA, og man skal have den lille, der
vist er ca. 25 mm. Batteriet købte jeg for kr. 49,75 hos
billigebatterier.dk. Det hedder: SL-750 1/2AA , 3,6V, Lithium, 0,95Ah
(360-8020).

Jeg er for adskillige år siden gået over til at købe alle batterier på
nettet. Priser på batterier varierer nemlig enormt. Almindelige
batterier kan man ganske vist få relativt billigt i supermarkeder, men
de mere specielle størrelser som f.eks. knap-celler, skal man ofte give
en formue for hos fotohandlere eller urmagere. Jeg har også handlet en
del hos batterier.dk, men der er mange andre net-butikker med batterier.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-08-06 20:52

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> den lille, der vist er ca. 25 mm. Batteriet købte jeg for kr. 49,75
> hos billigebatterier.dk. Det hedder: SL-750 1/2AA , 3,6V, Lithium,
> 0,95Ah (360-8020).

Takker. Denn lokale fotobiks ville gerne have 125 kroner for
ulejligheden - det synes jeg var lidt dyrt.

Fra : Jan Hovard

Dato : 10-08-06 13:03

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Takker. Denn lokale fotobiks ville gerne have 125 kroner for
> ulejligheden - det synes jeg var lidt dyrt.

Jeg har handlet en hel del hos batteribyen.dk og er ofte meget imponeret
over hvor hurtigt de bliver leveret og så er det billigt tillige.

---JanH

Fra : Sebastian Løck

Dato : 11-08-06 12:18

Henrik Münster wrote:
> [...]
> Jeg har netop skiftet batteriet i vores gamle iMac 233 rev. B, hvor uret
> startede på nul, hver gang man tændte den.

Det er ærgrligt, når PRAM tømmes på den måde. Men hvis det kun er uret,
der er problemet kan en lille NTP client klare mosten.
NTP clienter fås til MacOS 7 eller senere.

Det kræver selvfølgelig indernetadgang, men hvilken computer har ikke det?

Det er rigtig at der er stor prisforskel på batterier. Men jeg måtte
desværre flere gange sande, at der også er store kvalitetsforskel.

rds
Sebastian

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-06 13:31

On 2006-08-11 13:17:57 +0200, Sebastian Løck <thorfinn@ofir.dk> said:

> Det er ærgrligt, når PRAM tømmes på den måde. Men hvis det kun er uret,
> der er problemet kan en lille NTP client klare mosten. NTP clienter fås
> til MacOS 7 eller senere.

Jeg har ikke rigtig undersøgt, om der er andet relevant end uret, der
glemmer indstillingerne. I teorien er der vel en del indstillinger, som
ligger i PRAM.

> Det kræver selvfølgelig indernetadgang, men hvilken computer har ikke det?

Vi har bare ikke haft OS 9 indstillet til at gå på nettet, men det har
jeg gjort nu. Der er NTP-klient indbygget i OS 9, og den virker fint.
Hvis man skal spille Pixeline på computeren, går det ikke rigtig i
Classic. Det hakker for meget. Computeren skal boote i OS 9. Jeg tror
dog, at August på 6 år er ved at være vokset fra Pixeline, så måske vil
han mest bruge OS X fremover.

> Det er rigtig at der er stor prisforskel på batterier. Men jeg måtte
> desværre flere gange sande, at der også er store kvalitetsforskel.

Helt sikkert, men man kan jo sammenligne priser for mærkevarer. De
varierer også enormt. Jeg mener, at Netto f.eks. har Duracell til en
yderst rimelig pris.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster