Touchscreen iMac
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 06-08-06 11:45

Hej alle !

Jeg var i min ferie forbi Aqua Ferskvands Akvarium i Silkeborg
( http://www.ferskvandscentret.dk/aqua/ ). Rundt omkring på udstillingen
står en masse masse Mac's med informationer mm.
Specielt lagde jeg mærke til en hel del iMac's 233 - 500 mhz som blev
brugtil information man kunne trykke sig frem til direkte på skærmen.
Hvordan er en sådan "touchscreen" lavet ? Umiddelbart er der ikke noget
at se på skærmen som skulle indikere at det ikke er en normal CRT skærm,
men noget må jo være ændret, for software kan vel ikke alene gøre det ?
Kan det evt. være en tynd folie der er klistret på ?
Nogen der har nogen ideer ??

Venligst
Henry Lerche Madsen

PS: alle med interesse for danske søer, vandløb og natur får en stor
oplevelse på Aqua !!!

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 06-08-06 15:30

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Kan det evt. være en tynd folie der er klistret på ?
> Nogen der har nogen ideer ??
Det er en glas fortsats, man kan købe. Den fylder ca. 1mm, og kan ikke
ses når man bare kigger på skærmen normalt. Men skiller man computeren
ad vil man kunne se den trykfølsomme fortsats.
--
Jeg har talt

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-06 05:31

On 2006-08-06 16:29:41 +0200, macfreak@tiscali.dk ([92xx] Maciek) said:

> [...]
> ses når man bare kigger på skærmen normalt. Men skiller man computeren
> ad vil man kunne se den trykfølsomme fortsats. --

Der var vist et firma, der lavede dem dengang. Jeg kan huske, at
Fredgaard Radio fik dem i sine butikker. Der blev sat hovedtelefoner
på, og så kunne man lytte til hit-sangene og klikke sig frem til dem
direkte på skærmen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-08-06 13:27

> [...]
> Fredgaard Radio fik dem i sine butikker. Der blev sat hovedtelefoner
> på, og så kunne man lytte til hit-sangene og klikke sig frem til dem

Jeps. Firmaet hedder Shift-Interactive.dk. Ejeren hedder Ulf og er
vældig flink og hyggelig at drikke fredagsøl med (jeg havde engang firma
i samme hus)

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 07-08-06 13:27

Henry Lerche Madsen wrote:
> [...]
> brugtil information man kunne trykke sig frem til direkte på skærmen.
> Hvordan er en sådan "touchscreen" lavet ?

En simpel touchscreen, der ikke er trykfølsomt, laves at 2 folier på
en glasplade.
Ved at måle modstanden i x og y retning kan man regne sig frem til
curserens xy position. En simpel touchscreen er ret nemt at lave i ikke
alt for store størrelser. Enhver PDA har sådan en.
Wacom har et display, er er trykfølsomt. Så er man i en anden
prisklasse.

> Umiddelbart er der ikke noget
> at se på skærmen som skulle indikere at det ikke er en normal CRT skærm,
> men noget må jo være ændret, for software kan vel ikke alene gøre det ?
Nej der skal en Touchscreen på. Men iMac G3 skærm er ikke plan.
Derfor skifter man hele billedrør ved en Touchscreen iMac.
Disse touchsreen panels tilsluttes som en almindelig mus. Du har måske
i Silkeborg bemærket det USB stik, der kommer ud af iMac'en og sidder
i USB-porten.

> Kan det evt. være en tynd folie der er klistret på ?
jf. overfor.

> Nogen der har nogen ideer ??
Hvis du har en monitor, der er plan (TFT eller mere moderne CRT) kan du
købe dig et Touchscreen panel, som du hænger foran monitor og vupti
har du en touchscreen.
Hvis du googler efter "touchscreen iMac" finder du hurtig en bunke
tilbud.

hilsen
Sebastian

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 08-08-06 02:09

Sebastian Loeck <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Wacom har et display, er er trykfølsomt. Så er man i en anden
> prisklasse.

Wacom har en digitizer /bag/ selve TFT panelet, og en glasplade foran
skærmen.
Samme princip som tabletpc'ere bruger
--
Jeg har talt

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 08-08-06 02:09

Sebastian Loeck <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Derfor skifter man hele billedrør ved en Touchscreen iMac.
Næppe.
På sidste CeBit messe har jeg set de fortsatsskærme, man kan købe og
sætte på en ganske alm. buet 15" skærm, så det bliver usynligt for
brugere om det er med touch eller ej..

--
Jeg har talt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-08-06 09:06

macfreak@tiscali.dk ([92xx] Maciek) writes:

> På sidste CeBit messe har jeg set de fortsatsskærme, man kan købe og
> sætte på en ganske alm. buet 15" skærm, så det bliver usynligt for
> brugere om det er med touch eller ej..

Kan du eventuelt huske en fabrikant?

Fra : Sebastian Løck

Dato : 09-08-06 08:38

[92xx] Maciek wrote:

> Næppe.
> På sidste CeBit messe har jeg set de fortsatsskærme, man kan købe og
> sætte på en ganske alm. buet 15" skærm, så det bliver usynligt for
> brugere om det er med touch eller ej..

At sætte en plan touchscreen foran en buet CRT er IMHO sjusk, men
sagtens muligt. Afstanden mellem touchscreen overfladen og selve
skærmbilledet bliver for stort. Parallaksen vil føre til at "knapperne"
på skærmen skal være kæmpestore for at give plads til parallaksens
unøjagtighed.

rgds

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-08-06 08:27

Sebastian Loeck wrote:

> Disse touchsreen panels tilsluttes som en almindelig mus. Du har måske
> i Silkeborg bemærket det USB stik, der kommer ud af iMac'en og sidder
> i USB-porten.

Der sad ikke noget i nogle af USB Portene, men det kan jo være lavet
internt for at folk ikke skal pille !!