Apple svarer Norge om iTunes
Fra : Henrik Münster

Dato : 02-08-06 21:59

I har sikkert hørt om sagen, hvor den norske forbrugerorganisation
mener, at forretningsbetingelserne i iTunes Music Store ikke følger
Norsk lov og dermed heller ikke skandinavisk lov. De er bl.a.
utilfredse med, at man er tvunget til at bruge en iPod til at afspille
musik fra iTunes Music Store. Jeg forstår det altså ikke helt. Hvorfor
er forbrugerorganisationerne så ikke utilfredse med, at man er nødt til
at bruge en Windows-computer for at kunne høre musik købt hos Bilka
eller en af de mange andre musikbutikker på nettet, som bruger WMA. Er
det ikke lige så slemt? Apple har sendt svar til Norge, hvor de vist
ikke er helt tilfredse. De mener dog, at man kan forhandle sig frem til
en løsning.

<http://www.forbes.com/feeds/ap/2006/08/02/ap2923061.html?partner=alerts>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 03-08-06 07:09

Henrik Münster wrote:
> [...]
> helt tilfredse. De mener dog, at man kan forhandle sig frem til en løsning.

Hej Henrik

Jeg kan tage fejl, men er det ikke sådan at alle (på mere eller mindre
rimelige vilkår) kan få lov til at lave WMA-afspillere, hvorimod Apple
nægter at lade andre benytte deres kopisikring.

Desuden går sagen vist også på at Apple tillader sig at ændre
rettighederne til indkøbt musik med tilbagevirkende kraft.

MVH Thomas Bendsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-08-06 23:43

On 2006-08-03 08:08:41 +0200, Thomas Bendsen <tbendsen@stofanet.dk> said:

> Jeg kan tage fejl, men er det ikke sådan at alle (på mere eller mindre
> rimelige vilkår) kan få lov til at lave WMA-afspillere, hvorimod Apple
> nægter at lade andre benytte deres kopisikring.

Jo afspillere, men ikke computere. Man tvinges til at have Windows på
sin computer. Microsoft laver ikke afspillere. De tjener derimod penge
på at sælge licenser til benyttelse af WMA. Tii gengæld laver de
Windows, og dermed har de endnu et argument for at få folk til at vælge
Windows frem for f.eks. Mac OS X.

Apple derimod laver en version af iTunes til både Mac og Windows.
Hvorfor må Microsoft låse deres musik til et bestemt styresystem, når
Apple ikke må låse den til en bestemt afspiller? Svaret er
selvfølgelig, at ingen regner med, at der bruges andet end
Windows-computere. Folk tror jo, at en computer er lig med Windows. For
dem er det derfor overhovedet ingen begrænsning, at man er nødt til at
bruge Windows. Derimod synes de, det er en begrænsning, at man skal
bruge en iPod. Disse folk sidder desværre også i lovgivende myndigheder
og forbrugerorganisationer.

> Desuden går sagen vist også på at Apple tillader sig at ændre
> rettighederne til indkøbt musik med tilbagevirkende kraft.

Du mener i stil med dengang, den danske stat fjernede skattefradraget
for renter på lån, der allerede var indgået og dermed indregnet i folks
budget?

Nej, de må man selvfølgelig ikke, selv om det ikke generer mig
voldsomt. Derimod har det generet mig voldsomt, at jeg ikke han hente
musik på andre musikbutikker end iTMS. Jeg forstår derfor ikke, at de
andre musikbutikker ikke skal tvinges til at åbne for Mac.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 03-08-06 14:06

Henrik Münster skrev:
> [...]
> helt tilfredse. De mener dog, at man kan forhandle sig frem til en løsning.

Jeg synes faktisk at sagen mod Apple er fair nok. Jeg kan godt forstå
forbrugerorganisationerne er vrede over at man har en netbutik der
slavebinder folk til et bestemt produkt.

Det at man fra Bilka og lignende online musikbutikker kun kan afspille i
WMA er jo sådan set fint nok. Problemet ligger, for mig at se, i at
Apple ikke pr automatik gør OS X komptaibelt med WMA-formatet. For det
kunne de sagtens gøre.

Hilsen Jesper

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-08-06 23:46

On 2006-08-03 15:06:28 +0200, Jesper Mehlsen <jespermehlsen@gmail.com> said:

> Jeg synes faktisk at sagen mod Apple er fair nok. Jeg kan godt forstå
> forbrugerorganisationerne er vrede over at man har en netbutik der
> slavebinder folk til et bestemt produkt.

Det gør den da ikke. Man kan bruge både Mac og Windows. Jeg ejer da
ikke en iPod. Derfor kan jeg da fint høre musik fra min computer eller
streame den til stereoanlægget.

> [...]
> i WMA er jo sådan set fint nok. Problemet ligger, for mig at se, i at
> Apple ikke pr automatik gør OS X komptaibelt med WMA-formatet. For det

Jeg var ikke klar over, at det var Apples opgave at gøre WMA kompatibel
med OS X. Jeg troede faktisk, at det var programleverandøren, der skal
skrive sine programmer til de forskellige styresystemer. Det er altså
ikke Microsoft, der ikke vil åbne WMA med DRM for Mac OS X, men Apple
der ikke vil?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 04-08-06 10:11

Henrik Münster skrev:

> Det gør den da ikke. Man kan bruge både Mac og Windows. Jeg ejer da ikke
> en iPod. Derfor kan jeg da fint høre musik fra min computer eller
> streame den til stereoanlægget.

Hej Henrik

Du har ret i at kan man bruge det frit på Windows og OS X platform. Jeg
brugte selv Itunes dengang jeg kun havde windows. Men for de fleste
brugere hører funktionaliteten af Itunes uløseligt sammen med at man kan
koble en MP3-afspiller sammen med programmet og synkronisere. Og det er
her Apple slavebinder folk. Itunes kan kun synkronisere med en Apple
Ipod. Sætter du en Creative Zen MP3-afspiller til, så virker det ikke.
Og så er der jo AAC-formatet ... men det ser jeg ikke som nogen egentlig
barriere.

Man kan jo altid brænde en CD og så rippe den til andre programmer, hvis
man vil synce med en anden slags MP3-afspiller. Men så ryger
funktionaliteten og brugbarheden i praksis. Jeg selv havde ikke lyst til
det bøvl, der var involveret i det.

Hilsen Jesper

Fra : Terje Rydland

Dato : 04-08-06 13:23

Jesper Mehlsen <jespermehlsen@gmail.com> wrote:

> [...]
> her Apple slavebinder folk. Itunes kan kun synkronisere med en Apple
> Ipod. Sætter du en Creative Zen MP3-afspiller til, så virker det ikke.

Ikke automatisk synkronisering, men man kan vel bruke iTunes for å gjøre
manuell oppdatering av spillelistene også på en Creative? Jeg bruker
manuell oppdatering av iPoden, så der er det egentlig liten forskjell på
en iPod og en Creative.

> Og så er der jo AAC-formatet ... men det ser jeg ikke som nogen egentlig
> barriere.

Jeg synes det er 100% positivt at Apple bruker AAC. Det er jo det neste
standardformatet som kommer til å ta over for mp3. MPEG-gruppens neste
lydstandard som bl.a. brukes i digital radio og også på DVD.
Kjempepositivt at Apple gjør en jobb for å få innarbeidet dette formatet
og ikke overlater til MS å få overtaket med sitt proprietære WMA-format.

Terje

Fra : Terje Rydland

Dato : 04-08-06 08:52

> [...]

> WMA er jo sådan set fint nok. Problemet ligger, for mig at se, i at
> Apple ikke pr automatik gør OS X komptaibelt med WMA-formatet. For det

Nei, det kan de faktisk ikke. Jo, WMA kanskje, men ikke WMA m/DRM.
MS-DRM er basert på noe som kalles SAP (Secure Audio Path). Dette er en
MS-teknologi som Microsoft evt. må utvikle for Mac for at dette skulle
virke, noe MS ikke vil gjøre.
Det er derfor WMP9 (Windows Media Player) ikke kunne spille av WMA m/DRM
på Mac, og grunnen til at MS ikke har utviklet WMP10 for Mac.

Så her er det faktisk MS som er sperren, og ikke Apple.

Terje