Forkert partition slettet
Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-07-06 21:30

Hej.

Jeg idiot boot'ede en Mac fra installerings DVD'en for at slette
(/nulstille) en partition i Disk-værktøjet, men fik desværre valgt den
forkerte - hvilket betyder at alle data der lå der engang er
utilgængelige.

Hvad findes der af redningsmetoder?

Jeg gætter på at der "bare" er skrevet et tomt filsystem til
partitionen (jeg havde ikke sat kryds i den der "skriv nuller oven i
det hele", eller hvad det nu er man kan slå til), så i princippet
burde man måske kunne hive data ud...?

Mvh.

Adam

(Ja, jeg burde have taget backup. Ja, jeg burde have trippel-checket
at jeg havde valgt den rigtige partition. Ja, jeg burde have brugt et
værktøj jeg er vant til i stedet. Og ja, jeg er en uendelig stor
idiot).

--
"Subdued flamboyance" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-07-06 22:41

Hej Adam

Adam Sjøgren wrote:
> [...]
> (/nulstille) en partition i Disk-værktøjet, men fik desværre valgt den
> forkerte - hvilket betyder at alle data der lå der engang er

Ups, - sort sjov - eller hvad man nu kalder det...

> Hvad findes der af redningsmetoder?

Hvis du er meget fortrolig med brugen af Norton og har Norton
Systemworks 3.0 (brug kun ver. 3.0!). Her skal du så køre NS 3 fra den
orig. CD og vælge 'FileRecover' - _IKKE_ 'VolumeRecover'.

Eller du kan forsøge med DataRescue II 1.1
<http://www.prosofteng.com/products/data_rescue_info.php>

Både FileRecover og DataRescue II kan ihvertfald redde vigtige
dokumenter og billedfiler, men selve systemet skal geninstalleres.

> [...]
> partitionen (jeg havde ikke sat kryds i den der "skriv nuller oven i
> det hele", eller hvad det nu er man kan slå til), så i princippet

Ja, hvis du kun har valgt 'Slet' og ikke yderligere, bør du kunne
gendanne langt de fleste filer igen med enten FR eller DR.

> [...]
> at jeg havde valgt den rigtige partition. Ja, jeg burde have brugt et
> værktøj jeg er vant til i stedet. Og ja, jeg er en uendelig stor

Så så, ikke græde... - Rigtige mænd...osv... Vi er nok mange, der på
et eller andet tidspunkt har lavet noget i samme retning... - Tænk på,
hvor tit Win-folket både skælder og smælder og svovler løs, når deres
Wintels laver et total nervous breakdown...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Jesper

Dato : 19-07-06 09:00

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> [...]
> at jeg havde valgt den rigtige partition. Ja, jeg burde have brugt et
> værktøj jeg er vant til i stedet. Og ja, jeg er en uendelig stor

Prøv FileSalvage 3.0 $99
--
Jesper
"Neither Jewish morality nor Jewish tradition can

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-07-06 19:59

On Wed, 19 Jul 2006 09:59:48 +0200, Jesper wrote:

> Prøv FileSalvage 3.0 $99

Tak for buddene.

De informationer jeg kunne finde om Norton Systemworks 3.0 lød ikke
tiltalende ("virker kun til 10.3", "Norton har nedlagt deres Mac
afdeling" o.l.) og websitet for FileSalvage havde en masse links til
de samme sider, hvilkede virkede lidt suspekt.

Jeg endte derfor med at hente en demo-udgave af DataRescue II, som jeg
brændte til en cd, boot'ede fra og prøvekørte.

Den reddede fint en enkelt fil, så jeg købte programmet - som derefter
hev alle filerne ud til den eksterne disk jeg havde købt.

Jeg skulle godt nok kigge 700 "orphan folder"'e igennem for at finde
den /Users/brugernavn/-mappe der havde alle de vigtige filer, men da
resultatet var at alle filerne blev reddet er jeg godt tilfreds.

Tak for hjælpen.

Mvh.