fire-wire ledninger
Fra : Erling Hansen

Dato : 10-07-06 09:19

Jeg skal bruge en fire-wire connection - så ser jeg hos et par
leverandører af ledninger, at der findes to slags, og så er jeg på
marken igen.
Hvad er forskellen på 4/6 og 6/8 ??
Mvh
Erling
PS: jeg skal forbinde to iBook Clamshell.

Fra : Jon

Dato : 10-07-06 09:41

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> PS: jeg skal forbinde to iBook Clamshell.

Du skal ha en 6/6.

De andre er til for å forbinde en Mac el PC med en enhet som bruker
4-pins FW, som ikke fører el (strøm). En del bærbare PC bruker også den
lille kontakten.

Se på siden av din Mac, så ser du hvilken du trenger, og du vil også se
at endene (kontaktene) skal være like.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-07-06 09:46

On Mon, 10 Jul 2006 11:40:49 +0300, Jon wrote:

> Du skal ha en 6/6.

En 4/4 burde vel være nok til det formål, da enhederne ikke skal
strømforsynes gennem kablet.

Fra : Terje Rydland

Dato : 10-07-06 09:59

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> En 4/4 burde vel være nok til det formål, da enhederne ikke skal
> strømforsynes gennem kablet.

Nei, Macer har 6-pins FireWire. En 4/4 vil du ikke få plugget inn i noen
Mac.

Terje

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-07-06 17:13

On Mon, 10 Jul 2006 10:59:18 +0200, Terje Rydland wrote:

> Nei, Macer har 6-pins FireWire. En 4/4 vil du ikke få plugget inn i noen
> Mac.

Korrekt, derfor rettede jeg også mig selv.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-07-06 13:08

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> En 4/4 burde vel være nok til det formål, da enhederne ikke skal
> strømforsynes gennem kablet.

Stikkene er ikke ens. Det kan give nogen bøvl.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-07-06 17:14

On Mon, 10 Jul 2006 14:08:06 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Stikkene er ikke ens. Det kan give nogen bøvl.

4-stikkene er jo mindre end 6-stikkene, så det giver da ikke noget bøvl
at få dem i hullerne.

Fra : Jon

Dato : 10-07-06 17:33

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> 4-stikkene er jo mindre end 6-stikkene, så det giver da ikke noget bøvl
> at få dem i hullerne.

Næh, men så får man heller ikke noe signal.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-07-06 18:18

On Mon, 10 Jul 2006 19:32:43 +0300, Jon wrote:

> Næh, men så får man heller ikke noe signal.

Nå for Søren, ja så går det jo ikke.

Jeg kan huske at der engang var en der postulerede at FireWire ville
eliminere det problem man havde med SCSI og de forskellige stik.
Ptøy, siger jeg bare.

Fra : Jon

Dato : 10-07-06 18:24

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Jeg kan huske at der engang var en der postulerede at FireWire ville
> eliminere det problem man havde med SCSI og de forskellige stik.
> Ptøy, siger jeg bare.

Sant nok, men sammenlignet med det virvar av SCSI-standarder og -stikk
man hadde (og har, får så vidt) så er jo FW's to-tre ulike stikk ganske
greie å ha med å gjøre. Jeg arbeidet hos en forhandler da FW kom, mao.
på slutten av SCSI-tiden, og vi forlangte ofte at kunden tok med seg
kort/kabel/disk for at vi kunne være sikre på å levere riktig
forbindelse. Det var helt umulig å ta over telefon i mange tilfeller.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-07-06 21:26

On Mon, 10 Jul 2006 20:23:37 +0300, Jon wrote:

> [...]
> kort/kabel/disk for at vi kunne være sikre på å levere riktig
> forbindelse. Det var helt umulig å ta over telefon i mange tilfeller.

Jaja, men tre forskellige stiktyper til FireWire var åbenbart nok til at
forvirre mig. Det problem havde jeg ikke med SCSI. Forklaringen må helt
klart være at nørd-faktoren ikke er stor nok på FireWire.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-07-06 22:59

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Jeg kan huske at der engang var en der postulerede at FireWire ville
> eliminere det problem man havde med SCSI og de forskellige stik.
> Ptøy, siger jeg bare.

Der er stadig MEGET færre FW/USB stik end SCSI stik, så det er klart
en forbedring

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-07-06 09:50

On Mon, 10 Jul 2006 10:19:08 +0200, Erling Hansen wrote:

> Hvad er forskellen på 4/6 og 6/8 ??

8? Hvor har du fundet dem henne? Dem med 9 pinde, er til FireWire 800.
4 er FireWire 400 uden strøm. 6 er FireWire 400 med strøm.

Du bør tage et 4/4-kabel, da iBooken sikkert ikke vil blive glad for at
få strøm ind af sin FireWire-port.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-07-06 09:57

On Mon, 10 Jul 2006 10:49:59 +0200, Frank E. N. Stein wrote:

> Du bør tage et 4/4-kabel, da iBooken sikkert ikke vil blive glad for at
> få strøm ind af sin FireWire-port.

Arh pis, 4/4 er jo de små stik.

Hvordan helvede håndterer computeren at få strøm ind af den port, der
ellers normalt vil levere strøm?

Fra : eh

Dato : 10-07-06 10:49

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 10-07-06 16:48

eh <eh-dh@mail.dk> wrote:

> "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

4-pin FW kabler kan ikek sættes i Mac'er! Det skal være et 6-pin kabel.
Eller 9 pin til FW800.

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-07-06 17:12

On Mon, 10 Jul 2006 17:47:47 +0200, Peter Bjørn Perlsø wrote:

> 4-pin FW kabler kan ikek sættes i Mac'er! Det skal være et 6-pin kabel.

Så var det godt jeg nåede at rette mig selv.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 10-07-06 16:48

> [...]

> Jeg skal bruge en fire-wire connection - så ser jeg hos et par
> leverandører af ledninger, at der findes to slags, og så er jeg på

Mener du ikke 6/9?

4/6 er fra computer (FW400) til fx. videokamera.

6/9 er et FW400 konverterkabel til et FW800 stik.

> Mvh
> Erling
> PS: jeg skal forbinde to iBook Clamshell.

Så skal vu bruge et 6/6.

Køb dine kabler hos www.anymac.dk (ex-MacXpres).

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-07-06 22:24

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Mener du ikke 6/9?
>
> 4/6 er fra computer (FW400) til fx. videokamera.
>
> 6/9 er et FW400 konverterkabel til et FW800 stik.

> [...]

Du kan også bare købe dem inde hos Brinck Elektronik ved Nørreport
Station - de koster 29,- uanset længe - i en lækker kvalitet.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/