Hjælp i nærheden af 6200
Fra : XenoCypraZ

Dato : 09-07-06 12:00

Hejsa

Jeg har 2 B&W G3 Macs stående, og efter jeg har skiftet Harddisk og ram
i dem, kan jeg ikke få liv i dem, jeg kan starte installationen op, og
nogle gange gennemføre den, men når jeg så skal oprette brugere, dør de
totalt... Det er 10.3 jeg forsøger at installere...

Er der nogle i nærheden der kan hjælpe mig ?

Mvh

Nikolaj

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-07-06 16:26

On Sun, 09 Jul 2006 12:59:49 +0200, XenoCypraZ wrote:

> [...]
> totalt... Det er 10.3 jeg forsøger at installere...
>
> Er der nogle i nærheden der kan hjælpe mig ?

Hvor store harddiske har du sat i dem? De blå og hvide dør med harddiske
over en ikke særligt stor størrelse. 20Gb er svjh nok til at det går
galt.

Fra : XenoCypraZ

Dato : 09-07-06 16:45

Frank E. N. Stein skrev:

> Hvor store harddiske har du sat i dem? De blå og hvide dør med harddiske
> over en ikke særligt stor størrelse. 20Gb er svjh nok til at det går
> galt.

Oki, der sidder en 80 i den ene, og en 40 i den anden.... Det kunne
måske være det.... Jeg må se om jeg kan finde en anden, er det nok hvis
jeg partitionerer dem, eller må de max være 20 ?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-07-06 17:45

On Sun, 09 Jul 2006 17:44:47 +0200, XenoCypraZ wrote:

> Oki, der sidder en 80 i den ene, og en 40 i den anden.... Det kunne
> måske være det.... Jeg må se om jeg kan finde en anden, er det nok hvis
> jeg partitionerer dem, eller må de max være 20 ?

Hvis dine Mac'er er rev. 1, så er løsningen at finde en ATA-controller
til PCI-slot. Alternativt en lille ATA-66 disk.

Du kan fx læse lidt her:
http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemite/IDE/index.html

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-07-06 18:04

Hej Nikolaj

XenoCypraZ wrote:

> Oki, der sidder en 80 i den ene, og en 40 i den anden....

Se lige mit andet svar også. B&W G3 kan uden problemer køre med diske op
til 120gb. så sørg for, at de sidder korrekt sat op, som jeg skriver i
det andet svar.

> Det kunne måske være det.... Jeg må se om jeg kan finde en anden,
> er det nok hvis jeg partitionerer dem, eller må de max være 20 ?

Det behøves ikke. Jeg har kørt med 120gb diske uden partitionering i
både en G3/400, G3/800 og en G3/900. De to sidste opr. G3/400mhz
versioner med CPU opgraderinger.

At det så rent praktisk er en god idé at have 2 partitioner på en disk
over 40gb er noget helt andet. En partition nr. 2 er fx. god til at
bruges som lager...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 09-07-06 17:11

Frank E. N. Stein skrev:

> Hvor store harddiske har du sat i dem? De blå og hvide dør med harddiske
> over en ikke særligt stor størrelse. 20Gb er svjh nok til at det går
> galt.
Schhhh...!
Det må du ikke sige særligt højt, for så dør min G3 B&W, da jeg både har
en 40 GB harddisk og en 80 GB harddisk monteret i den.

Der er en fysisk begrænsning på 127 GB på hardisk controlleren på
bundkortet på G3 B&W'en.
Det andet har jeg aldrig hørt om.
Der er nok problemer med RAM, eller noget ligende i forb. med
installereingen af 10.3.

Kent

--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-07-06 17:28

On Sun, 09 Jul 2006 18:11:11 +0200, Kent Wormsdorf wrote:

> Schhhh...!
> Det må du ikke sige særligt højt, for så dør min G3 B&W, da jeg både har
> en 40 GB harddisk og en 80 GB harddisk monteret i den.

Så er det ikke en rev. 1 model du har. Efter at have genopfrisket min
hukommelse, så kan jeg se at problemet kun opstår på rev. 1, som heller
ikke har mulighed for slavediske.

> Der er en fysisk begrænsning på 127 GB på hardisk controlleren på
> bundkortet på G3 B&W'en.
> Det andet har jeg aldrig hørt om.

Det er ellers ikke et helt ukendt problem.

> Der er nok problemer med RAM, eller noget ligende i forb. med
> installereingen af 10.3.

Hvis det er rev. 1 blå og hvide, så er det harddisken der er problemet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-07-06 18:15

Hejsa...

Frank E. N. Stein wrote:

> Så er det ikke en rev. 1 model du har.

Det kan det godt være...

< Efter at have genopfrisket min hukommelse, så kan
> jeg se at problemet kun opstår på rev. 1, som heller
> ikke har mulighed for slavediske.

Det har _INGEN_ betydning på de B&W G3. Det gælder kun for de gamle
Beige G3, hvor rev.A (ikke 1) ikke understøtter Master/Slave i hverken
233mhz eller 266mhz udgaverne af Beige G3 Desktop.

> Det er ellers ikke et helt ukendt problem.

> Hvis det er rev. 1 blå og hvide, så er det harddisken der er problemet.

Det passer simpelthen ikke! - Det er højst sandsynlig enten forkert
placeret eller forkert type RAM.

Jeg beklager, men jeg har nu renoveret så mange af de maskiner lige fra
300 til 450 modellerne, og der _ER_ ingen problemer med harddiske uanset
ROM rev.!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-07-06 18:39

On Sun, 09 Jul 2006 19:15:08 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> Beige G3, hvor rev.A (ikke 1) ikke understøtter Master/Slave i hverken
> 233mhz eller 266mhz udgaverne af Beige G3 Desktop.

Apple er nu uenig.

> [...]
>
> Jeg beklager, men jeg har nu renoveret så mange af de maskiner lige fra
> 300 til 450 modellerne, og der _ER_ ingen problemer med harddiske uanset

Du har naturligvis ret og alle andre tager fejl:
http://www.xlr8yourmac.com/IDE/BWG3_rev1_IBMdeskstar.html

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-07-06 19:16

Frank E. N. Stein wrote:

> Apple er nu uenig.

Tja.

> Du har naturligvis ret og alle andre tager fejl:
> http://www.xlr8yourmac.com/IDE/BWG3_rev1_IBMdeskstar.html

Ja, jeg har faktisk ret, når det gælder B&W G3 solgt i Danmark...

Den allerførste Blue&White G3/300mhz produceret i jan. 1999 kom ikke til
Danmark. Den model havde et modificeret bundkort fra en Beige G3/300mhz
med eftermonteret USB og Firewire moduler. Denne maskine har ROM ID
$77D-40f2 (identisk med Beige G3/300mhz rev.B), og er dermed underlagt
samme restriktioner som alle Beige G3. Når det drejer sig om
installering af OS X, skal OS X installeres på en partition, der ikke må
være større end 8096mb - altså '8gb limit'. De modeller af B&W G3, der
kom til Danmark i slutningen af feb. 1000 har alle et helt nyt bundkort
med ROM rev. $77D-45fx.

Hvis der findes nogle B&W G3 med ROM rev. $77D-40f2, så er de ikke
leveret af Apple Danmark, men af et andet firma, jeg ikke kan huske
navnet på her og nu. Men de var berygtede for både at snyde med
maskinernes hardware opsætninger og ikke at levere det bestilte. - Jeg
har fx. en maskine, der iflg. det, der står på den, skulle have et ATTO
SCSI kort, men iflg. det firma, jeg har købt det af, har der aldrig
siddet et ATTO kort i den. En af mine kunder bestilte en B&W G3/450 med
både et ATTO PCI kort + en 80gb HD, men fik leveret en 400mhz med et
Adaptec AHA-2906 og en 40gb disk istedet

- Det pågældende firma eksisterer ikke mere - heldigvis...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-07-06 19:28

On Sun, 09 Jul 2006 20:15:39 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Tja.

Det var altså ikke af ren nærighed at de satte et IDE-kabel med en
enkelt connector i dem.

> Ja, jeg har faktisk ret, når det gælder B&W G3 solgt i Danmark...

Nej. Nedenstående er noget helt andet. De beige G3'ere havde ikke
problemer med datakorrupption.

> [...]
> 400mhz med et Adaptec AHA-2906 og en 40gb disk istedet
>
> - Det pågældende firma eksisterer ikke mere - heldigvis...

Min egen B&W'er havde problemer med datakorruption. Jeg løste det med et
ATA-kort. Den blev leveret af Officeline.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-07-06 21:07

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Den allerførste Blue&White G3/300mhz produceret i jan. 1999 kom ikke til
> Danmark. Den model havde et modificeret bundkort fra en Beige G3/300mhz
> med eftermonteret USB og Firewire moduler.

det er noget af en sørøverhistorie du refererer til, kan du dokumentere den?

> Denne maskine har ROM ID
> $77D-40f2 (identisk med Beige G3/300mhz rev.B), og er dermed underlagt
> samme restriktioner som alle Beige G3.

vrøvl, en beige G3 og en B&W er fundementalt forskellige - især mht
ROM'en.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-07-06 21:03

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Så er det ikke en rev. 1 model du har. Efter at have genopfrisket min
> hukommelse, så kan jeg se at problemet kun opstår på rev. 1, som heller
> ikke har mulighed for slavediske.

De kan godt bruge slave, men der er rimelig garanti for at data på
diskene i givet fald korumperes.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-07-06 02:34

On Sun, 09 Jul 2006 22:03:28 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> De kan godt bruge slave, men der er rimelig garanti for at data på
> diskene i givet fald korumperes.

I følge Apple understøtter controlleren ikke slave-diske.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-07-06 12:59

Hej...

Frank E. N. Stein wrote:
> [...]

Jeg er nødt til at sige, at det er noget ravende sludder!

> I følge Apple understøtter controlleren ikke slave-diske.

Den 300mhz fra jan. 99, jeg henviser til understøtter stadig som alle
B&W slavediske, men man kan ikke boote fra slavedisken på lige netop den
model.

Jeg har haft en 800mhz opg. med den orig. controller med 2 systemer på
på hver sin disk, og jeg kunne boote fra begge. - Ham, jeg har solgt den
til, har heller ingen problemer med at boote fra hverken OS 9.x eller X.
Og lige nu har jeg så en 900mhz opg. stående, hvor jeg mangler et par
større diske til, så den også kan komme til at køre...

Og det er altså stadig kun de Beige G3 233mhz og 266mhz rev.A, der ikke
understøtter 'slave' på ATA controlleren samt B&W G3/300 fra jan.99.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-07-06 17:17

On Mon, 10 Jul 2006 13:58:36 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Jeg er nødt til at sige, at det er noget ravende sludder!

Du mener vel "Jeg er nødt til at sige noget ravende sludder", ikke sandt?

> Den 300mhz fra jan. 99, jeg henviser til understøtter stadig som alle
> B&W slavediske, men man kan ikke boote fra slavedisken på lige netop
> den model.

Læste du ikke den URL jeg gav dig tidligere?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-07-06 23:08

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Læste du ikke den URL jeg gav dig tidligere?

Nu stiller du store krav til Erik, kun løse rygter og udokumenterede
påstande anderkendes.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-07-06 23:06

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> I følge Apple understøtter controlleren ikke slave-diske.

Det er ikke understøttet, men det duer (apple monterede dog kun et
enkelt kabel i disse modeller)

Såvist jeg husker kan man iøvrigt undgå datakorumpering på B&W'erne ved
at tvinge disken(e) til ikke at bruge U-DMA.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-07-06 17:59

Hen 'Frankenstein Junior' [] - og Nikolaj

B&W G3 kan som alle andre Mac med ATA controller køre med diske op til
127gb pr. ID. Og de kører ganske udmærkede med fx. 120gb diske. Jeg har
haft 2x 120gb diske i en G3/900mhz, som nu er solgt, og den kører stadig
fint med begge.

Man skal blot sørge for, at de interne enheder sidder monteret som følger:
BUS 1, ID 0, HD, Master, CableSelect OFF
BUS 1, ID 1, HD, Slave, CableSelect OFF
BUS 2, ID 0, CD, Master, CableSelect OFF*)
BUS 2, ID 1, ZIP, HD, Slave, CableSelect OFF

I alle tilfælde _SKAL_ 'CableSelect' sltså være slået fra. Det giver
meget store problemer, hvis CS er slået til på en Mac. Maskinen vil fx.
ikke boote i hverken OS 9.x eller OS X.

Desuden bør det nok lige nævnes, at B&W G3 kører bedst med PC-100 RAM -
non-buffered, non-parity. RAM bør også placeres i rækkefølge, så største
moduler sidder tættest på CPU

Fx. sådan
J19 = 256mb PC-100, CL2 2-2-2
J20 = 128mb PC-100, CL3 3-2-2
J21 = 128mb PC-100, CL3 3-2-2
J22 = 64mb PC-133, CL2 2-2-2

J-nummeret står på selve soklen. - Det er lidt ulogisk, men J19 er
fysisk det RAM slot, der sidder længst væk fra selve CPU'en...

Bruges der PC-133 kan B&W rev. 1 og 2 (ROM ver. $77D-44f1**), $77D-44f2
og $77D-44f3) godt drille noget og ikke registrere 256mb moduler som
256mb, men kun som 128mb. Rev. 3 og 4 (ROM $77D-45F5 og $77D-45F6)
modellerne kan køre med PC-133 uden problemer.

Der må ikke bruges ECC RAM.

*) De fleste CD drev og CD/DVD brændere har slet ikke mulighed for bruge
CableSelect indstillingen.
**) $77D-44f1 findes kun i 350mhz versionen

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-07-06 17:36

XenoCypraZ <nikandw@hotmail.com> wrote:

> [...]
> nogle gange gennemføre den, men når jeg så skal oprette brugere, dør de
> totalt... Det er 10.3 jeg forsøger at installere...

B&W er så tidlig at den skal have OS'et på en 8 GB partition først på
disken. Rev A er også berygtet for problemer med ATA controlleren.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-07-06 18:19

Hej Niels Jørgen

Niels Jørgen Kruse wrote:

> B&W er så tidlig at den skal have OS'et på en 8 GB partition først på
> disken.

Det er ikke korrekt! Det gælder _KUN_ for Beige G3, samt G3 CPU
opgraderede PCI PowerMacs som fx. PM 95/86/95/9600

> Rev A er også berygtet for problemer med ATA controlleren.

Der er ikke noget, der hedder 'rev.A' på en B&W G3. Det er kun på Beige G3.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-07-06 21:37

> Hej Niels Jørgen

> Det er ikke korrekt! Det gælder _KUN_ for Beige G3, samt G3 CPU
> opgraderede PCI PowerMacs som fx. PM 95/86/95/9600

Jeg huskede forkert og det var ikke lige til at finde en reference. Mere
ihærdig søgning fandt
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25249>.

Det forvirrende er, at flere af disse maskiner er senere en B/W.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-07-06 22:24

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Jeg huskede forkert og det var ikke lige til at finde en reference. Mere
> ihærdig søgning fandt
> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25249>.

Der er altså noget, der ikke stemmer med virkeligheden! - Nedenstående
liste fra artiklen...

o iMac 233 MHz
o iMac 266 MHz
o iMac 333 MHz

Det er rigtig. Først med DV 350mhz modellerne kom der et nyt budkort i,
der er uafhængig af 8gb reglen.

o Power Macintosh G3 Desktop
o Power Macintosh G3 Mini Tower
o Power Macintosh G3 All-In-One

Disse modeller samt den B&W G3/300 fra jan. 99, der ikke kom til Danmark
har alle samme bundkort type. Det bundkort i B&W G3/300 er dog
modificeret lidt, men ellers er de identiske.

o iBook
o iBook (FireWire)

Det tør jeg så ikke sige, - jeg har aldrig haft iBooks, og ærlig talt
kan jeg ikke lide dem...

o PowerBook G3 Series

Det gælder altså ikke for alle. - Kun for den oprindelige PowerBook
G3/250mhz samt for 12" og 13" versionerne af Wallstreet.

Alle øvrige - PDQ, Wallstreet 14", Lombard og Pismo har ingen
begrænsning, hvad partitionsstørrelsen angår. Fx. har både jeg selv og
andre installeret OS X 10.3 på både Lombard 333 og 400, Pismo 400 og 500
på diske, der er større end de 8gb. Min egen Pismo 500 har en 40gb HD,
der godt nok er partitioneret i 2 - en 30gb til OS X og en 10gb til OS
9.2.2. Og hvis jeg ikke husker helt galt, så er det endda 10gb
partitionen, der ligger først i tabellen...

> Det forvirrende er, at flere af disse maskiner er senere en B/W.

Tjoe... Men iMac 233-350 er jo samtidige med B&W. - Men indrømmet, det
er forvirrende...

Fra : XenoCypraZ

Dato : 09-07-06 19:39

Sådan, nu er der liv i den ene igen Det var en ram fejl, eller
rettere, jeg tog lidt ram ud, og så kørte det igen... Nu må vi se om jeg
kan få liv i den anden....

Jeg er helt vild med Macintosh, men jeg savner fandme noget info når det
går galt.

Ingen bios for at se om den finder disken, du kan ikke se hvor meget ram
den har før du er inde i systemet...

Men det er smart når det virker.

Fra : XenoCypraZ

Dato : 09-07-06 19:56

Det er fandme mystisk, jeg kan installere det i den ene, på en 40 Gb
disk, Men hvis jeg prøver på en 80 Gb, så dør den, med en Kernel fejl,
når den skal genstarte og spørge efter cd 2..... Mystisk.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-07-06 20:52

Hej Nikolaj

XenoCypraZ wrote:
> Det er fandme mystisk, jeg kan installere det i den ene, på en 40 Gb
> disk,

Den 40gb sidder garanteret som 'Master'

> Men hvis jeg prøver på en 80 Gb, så dør den, med en Kernel fejl,
> når den skal genstarte og spørge efter cd 2..... Mystisk.

Og det er i samme maskine? - Check, at disken sidder som 'slave' og at
CableSelect er slået _fra_.

Og hvis det er i maskine nr. 2, så check, at den sidder som 'Master' og
CS er slået fra.

Jeg har prøvet det samme både på en G3 og en G4, hvor der var en
Windows-mand, der monterede diskene for mig. - Han havde glemt at slå CS
fra, og da det blev slået fra, gik installering uden problem. - Det gik
også galt her ved skift fra CD 1 til CD 2...

Fra : XenoCypraZ

Dato : 09-07-06 21:02

Erik Richard Sørensen skrev:
> [...]
> fra, og da det blev slået fra, gik installering uden problem. - Det gik
> også galt her ved skift fra CD 1 til CD 2...

Hejsa Erik

Det kan sagtens være det, efter jeg har taget den 80 Gb ud, ser jeg at
der ingen jumper er i, der er angivet hvor jumperen skal sidde, men det
burde jo ikke være et problem, den kørte jo da jeg købte den af dig

jeg har sat den 40 gb i, og det virker ihvertfald fint... Den anden ser
ud til at køre nu, med 256 mb ram, hvor den før havde 640...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-07-06 21:53

Hej Nikolaj

XenoCypraZ wrote:

> Det kan sagtens være det, efter jeg har taget den 80 Gb ud, ser jeg at
> der ingen jumper er i, der er angivet hvor jumperen skal sidde, men det
> burde jo ikke være et problem, den kørte jo da jeg købte den af dig

OK, så sidder den ihvertfald som 'Master' og uden CableSelect. og der
burde heller ikke være problemer med ROM rev., da det er en rev.4 -
altså den seneste i B&W serien.

> jeg har sat den 40 gb i, og det virker ihvertfald fint... Den anden ser
> ud til at køre nu, med 256 mb ram, hvor den før havde 640...

Hvis du har, - så prøv at sætte fx. 4x128mb PC-100 RAM i den, og hvis du
har blandet CL3 og CL2, så sæt CL2 på de laveste J-numre. - Jeg har i
øvrigt lige klargjort og solgt én mere - en 400mhz, og den kørte lidt
trægt, indtil jeg fandt ud af, at RAM'en sad fuldstændig skørt med en
32mb på J19, - såsnart jeg byttede rundt på den og så en 128mb, der sad
på J22, kører den nu som smurt.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-07-06 20:20

XenoCypraZ <nikandw@hotmail.com> writes:

> Ingen bios for at se om den finder disken, du kan ikke se hvor meget
> ram den har før du er inde i systemet...

Skriv "Open Firmware" i Google...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH