System 6 Mac BANKER moderne Windows 2000 P~
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-07-06 16:50

(fra comp.sys.mac.advocacy :)

http://lowendmac.com/sable/06/0706.html

Vintage Macs with System 6 Run Circles Around 3 GHz Windows 2000 PC

by Tyler Sable,

"One common recommendation for the use of System 6 is word processing
and creative writing. I've tested three System 6 machines against a
typical modern computer, and the results may surprise you!
Prepare for Ludicrous Speed!

Gordon Moore, founder of Intel, observed that computer processor
complexity approximately doubled every eighteen months. This observation
has become famous as "Moore's Law" and predicts that computer
performance grows exponentially. Thus we expect a fairly new (circa
2005/06) computer running modern software to perform a simple task like
word processing much more quickly than a vintage computer (circa
1988/89). After all, should be approximately 2^8 times more powerful.

However, it's also commonly observed that software expands over time to
consume available computing resources. Anyone who has used Microsoft
Word for more than a few version upgrades knows exactly what I'm talking
about.

So what happens when an unstoppable force meets an immovable object?
That's what these tests are meant to reveal.

I've tested several configurations of System 6 Macs as well as a typical
modern PC. I measured their ability to perform two fundamental tasks:
ready themselves for use and open a large file. The results will tell
how well System 6 competes with modern offerings - and also how to
optimally configure a System 6 machine for maximum performance."

More in the article...

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-06 17:51

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> (fra comp.sys.mac.advocacy :)
>

> http://lowendmac.com/sable/06/0706.html

Sjovt nok nævner han ikke meget om hvor godt de gamle macs klarer sagen
når man rent faktisk bruger sin 'Word' jeg gad godt se sådan en gammel
16MHz svend tjekke for stavefejl, forkert grammatik osv. samtidigt med
at den løber i ring om den der totalt moderne windows boks....

Rimeligt ubrugelig sammenligning imho.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-06 18:32

Hej Claus

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> [...]
> 16MHz svend tjekke for stavefejl, forkert grammatik osv. samtidigt med
> at den løber i ring om den der totalt moderne windows boks....

Jeg har prøvet det på system 7.1.3 og en PB 165 med Word 5.1a og
ClarisWorks 3.0v3DK. Det går så stærkt, at du ikke kan nå at følge med,
hvis du har sat på autokorrektur. En 'officel' A4 side med 2400 tegn
køres igennem på ca. 10 sek.

> Rimeligt ubrugelig sammenligning imho.

Absolut ikke. Det viser jo netop noget af det, der har gjort Apple
kendt. Og det viser jo også, at selv forholdsvis gamle maskiner stadig
kan hamle op med selv meget hurtige Windows baserede maskiner.

Jeg har solgt flere maskiner til 'first timers' nu, og nogle af dem er
egentlig lidt rystede over, at selv en halvgammel 400-450mhz maskine med
nogle programmer løber næsten lige op med en PIV 2ghz...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Bruno

Dato : 06-07-06 20:29

Erik Richard Sørensen wrote:
> Absolut ikke. Det viser jo netop noget af det, der har gjort Apple
> kendt. Og det viser jo også, at selv forholdsvis gamle maskiner stadig
> kan hamle op med selv meget hurtige Windows baserede maskiner.

Det er altså ikke noget særligt Apple fænomen, men simpelthen et
spørgsmål om at matche hardware og software korrekt. Moderne software
har rigtig mange features og derfor stilles der store hardware krav, så
matcher man moderne software med en lidt skrabet computer går tingene
langsomt.

> Jeg har solgt flere maskiner til 'first timers' nu, og nogle af dem er
> egentlig lidt rystede over, at selv en halvgammel 400-450mhz maskine med
> nogle programmer løber næsten lige op med en PIV 2ghz...

Den samme effekt kan sikkert opnås ved at vise folk en ATARI ST* med fx.
1stWord (Eller hvad det nu var det simple WYSIWYG
tekstbehandlingsprogram hed), eller en AMIGA* med WordPerfect på, men
skraber man lidt i overfladen vil der mangle features som mange vil savne.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:ST_1st_Word.png

Mvh

Bruno

*68000 8 Mhz CPU med 512 KB ram.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-07-06 20:34

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> eller en AMIGA* med WordPerfect

KindWords om jeg må be'! :)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-07-06 21:31

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Den samme effekt kan sikkert opnås ved at vise folk en ATARI ST* med fx.
> 1stWord (Eller hvad det nu var det simple WYSIWYG

> http://en.wikipedia.org/wiki/Image:ST_1st_Word.png

Ahh... det vækker minder!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-07-06 18:13

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> wrote:

> [...]
> 16MHz svend tjekke for stavefejl, forkert grammatik osv. samtidigt med
> at den løber i ring om den der totalt moderne windows boks....

Nu tror jeg også mest at det er for humorens skyld, da der ikek er mange
der bruger de helt gamle systemer tilbage (men nogle ovre i det mørke
jylland skal der nok være :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-07-06 08:53

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Nu tror jeg også mest at det er for humorens skyld, da der ikek er mange
> der bruger de helt gamle systemer tilbage (men nogle ovre i det mørke
> jylland skal der nok være :)

Hov hov, jeg ville have startet i OS9 i går aftes, hvis ikke maskinen
nægtede at reagere. Hvordan afgør man definitivt om størmforsyningen
er stået af?

Jeg synes virkelig iMac G3 er en fiks lille maskine i betragtning af
at den er CRT-baseret.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 13-07-06 07:19

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Nu tror jeg også mest at det er for humorens skyld, da der ikek er mange
> der bruger de helt gamle systemer tilbage (men nogle ovre i det mørke
> jylland skal der nok være :)

Ved Lucifers Ø, denne petroleums-oplyste McPapyrus er ikke at tyde! Jeg
tror visseligt Petrus Perlesøe sig udgød en forskrækkelig ondskabsfuld
udgydelse, på alle vi Jyllænderes bekostning!

Fly mig fluks en snes kandellabre, så jeg ubesværet kan skue denne
opkomlings skrifter.

Eller ... noed, ikk?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-07-06 08:51

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> writes:

> Rimeligt ubrugelig sammenligning imho.

Det er da klart en spøg

At jeg så stadig kan undres over hvorfor Word (2000 vist endda) tager
10 sekunder om at _starte_ på kassen her, er så en anden historie.

Fra : Claus Albæk

Dato : 07-07-06 09:27

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er da klart en spøg
>
> At jeg så stadig kan undres over hvorfor Word (2000 vist endda) tager
> 10 sekunder om at _starte_ på kassen her, er så en anden historie.

Det lyder også af voldomt meget... jeg kan fyre op for word2003 på ca. 4
sekunder på min laptop her (en IBM T43 m. 1GB RAM)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-07-06 10:27

Claus Albæk <claude@eugina.dk> writes:

> Det lyder også af voldomt meget... jeg kan fyre op for word2003 på
> ca. 4 sekunder på min laptop her (en IBM T43 m. 1GB RAM)

Nu laver jeg jo også ANDET på maskinen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-06 18:08

Hej Peter

Det gør System 7.1.3 også! - Min gamle PB 165 kører Word 5.1a og
ClarisWorks 4.0v4 hurtigere end både 10.3.x og 9.2.2. - 10.4.7 kan lige
hamle op med 7.1.3. - Men OK, jeg har jo også de 14mb max. RAM i
den. - De 10mb kostede mig dengang _3200kr._.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 13-07-06 07:41

> [...]
> hamle op med 7.1.3. - Men OK, jeg har jo også de 14mb max. RAM i
> den. - De 10mb kostede mig dengang _3200kr._.

Ja, jeg husker stadig den dag mine 2x 4 MB SIMM's kom, til min LC'er, så
den kom op på de max. 10 MB RAM.

System 7.5 på den kørte kanon stabilt, hvis man holdt sig fra diverse
udvidelser. Men én ting jeg var vild med dengang, og som jeg egentlig
stadig savner, var en udvidelse der lavede en Task-bar med Start-menu og
det hele, som på Windows.

Det lyder sygt, det ved jeg, men den var virkelig brugbar. For modsat
Windows' Start-menu kunne man alt med den, customize den som man ville.

Gud ved hvad den hed? Jeg mener firmaet fortsatte med at lave OS X
software, og der var en afstemning om, hvorvidt de skulle porte den til
OS X, men det viste sig vist, at det ikke kunne lade sig gøre den gang,
omkrin OS X 10.0 eller var det helt tilbage ved betaen?

Nå, anyway, good times down memory lane

Hilsen Thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-07-06 08:45

tboweb01@mac.com (Thomas Boelskifte) writes:

> [...]
> OS X, men det viste sig vist, at det ikke kunne lade sig gøre den gang,
> omkrin OS X 10.0 eller var det helt tilbage ved betaen?

NOW utilities?

Jeg mener at firmaet er gået fallit for længe siden.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH