heftig upgrade af 2x500 mhx G4 gigabit ver~
Fra : tom

Dato : 04-07-06 23:16

Jeg er i den heldige situation at min gamle 2x500 mhz g4.. synes at
kunne huske at den hedder gigabit maskine slet og ret er blevet en
smule for langsom..
Faktisk er den nærmest umulig langsom, da jeg kun bruger den til et
eneste program, nemlig logic pro 7.21 oven på OSX 10.4.7
I realiteten software der helst arbejder på g5 cpuer og gerne oppe i
2,xx ghz ligaen..
Desværre synes jeg for tiden at det er i overkanten af smide 26k efter
en MP g5, og overvejer i stedet at upgradere.

Derfor begynder spørgsmålene at banke på..
kan det betale sig.. ( 2x 1.8ghz CPUer til maskinen ligger på små 700
dollars + importmoms og alt det andet....)
Stadigt billigt i forhold til en brugt g5 eller en ny..

Mit "problem" er også at jeg har blandt andet et lydkort installeret,
der skal "upgraderes" hvis jeg går g5.. igen 3-4k
Så jeg sparer altså rigtigt meget hvis jeg blot vælger at opgradere
minh gamle "ven"..

Er der nogle der har erfaringer med sådanne "heftige" opgraderinger..
Jeg mener at logic som jeg arbejder i.. hele tiden er ude i
processorerne og regne en masse ud, så jeg formoder at det vil gå
stærkere..
spørgsmålet er defor også.. er systemet "for gammelt" til at sende data
videre, uden at der kommer "klumper i sovsen"..

med andre ord, alle erfaringer på området er interessante..
ville også gerne høre fra nogle der har prøvet at kører 100/100 procent
på CPUerne i et stykke tid..
den gamle dame henne i studier er naturligvis ikke glad for at køre "2x
98-100 procent" continuerligt i flere timer..
men det kan altså lade sig gøre.. ( bruger menumeters til at tjekke cpu
load, hvert sekund..)
Spøgsmålet er om et par "hårdkogte" 1.8 ghz vil kunne tåle det..
specielt på en 100 mhz systembus..

Skulle der også være en klog kvinde i NG, der ved noget om - eller kan
forklare - hvordan det overhovedet kan lade sig gøre at gå fra at
"sende" 2x500 til 2x 1800 hz igennem det samme bundkort..

vh
tom

PS
skulle der være nogen der ligefrem ved hvilke upgraderinger der er
"bedst", vil jeg naturligvis også gerne høre om dette..
PPS
kan jeg upgradere min gamle veninde med g5 cpuer ( nej vel ??)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-06 00:21

Hej Tom

tom wrote:
> [...]
> eneste program, nemlig logic pro 7.21 oven på OSX 10.4.7
> I realiteten software der helst arbejder på g5 cpuer og gerne oppe i

- Sidst jeg så på LogicAudio, stod der, at den helst skulle køre med
G3, G4 eller G5 med min. 500mhz processor. - Meeeen det er også ved at
være et stykke tid siden...

> Desværre synes jeg for tiden at det er i overkanten af smide 26k efter
> en MP g5, og overvejer i stedet at upgradere.

Det forstår jeg!

> Derfor begynder spørgsmålene at banke på..
> kan det betale sig.. ( 2x 1.8ghz CPUer til maskinen ligger på små 700
> dollars + importmoms og alt det andet....)
> Stadigt billigt i forhold til en brugt g5 eller en ny..

De Dual G5, jeg hidtil har set, ligger alle omkring 15-17.000kr. for
brugt, så det er en sjat....

Otherworld Computing har Sonnet og Mercury processorer
Sonnet Encore/ST Duet *DUAL* G4/1.8GHz 512K L2 Cache Per Processor for
PowerMac G4 Models AGP ...
Brand: Sonnet Technology, OWC Item # STISG4D1800 $589.99
Svjh. er det den, der ikke kan boote i OS 9.x
http://eshop.macsales.com/item/Sonnet%20Technology/SG4D1800/

PowerLogix PowerForce47 Dual G4/1.6GHz with 512K 1:1 L2 Cache Per
Processor for PowerMac G4 AGP ...
Brand: PowerLogix, OWC Item # PLGPF47D1600AG $429.00
http://eshop.macsales.com/item/PowerLogix/PF47D1600AG/

PowerLogix kræver drivere, som medfølger. Er OS 9.x bootable. Fordelene
ved PowerLogix processorerne er, at man kan ændre på cache forholdene og
derved tilpasse fx. input cards som lydkort til det optimale.

På det seneste har jeg handlet noget med et firma i Kansas City -
GMSTechKA <http://www.gmscomputersales.com./>. Man får en fremragende
service hos dem.

De har fx. GigaDesigns dual processorer til meget fordelagtige priser,
men desværre lige nu en lidt lang leveringstid på dem. Til gengæld er
GigaDesigns processorer fuldstændig native og kræver ingen drivere eller
andet software.

Jeg har selv 3 stk. 'savtænder', hvor den ene kører med en GigaDesigns
Dual G4/1,4ghz. - Den er hamrende hurtig! - En Mac sælger, jeg kender,
har fortalt mig, at den Dual 1,4ghz _KUN_ er ca. 10% langsommere end den
midste Dual G5!

Lige nu går jeg og venter på at få 2 stk. GigaDesigns Dual G4/1,8ghz
hjem fra GMSTech til mine to sidste 'savtænder'. Det er denne her -
<http://www.gmscomputersales.com./dual_18.html>. Lige nu har de den til
$459USd +pp (normal $479), så det vil sige en ca. pris leveret ved døren
på 4325kr. alt inkl., - men desværre lige nu en leveringstid på ca. 4-5
uger. Og hvis du er moms og/eller importørreg., sparer du også de
150kr., som PostDanmark skal have for fortoldning.

Det eneste, jeg ikke lige kan læse ud af beskrivelsen, er, om den også
kan boote i OS 9.x. - Teksten er lidt uklar her... Men deres ssingle
1,8ghz kan ikke boote i OS 9.x. Det fik jeg at vide af en bekendt i
Oregon, som havde bestilt en 1,8ghz, men han fik den så byttet til en
1,5ghz, som er OS 9.x bootable. - Han kører stadig kun OS 9.x. - Han
arbejder faktisk også med lyd og er under uddannelse til lydingeniør
(sound engineer)...

> [...]
> der skal "upgraderes" hvis jeg går g5.. igen 3-4k
> Så jeg sparer altså rigtigt meget hvis jeg blot vælger at opgradere minh

Ja, og du beholder formentlig også muligheden for at boote i OS 9.x!

> [...]
> Jeg mener at logic som jeg arbejder i.. hele tiden er ude i
> processorerne og regne en masse ud, så jeg formoder at det vil gå

Jeg véd fra et par stykker, at deres CPU opgraderede G4 kører
fortrinligt med LogicAudio og de fleste lydkort.

Problemet med opg. kan være, hvis dit lydkort er et M-Audio, og du
vælger en Sonnet eller PowerLogix, så vil dit lydkort blive
inkompatibelt. - Det står ved næsten alle de interne PCI lydkort på
M-Audios website, at de ikke er kompatible med CPU opgradringer. Men med
en GigaDesigns CPU, der jo er en native FreeScale (Motorola), vil det
ikke være et problem. - Der er heller ingen problemer med M-Audios
eksterne Firewire lydmoduler.

> spørgsmålet er defor også.. er systemet "for gammelt" til at sende data
> videre, uden at der kommer "klumper i sovsen"..

Det synes jeg ikke. Især ikke, hvis din maskine ellers er fyldt godt op
med RAM, diske og godt grafikkort, så kan det godt betale sig.

> med andre ord, alle erfaringer på området er interessante..
> ville også gerne høre fra nogle der har prøvet at kører 100/100 procent
> på CPUerne i et stykke tid..

Jeg har flere opgraderede maskiner. Udover de 3 G4 har jeg en B&W G3,
der er opg. til en 900mhz med en PowerLogix PowerForce40ZIF, og den er
forrygende hurtig i forhold til de kun 900mhz. Jeg har også en
'bedstemor' af en Beige G3AV, jeg har opg. til en 1133mhz med en
PowerForce42 opgradering. Den er altså hurtig... I forhold til B&W
G3/900 er den mere end de 167mhz hurtigere, der er i forskel op til de
1133mhz. - Og der kommer virkelig ryk på, hvis jeg nedsætter CPU
hastigheden til 1000mhz og cache til 5:2 mod 1133mhz/17:1. Det er
tydelig at mærke i Cubase 5.2VST, som jeg har haft kørende på begge -
lige nu kun på den Beige, da jeg mangler en ny disk til den blå...

> [...]
> load, hvert sekund..)
> Spøgsmålet er om et par "hårdkogte" 1.8 ghz vil kunne tåle det..

Sagtens... De tre modeller, jeg henviser til, er alle beregnet på at
køre på 100mhz bundkort. Det fremgår ikke tydeligt, men ihvertfald til
GigaDesigns processorer medfølger der køler, - hvad der gør til Sonnet
og PowerLogix, tør jeg ikke sige...

> Skulle der også være en klog kvinde i NG, der ved noget om - eller kan
> forklare - hvordan det overhovedet kan lade sig gøre at gå fra at
> "sende" 2x500 til 2x 1800 hz igennem det samme bundkort..

Ja, lad os få nogle flere quinder med i gruppen.

> skulle der være nogen der ligefrem ved hvilke upgraderinger der er
> "bedst", vil jeg naturligvis også gerne høre om dette..

Det klart bedste er en GigaDesigns Dual 1,8ghz, nr. 2 vil være den
PowerLogix, jeg henviser til, og sidst Sonnets.

> kan jeg upgradere min gamle veninde med g5 cpuer ( nej vel ??)

Nej, der fås ikke G5 opgraderinger til hverken PCI Graphics, Sawtooth
eller Gigabit Ethernet modellerne.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : tom

Dato : 05-07-06 00:57

læs nederst !!

On 2006-07-05 01:21:07 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
>
> - Sidst jeg så på LogicAudio, stod der, at den helst skulle kør e
> med G3, G4 eller G5 med min. 500mhz processor. - Meeeen det er også ved
Den hedder nu logic pro og kræver ganske rigtigt ikke en dual g5.
Omvendt kan du IKKE tænde for plug =sculpture, ligesom jeg reelt ikke
kan bruge mit nyeste software instrument ( scarbee vintage keyboards..
der loader 3-600MB ram af gangen..
PÅ trods af at det sker fra en 15k disk og over i ram, kan CPUerne
simpelthen ikke følge med..
Aple skriver ganske rigtig blot multiple g4 CPU
Dog holdt op med at du typisk vil loade 1,5 - 2,5 GB audio i ram ved
normalt arbjede, ligesom logic laver en swap fil på ( max jeg har
prøvet er 11GB)
http://www.apple.com/logicpro/specs.html

> Det forstår jeg!

> 00
>
> De Dual G5, jeg hidtil har set, ligger alle omkring 15-17.000kr. for
> brugt, så det er en sjat....
Det er OK, jeg skal bare ikke lave den store investering nu.. det er
meget sjovere sidst i december..

> [...]
> ne ved PowerLogix processorerne er, at man kan ændre på cache
> forholdene og derved tilpasse fx. input cards som lydkort til det

var først lidt i tvivl i forhold til 7455 og så den nye processer
7447a.. ( forskellen er vist nok l2 og l3 cache..
Tror jeg går efter den upgradem, som ham ovre xlr8yourmac har fået til
at funger med nyeste version af logic..
kommer kun til at boote i OS9 for at installere firmware.. maskinen
laver KUN en ting... musik....

> På det seneste har jeg handlet noget med et firma i Kansas City -
> GMSTechKA <http://www.gmscomputersales.com./>. Man får en fremragende
> service hos dem.

Fandt de der giga som computerstore også har..
ved ikke rigtigt..

> [...]
> men desværre lige nu en lidt lang leveringstid på dem. Til gengæld er
> GigaDesigns processorer fuldstændig native og kræver ingen drivere el

Se det lyder strax bedre..!?

> [...]
> Dual G4/1,4ghz. - Den er hamrende hurtig! - En Mac sælger, jeg kender,
> har fortalt mig, at den Dual 1,4ghz _KUN_ er ca. 10% langsommere end den

arhhh ka de nu passe.. ( de har jo meget hurtigere ram og system bus etc..

> [...]
> 4-5 uger. Og hvis du er moms og/eller importørreg., sparer du også de
> 150kr., som PostDanmark skal have for fortoldning.

jeg bliver sgu altid knaldet, og overvejer derfor at købe i EU, hvor
jeg - måske - kan få det momsfrit..!!

> [...]
> 1,5ghz, som er OS 9.x bootable. - Han kører stadig kun OS 9.x. - Han
> arbejder faktisk også med lyd og er under uddannelse til lydingeniør

ikke relevant i mit tilfæle.
kører kun :
logic 7.21
Recycle
melodyne

alle OSX ting.
..

> [...]
> en GigaDesigns CPU, der jo er en native FreeScale (Motorola), vil det
> ikke være et problem. - Der er heller ingen problemer med M-Audios

tjekker lige på motus sider det kan jo være at de skriver det samme selv om
fundet på net:
Upgraded to:
PowerLogix PowerForce47 dual 1.7GHz
MOTU 2408MkIII
bla bla bla
..."I added the CPU upgrade a couple months ago and it is pretty stable.
I still get an occasional spinning beach ball that never stops but have
recorded and edited a lot of audio and video with no problems..."

> e data
>
> Det synes jeg ikke. Især ikke, hvis din maskine ellers er fyldt godt op
> med RAM, diske og godt grafikkort, så kan det godt betale sig.
har blot 1gb, men faldt over et par stænger forleden, så jeg kommer op
på 2gb.. og så er der mit 29160 scsi kort og mine LVD diske Det er da
også lidt morsomt at sidde på sådan en gammel maskine der faktisk
fungerer "fint" selv om at den er lidt tung i det..

> [...]
> tydelig at mærke i Cubase 5.2VST, som jeg har haft kørende på begge -
> lige nu kun på den Beige, da jeg mangler en ny disk til den blå...

skønt med en masse maskiner..
( godt nok mange..)

> [...]
> køre på 100mhz bundkort. Det fremgår ikke tydeligt, men ihvertfald til
> GigaDesigns processorer medfølger der køler, - hvad der gør til Son net

Har tjekket, de er i den grad kølede med blæsere der garantere larmer
som bare pokker.. men sådan er det jo..

> kan
>
> Ja, lad os få nogle flere quinder med i gruppen.

> Det klart bedste er en GigaDesigns Dual 1,8ghz, nr. 2 vil være den
> PowerLogix, jeg henviser til, og sidst Sonnets.

Tror det ender med power logix..
tjekker lidt mere op, for at se om andre har haft gode oplevelser med
kombinattion en oldsag af en maskine+upgrade + logic..

> Nej, der fås ikke G5 opgraderinger til hverken PCI Graphics, Sawtooth
> eller Gigabit Ethernet modellerne.
>
> mvh. Erik Richard

Tak for din store indsigt..

Fandt lige !!!
http://www.xlr8yourmac.com/audio/audio_apps_cpu_upgrades.html

Blandt meget andet, er der en række logc pro brugere som undertegnede
der har opgraderet..
og ud over at kunne køre flere plug ins, kan de generelt trække mere etc..
de er med andre ord ret glade..
Var et kort øjeblik i tvivl om jeg skulle hoppe på vognen..
Nu tror jeg sgu at jeg gør det..
Kører forresten med både 10k og 15k LVD diske (til OSX) så ud over
lydkortet ( der er et motu 424 PCI kort->2408 mK3 ( som en ovre på
nævnte side IKKE havde problemer med efter upgrade) ( der koster 3400
at upgradere til pci x eller -e)
skulle jeg også ud og hente et brugt/nyt atto kort.. det bliver med
andre ord tærske dyrt, når jeg engang går g5/intel..
Og nu vil jeg så gå op og læse hvad du skrev.. og efter bedste beskub
evt svare ....