/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Google sync. til Firefox
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 10-06-06 10:18

Google Browser Sync for Firefox is an extension that continuously
synchronizes your browser settings - including bookmarks, history,
persistent cookies, and saved passwords - across your computers. It also
allows you to restore open tabs and windows across different machines
and browser sessions.

http://www.google.com/tools/firefox/browsersync/index.html

Hvor er det dog herligt for "os andre" når Google beslutter sig for at
drille M$ lidt

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

 
 
Peter Makholm (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 10-06-06 10:21

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> http://www.google.com/tools/firefox/browsersync/index.html
>
> Hvor er det dog herligt for "os andre" når Google beslutter sig for at
> drille M$ lidt

Det er nok bare mig der er dum, men hvorledes er der noget dril i
ovenstående?

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp
http://hacking.dk | -- Depending on you point of view

Martin Bredthauer (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 10-06-06 11:16

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Det er nok bare mig der er dum, men hvorledes er der noget dril i
> ovenstående?

Firefox only!

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Martin Bredthauer (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 10-06-06 11:18

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:
>
> > Det er nok bare mig der er dum, men hvorledes er der noget dril i
> > ovenstående?
>
> Firefox only!

Google har også sendt deres nye web 2.0 regnearksprogram ud i offentlig
betatestning:

http://www.google.com/googlespreadsheets/try_out.html


--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Peter Makholm (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 10-06-06 13:11

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:
>
>> Det er nok bare mig der er dum, men hvorledes er der noget dril i
>> ovenstående?
>
> Firefox only!

Så når Google laver ting der er MSIE only er det rent dril mod
Firefox?

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell
http://hacking.dk | forever
| -- The Dead Past

Martin Bredthauer (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 10-06-06 14:44

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Så når Google laver ting der er MSIE only er det rent dril mod
> Firefox?

Det kunne man sige, men udviklingen hos Google (The big G) går vist p.t.
mere i en pro-firefox retning:

http://arstechnica.com/news.ars/post/20060426-6678.html

Derfor skrev jeg "drille". Kald det hvad du vil, men udviklingen hos
Google synes i alle fald at ha' en bestemt retning (væk fra MSIE).

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Siemen Baader (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Siemen Baader


Dato : 10-06-06 10:42

Ja, det er som udgansgspunkt ret smart. Man kunne også tage skridtet
fuldt ud og bruge gmailfs til at have sit hjemmekatalog (eller dele af
det) liggende på sin gmail-konto og montere det under /Users (eller
/home på de fleste andre unix-systemer fro den sags skyld). Så opfører
de andre programmer sig også ens på tværs af computere og ens data er
der altid.

I begge tilfælde er det så bare et spørgsmål om man vil have sine data
liggende hos google.

- Siemen

Martin Bredthauer (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 10-06-06 11:29

Siemen Baader <sbaader@ruc.dk> wrote:

> Ja, det er som udgansgspunkt ret smart. Man kunne også tage skridtet
> fuldt ud og bruge gmailfs til at have sit hjemmekatalog (eller dele af
> det) liggende på sin gmail-konto og montere det under /Users (eller
> /home på de fleste andre unix-systemer fro den sags skyld). Så opfører
> de andre programmer sig også ens på tværs af computere og ens data er
> der altid.

Ja, det ville jo være smart, men hvordan vil det mon påvirke afviklingen
af Finder og programmer når ens hjemmebibliotek (inkl. indstillingsfiler
m.fl.) ligger på en server der skal tilgås via en internetforbindelse på
1-2 mbit?

Desuden har Googles firefox løsning den fordel, at den virker på tværs
af platforme. F.eks. er det jo fint nu da man på sin Mac både kan ha' XP
og Linux på samme maskine. Så kan man hele tiden holde de tre firefox
versioner i sync.

Selv har jeg en IBM x24 med Ubuntu, den daglige brugsmaskine
(Powerbooken) og så er jeg oprettet som bruger på min kones iMac. Her
vil Googles sync også blive et ekstra plus.

(Eneste minus: Desværre forøger det boottiden for Firefox, men Google
skriver at de arbejder på sagen.)

>
> I begge tilfælde er det så bare et spørgsmål om man vil have sine data
> liggende hos google.

Ja, nu læste jeg ikke betingelserne igennem, men det kan jo tænkes at
der står at de må kigge i ens bookmarks... Tja, der er nok igen tvivl om
at Google kan indhente stor viden om deres brugere. Mon de gør det!?

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Siemen Baader (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Siemen Baader


Dato : 10-06-06 15:21

Martin Bredthauer wrote:

> Ja, det ville jo være smart, men hvordan vil det mon påvirke afviklingen
> af Finder og programmer når ens hjemmebibliotek (inkl. indstillingsfiler
> m.fl.) ligger på en server der skal tilgås via en internetforbindelse på
> 1-2 mbit?

Det kører nok ikke helt så hurtigt ;)

Desuden understøtter GMailFS muligvis ikke alle filsystemets funktioner,
fx ved jeg ikke med INotify der (i hvert fald på linux; det er der jeg
opholder mig mest:) kan meddele programmer som fx spotlight og beagle,
når en fil ændres.

Men evt kan man jo mounte på filbasis - så får man denne funktionalitet
for alle de programmer man ønsker. Man mounter bare deres
konfigurationsfiler og -biblioteker ind i hjemmekataloget, så er der
ikke mere data der skal overføres end med Googles plugin.

Altså, hvis man er til den slags pilleri :)

> Desuden har Googles firefox løsning den fordel, at den virker på tværs
> af platforme. F.eks. er det jo fint nu da man på sin Mac både kan ha' XP
> og Linux på samme maskine. Så kan man hele tiden holde de tre firefox
> versioner i sync.

Jep - til gengæld er det så firefox-only. Det er to forskellige
løsninger på to forskellige lag - applikationslaget og operativsystemlaget.

Ang. XP: Win undersøtter bare ikke at man konfigurerer synderligt meget
på OS-laget, så man skal have programmer til alting. Og så må man jo
lave plugins til _alle_ programmer man ønsker funktionaliteten i i
stedet for at køre det på et mere centraliseret sted. Det er et
spørgsmål om design af operativsystemet og grunden til at jeg ikke synes
at win er så hensigtsmæssigt designet et styresystem... :)

>
> Selv har jeg en IBM x24 med Ubuntu, den daglige brugsmaskine
> (Powerbooken) og så er jeg oprettet som bruger på min kones iMac. Her
> vil Googles sync også blive et ekstra plus.

Selvfølgelig er det det. Det er da en smart løsning hvis man kun har
brug for at sunkronisere firefox, og det er nemmere at sætte op. Hvis
man til gengæld har et større antal computere i et pålideligt netværk
kan det være rart at have sine data liggende ét sted (fx på en filserver
eller gmail) og så mounte dem i hjemmekataloget - så har men altid de
samme data uanset maskine og skal ikke bekymre sig om manuelt at holde
styr på på hvilken computer man nu lagde de nyeste versioner af ens filer.

>
>>I begge tilfælde er det så bare et spørgsmål om man vil have sine data
>>liggende hos google.

>
> Ja, nu læste jeg ikke betingelserne igennem, men det kan jo tænkes at
> der står at de må kigge i ens bookmarks... Tja, der er nok igen tvivl om
> at Google kan indhente stor viden om deres brugere. Mon de gør det!?
>

Jeg tor faktisk at de analyserer dem statistisk og bruger det til at
vise relevante tekst-reklamer. Hvis de ikke viser noget i firefox, så
vælger de måske reklamer til din gmail ud fra hvilke bookmarks du har.
Jeg ved ikke om det ville gøre mig noget..

Ui, det var meget tekst. :)

- Siemen

Martin Bredthauer (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 10-06-06 21:13

Siemen Baader <sbaader@ruc.dk> wrote:

> Jeg tor faktisk at de analyserer dem statistisk og bruger det til at
> vise relevante tekst-reklamer. Hvis de ikke viser noget i firefox, så
> vælger de måske reklamer til din gmail ud fra hvilke bookmarks du har.
> Jeg ved ikke om det ville gøre mig noget..

Jeg har det på samme måde, men vil man af med Google ads så findes der
også en udvidelse til det hvis man bruger Firefox:

https://addons.mozilla.org/firefox/743/


--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste