ringe lydkvalitet med Ipod tilsluttet anlæ~
Fra : MortenVB

Dato : 06-06-06 21:45

Hej

I må hjælpe mig! jeg har lige investeret 3500 i 60 gigabyte
versionen, og har indlæst 15 giga (ca. 35 CD'ere) i Apple
Lossless-format til den (det tog laaaang tid!). Jeg har med vilje taget
det bedste format, da jeg vil bruge den som stationær spiller, også.
Den står i en dock, med et jackstik-kabel (fra Fona) fra line
out-udgangen på Apple Dock'en til Video 4 indgangen på min NAD 7150
Surround Receiver. .

Det lyder bare ikke lige så¨godt som CD! Lyden er flad, lettere
digital-skinger, stemmer lyder ikke naturtro. Jeg har ikke reguleret
lyden på Ipoden - den der EQ-funktion, men tror nok jeg har valgt
loudness (kan ikke se hvornår det slået fra/til???). Pointen er, at
jeg vil have Ipoden til at spille helt neutralt, så kan jeg jo evt.
regulere lidt på anlægget.

hvad pokker gør jeg galt? Gode råd bliver jeg meget glad for - jeg
elsker den tingest, men foreløbig er jeg lidt skuffet....

Hilsen Morten

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-06-06 21:49

MortenVB <mortenbaggesen@gmail.com> wrote:

> [...]
> loudness (kan ikke se hvornår det slået fra/til???). Pointen er, at
> jeg vil have Ipoden til at spille helt neutralt, så kan jeg jo evt.

prøv lige at chekke om EQ nu er slået fra ...

SETTINGS --> EQ --> OFF

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-06 23:47

> [...]

> Surround Receiver. .

> Det lyder bare ikke lige så¨godt som CD! Lyden er flad, lettere
> digital-skinger, stemmer lyder ikke naturtro.

Selvfølelig, hverken DA konverter eller linieforstærker i en MP3
spiller når en rigtig steroanlæg CD afspiller til sokeholderne, det
gør standart DAC og linieforstærker i en almindelig PC eller Mac
iøvrigt heller ikke. (af samme årsag trækker jeg lyden fra min mac ud
via et optisk kabel og ind i en ekstern DAC)

Hvis dit materiale ydremere er komprimeret (MP3 eller AAC) gør det
blot resultatet endnu ringere.

> [...]

> hvad pokker gør jeg galt? Gode råd bliver jeg meget glad for - jeg
> elsker den tingest, men foreløbig er jeg lidt skuffet....

dropper tanken om god lyd fra en MP3 afspiller.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-06-06 00:39

MortenVB skrev den 06-06-2006 22:44:
> [...]
> Den står i en dock, med et jackstik-kabel (fra Fona) fra line
> out-udgangen på Apple Dock'en til Video 4 indgangen på min NAD 7150

Er du helt sikker på at det er den rigtige indgang du har valgt? (og
udgang)?

Jeg synes jeg genkender det fra diverse forsøgsmæssige fejlkablinger.

--
Thorbjørn

Fra : MortenVB

Dato : 07-06-06 08:31

Hej Thomas. Tak for det, fandt ud af det. Hilsen Morten

Fra : MortenVB

Dato : 07-06-06 08:40

Hej Morten

Det var barske ord i juni måned. Tror lige jeg overvejer at gå
tilbage til butikken med den tingest.....Sig mig, hvad pokker køber
man, hvis man ikke gider alle de CD'ere - men istedet vil have sin
musik på en harddisk?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-06 08:44

> [...]

> tilbage til butikken med den tingest.....Sig mig, hvad pokker køber
> man, hvis man ikke gider alle de CD'ere - men istedet vil have sin

Som Morten skrev. Bruger S/PDIF optisk ud fra sin mac. Og lader musikken
ligge i AIFF :)

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-06 21:33

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Som Morten skrev. Bruger S/PDIF optisk ud fra sin mac. Og lader musikken
> ligge i AIFF :)

Det er stadig ikke en helt optimal løsning, da iTunes ikke kan hitte
ud af at overtage lydkortet (som det eks er muligt fra apples DVD
player). Mit bud er dog at core audio's mixer ikke er så håbløs igen,
da det lyder ganske godt hvis man undlader at dæmpe signalet digitalt i
iTunes (læs: skruer helt op i iTunes og bruger volumenkontrollen på
forstærkeren istedet)

Fra : Bruno

Dato : 07-06-06 17:01

MortenVB wrote:
> [...]
> tilbage til butikken med den tingest.....Sig mig, hvad pokker køber
> man, hvis man ikke gider alle de CD'ere - men istedet vil have sin

Sonos eller SoundBridge eller Squezzebox, samt en harddisk og en DAC.
Eller du kan modde din iPod:

http://www.redwineaudio.com/iMod.html

Mvh

Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-06 21:30

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Sonos eller SoundBridge eller Squezzebox, samt en harddisk og en DAC.
> Eller du kan modde din iPod:

> http://www.redwineaudio.com/iMod.html

Squizeboxen skulle være et rigtigt godt bud, dens DAC og linietrin
skule være overordenlig vellydende. (langt bedre end DAC'en i de
gængse komsum Surround recivere)

Fra : Bruno

Dato : 08-06-06 00:13

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Squizeboxen skulle være et rigtigt godt bud, dens DAC og linietrin
> skule være overordenlig vellydende. (langt bedre end DAC'en i de
> gængse komsum Surround recivere)

Både SquezzeBox og SoundBridge skulle være ganske fornuftige, mens Sonos
har jeg ikke hørt noget om - det er dog også ret nyt de har en model der
ikke har en integreret forstærker. Jeg har selv en SoundBridge, men den
er bundet på en DAC via et optisk kabel og jeg har faktisk ikke lyttet
på dens interne DAC + linietrin. Jeg tror mere på en hifi DAC og så kan
jeg godt lide mit HiFi og mit IT ikke er elektrisk forbundet.

Red Wine laver forøvrigt også en modifikation af en Squezzebox:

http://www.redwineaudio.com/SB2_SB3_Mods.html

Mvh

Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-06 20:12

> [...]
> på dens interne DAC + linietrin. Jeg tror mere på en hifi DAC og så kan
> jeg godt lide mit HiFi og mit IT ikke er elektrisk forbundet.

Såvidt jeg har læst mig frem til er der rigtig mange DAC'er i DVD,
CD-aspillere og Sourround forstærkere der bør skamme sig når de
sammenlignes med DAC og linietrin på en squizebox.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-06 21:28

> [...]

> tilbage til butikken med den tingest.....Sig mig, hvad pokker køber
> man, hvis man ikke gider alle de CD'ere - men istedet vil have sin

En computer + PCI lydkort med ordenlig DAC og linietrin (eks. M Audio
revolution), eller en computer med et non AC97 lydkort der kan spytte
et direkte digitalt PCM signal ud til en ordenlig DAC eller en
forstærker med digital indgang.

Dernæst ripper man alle CD'ere i et losslessformat og finder et stykke
player SW der kan lave direkte digitalt output (dvs kan monopolisere
lydkortet og dermed undgå intern resampling og mixing)

Windows Mediaplayer SW på windows opflyder ingen af disse krav, iTunes
på såvel Mac som PC opfylder enkelte af disse krav.

Fra : MortenVB

Dato : 07-06-06 08:41

hej Thorbjørn

Udgangen er den rigtige. Vil nu undersøge om indgangen er den
forkerte....tak for svar.
Morten

Fra : MortenVB

Dato : 07-06-06 08:55

Tak for det svar, Thomas. Betyder kablet virkelig SÅ meget? Hvad med
DA-konverteren, som Morten også skriver om? Han er jo ret kynisk -
siger jeg kan glemme drømmen om god lyd igennem eksterne højttalere.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-06 09:08

> [...]

> DA-konverteren, som Morten også skriver om? Han er jo ret kynisk -
> siger jeg kan glemme drømmen om god lyd igennem eksterne højttalere.

Det skal siges jeg kører mit musik fra en Mac Mini via alm jackstik til
en NAD forstærker .. og jeg synes ikke det lyder ringe. Hvis man er
Audiofil eller bare pernitten så betyder kablet og DA konverter en
masse.

Bundlinie er at du burde uden problemer få lyd ud af din iPod som du kan
tåle at høre på et anlæg, også af din kvalitet.

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-06 21:38

MortenVB <mortenbaggesen@gmail.com> wrote:
> Tak for det svar, Thomas. Betyder kablet virkelig SÅ meget?

Kabel betyder intet. spdif kablet nævnes blot fordi det er en måde man
kan trække det digitale signal ud fra computeren og dermed ungå
computerens DAC og efterfølgende analoge linieforstærker.

> Hvad med
> DA-konverteren, som Morten også skriver om?

det er den der betyder noget og derfor man ikke skal regne med at den
der sidder i iPod eller computer lyder godt.

> Han er jo ret kynisk -
> siger jeg kan glemme drømmen om god lyd igennem eksterne højttalere.

næ, bare realistsik, MP3 afspillere er smarte men de er ikke designet
til at levere god lyd.

Fra : MortenVB

Dato : 07-06-06 22:12

Tusind tak Bruno. Kiggede med interesse på Imod-boksen, som dog kan
fåes til 4. generation ipods - min er spritny, så det går ikke. De
andre options du nævner kigger jeg også lige på - men jeg vil jo
helst bare ipoden som single source til bærbar og stationær musik.
Hører du om andre tips, vil jeg være taknemmelig for at høre om det!
tak.
Morten

Fra : Bruno

Dato : 08-06-06 00:06

MortenVB wrote:
> [...]
> helst bare ipoden som single source til bærbar og stationær musik.
> Hører du om andre tips, vil jeg være taknemmelig for at høre om det!

Jeg har ikke rigtig mere og byde på mht. Ipodene andet end jeg har læst
en test, i PC Magazine svjh, der sagde at Ipod Shuffle faktisk havde den
bedste lyd, men det hjælper der ikke rigtig.

Jeg synes du krafigt skal overveje om ikke der er andre læsning som er
bedre end Ipod når vi taler stationært brug, de andre koncepter jeg
nævner har alle fjernbetjening og giver mere en hifi fornemmelse i deres
betjening.

Mvh

Bruno

Fra : MortenVB

Dato : 07-06-06 22:21

Morten, der er mange tekniske ting i det du skriver, som jeg ikke
fatter noget af - men jeg forstår hovedtræk. For 3 måneder siden
havde Zitech computer en box, de kaldte media center one - hvor MS
media center var OS. Den havde hele svineriet :fedt design (tung sag
uden blæser), kraftig pc, drev til alt, radio og TV-tuner, kæmpe
disk, og 5 x 75 w udgangstrin. Den stod til 20000 kr. Idag sælger de
den ikke mere - tror aldrig de fik den til at virke ordenligt. Det var
ellers løsningen.

Hvorfor fanden er der ingen i hele verden som laver den ultimative
multimedia box? Hvorfor snorksover de, derude?

Hilsen Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-06 23:08

> [...]
> disk, og 5 x 75 w udgangstrin. Den stod til 20000 kr. Idag sælger de
> den ikke mere - tror aldrig de fik den til at virke ordenligt. Det var

Den lød med garanti mindre godt ved afspilning af 44Khz materiale,
i al fald hvis man ville bruge MS's SW som afspiller.

Du kan stadig købe den blot ikke gennem Zitech, køling var nok lidt
for alternativ til at Zitech ønskede at supporte produktet. Der findes
andre lækre og velfungerende kabinetter, problemet er dog stadig primært
SW'en. På Mac OS er det håbløst, på Windows er det ikke helt godt og
på Linux er det for nørdet.

Fra : Bruno

Dato : 08-06-06 00:25

MortenVB wrote:
> [...]
> disk, og 5 x 75 w udgangstrin. Den stod til 20000 kr. Idag sælger de
> den ikke mere - tror aldrig de fik den til at virke ordenligt. Det var

Der kommer vist meget snart noget nyt fra Zitech om den dims.

> Hvorfor fanden er der ingen i hele verden som laver den ultimative
> multimedia box? Hvorfor snorksover de, derude?

De snorksover ikke allesammen, jeg synes fx. den her ligner et godt bud:

http://www.learningcenter.sony.us/DigitalLivingSystem/XL2Series

Mvh

Bruno

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-06 22:02

On 2006-06-07 23:20:38 +0200, "MortenVB" <mortenbaggesen@gmail.com> said:

> Hvorfor fanden er der ingen i hele verden som laver den ultimative
> multimedia box? Hvorfor snorksover de, derude?

Det er jo ikke altid, computeren er den ideelle løsning. Nogle gange er
det lidt kunstigt, at vi absolut vli bruge vores computere til alt fra
fjernsyn til telefon og spillemaskine. Der er altså situationer, hvor
dedikerede produkter er bedre.

<http://www.bang-olufsen.com/web2/systems/product.asp?section=systems&sub=ms&prodid=546>
--

Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : MortenVB

Dato : 07-06-06 22:24

Morten, lige et hurtigt spm: Synes jeg har bemærket, at min ipod lyder
bedre hvis der er skruet helt op for den, når den er hooked til mit
anlæg - er det sammen fænomen som du beskriver her?

Igen, tak for de gode råd - jeg lærer ski noget

Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-06 23:10

> [...]
> bedre hvis der er skruet helt op for den, når den er hooked til mit
> anlæg - er det sammen fænomen som du beskriver her?

Jeg ved ikke om volumenkontrolen på ipods er analog eller digital.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-06 12:05

On 2006-06-08 00:09:41 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Jeg ved ikke om volumenkontrolen på ipods er analog eller digital.

Men det er vel teoretisk bedst at bruge linieudgangen fra Dock-porten
frem for hovedtelefonudgangen. Hvor meget, det betyder i praksis, har
jeg nu ikke testet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-06 20:13

> Men det er vel teoretisk bedst at bruge linieudgangen fra Dock-porten
> frem for hovedtelefonudgangen. Hvor meget, det betyder i praksis, har
> jeg nu ikke testet.

der er ingen forskel, begge dele kommer fra hovedtelefon stikket. Hvem
gider iøvrigt ofre penege på en dock?

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-06 21:47

On 2006-06-08 21:12:56 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> der er ingen forskel, begge dele kommer fra hovedtelefon stikket. Hvem
> gider iøvrigt ofre penege på en dock?

Man slipper i det mindste for at have tre steder at regulere volumen:
iTunes, Mac OS X, iPod og højttalersystemet. I øvrigt er det vældig
pænt at have en dock. Vi har da haft et sæt højttalere i køkkenet, hvor
vi satte iPod i en dock, som også var sluttet til opladeren. Det er en
glimrende måde at høre iPod på. Vi har godt nok så sent som i dag
erstattet den med en Logitec MM50, som Apple Store havde på tilbud til
kr. 740,-. Vi blev alligevel lidt trætte af de ledninger. Og så kan jeg
jo bruge højttalerne inde ved min computer
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-06-06 23:12

> der er ingen forskel, begge dele kommer fra hovedtelefon stikket. Hvem
> gider iøvrigt ofre penege på en dock?

Har du overhovedet en iPod?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-06-06 18:08

> Har du overhovedet en iPod?

jep en nano, har haft en shuffle den lød væsenligt bedre (også med
dårligere kilde materiale)

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-06-06 18:54

> jep en nano, har haft en shuffle den lød væsenligt bedre (også med
> dårligere kilde materiale)

Men du har aldrig brugt line-out på din nano fordi du ikke har en dock?

Dock'en forbinder ikke til hovedtelefon stikket, som på tidligere iPods
sad på toppen.

Fra : MortenVB

Dato : 08-06-06 09:26

tak for rådet, Bruno. Tror jeg bruger Ipod som bærbar dims, og så
venter at se hvad der kommer af fine produkter. Hvem ved, kan være
Apple selv finder på noget engang.

Hilsen Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-06 20:10

MortenVB <mortenbaggesen@gmail.com> wrote:
> tak for rådet, Bruno. Tror jeg bruger Ipod som bærbar dims, og så
> venter at se hvad der kommer af fine produkter. Hvem ved, kan være
> Apple selv finder på noget engang.

Som en anden skribent nævnte er der et par gode løsninger:

Den nemme: er en PC/mac med itunes som streamer til en airport express
du forbinder til dit musikanlæg - ulempen at du skal betjene
afspilleren fra en PC eller Mac. (samt at lyden ikke er helt perfekt)

Den gode: en PC eller Mac med slimserver SW installeret der streamer
musikken til en squizebox fra slimdevices. Squizeboxen har et lille
display, digitale og analoge udgange og kan fjernbetjenes 100% fra
den medfølgende fjernbetjening. slimserveren kan iøvrigt anvende
itunes musikbiblioteket. Lydmæssigt er squizeboxen rigtig god, såfremt
man streamer i en ordenlig kvalitet.