Kan man blive A-menneske, hvis man er B.
Fra : Peter Nielsen

Dato : 19-06-01 19:48

Altså hvis man er en person, der først er frisk op af formiddagen, og
elsker at sove længe. Kan man ændre dette, så man rent faktisk kan
vågne glad kl. 6.30 og uden problemer komme op?

MVH
Peter

Fra : Mach

Dato : 19-06-01 21:30

"Peter Nielsen" <ajorge13@students.aabc.dk> wrote in a message:

> Altså hvis man er en person, der først er frisk op af formiddagen, og
> elsker at sove længe. Kan man ændre dette, så man rent faktisk kan
> vågne glad kl. 6.30 og uden problemer komme op?

Godt spørgsmål!

Jeg har ikke så meget forstand på dette, og glæder mig til at se andres
svar.

Men umiddelbart tror jeg ikke, at det er muligt. Det vil kræver en drastisk
ændring i søvnrytmen, hvilket jeg er sikker på skal ledsages af en stor
ændring i din livstil. For at få de 7-8 timers søvn man skal have, bliver
man nødt til at gå tidligere iseng. Det at gå tidligere iseng kræver, at man
har selvdisiplin nok til at sige nej til mange ting som os B mennesker
holder af. F.eks. kan man ikke længere se simpsons kl. 12:00 i fjernsyset!
så stort et kompromis vil jeg ikke gå på.

Har du overvejet bare at drikke kaffe når du vågner, det vil vel gøre dig
lidt mere frisk. Du kan evt. sove til middag hvis du har problemer med at
være frisk i løbet af dagen. Hvilket man jo skal være for at lave lektier
( Udfra din email gætter jeg på, at du er studerende)

Med venlig hilsen Mark Andreas Christensen

Fra : jytte jensen

Dato : 20-06-01 01:06

Ud fra egne erfaringer tror jeg godt man kan, men kræver noget tid. Jeg er
selv udpræget B menneske, men har skullet agere A, og hvis det ikke har
været alt for hæftigt, har det kunne lade sig gøre. Når jeg så har skiftet
igen, har det så bare ikke taget ret lang tid at blive B menneske igen.

Venlig hilsen
Jytte
Mach <Machs-nospam-@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9gocni$cug$1@news.cybercity.dk...

Fra : karsten jørgensen

Dato : 20-06-01 09:09

Hej,
Det skete for mig.
Jeg er et udpræget B menneske og har levet det ud til fulde i min studietid,
hvor jeg sjældent var oppe før 10 om formiddagen.
Efter jeg startede med at arbejde og tillige fik en søn der vågner kl. 6.30
hver dag har det faktisk ændret mit søvnmønster i løbet af et par måneders
tid. Jeg vågner nu senest kl 8.00(ofte før) og er faktisk frisk.
Til gengæld kan jeg naturligvis ikke holde mig vågen så længe om aftenen.

karsten

Fra : John Sahl

Dato : 20-06-01 11:32

"karsten jørgensen" <aknot@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> Det skete for mig.

Og for mig.

> [...]
> hver dag har det faktisk ændret mit søvnmønster i løbet af et par måneders
> tid. Jeg vågner nu senest kl 8.00(ofte før) og er faktisk frisk.

Her kan jeg kun sige at jeg gik fra at jeg SAGTENS kunne sove længe,
til at jeg aldrig sover længe, nogen gange er det ret frustrerende

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-06-01 09:26

> Altså hvis man er en person, der først er frisk op af formiddagen, og
> elsker at sove længe. Kan man ændre dette, så man rent faktisk kan
> vågne glad kl. 6.30 og uden problemer komme op?

Ork ja. Jeg var b-menneske indtil jeg fik børn. 15 år med tidligt op om
morgenen har gjort, at jeg i dag ikke kan sove længe - og jeg havde sådan
glædet mig til ungerne blev så gamle, at vi kunne sove længe alle sammen,
men sådan skulle det ikke være.

Mvh Maria

Fra : Ulrich Bang

Dato : 20-06-01 16:45

I øvrigt er det nok et lidt irrelevant spørgsmål idet man ikke klart har
defineret hvad der er A-mennesker og B-mennesker. Sover man indtil klokken
10.00 som B-mennesker Hvilket altså vil sige at hvis man vågner klokken 9.30
en dag så har man en a-menneske-dag.
Man kan højst sandsynlig ikke skelne mellem folk, der er a- og b-mennesker
udfra deres søvnvaner. Der skulle så være en slags genetisk disposition til
at sove længe eller stå tidligt op.
Der er som de fleste har erfaret en regulerende mekanisme i kroppen, der
sørger for at vi får nok søvn.
Søvn er i øvrigt ét af de områder vi ved rigtig lidt om. Vi ved ikke engang
hvorfor vi allesammen skal sove, men det er da tankevækkende at alle højere
udviklede dyreracer har behov for søvn.

stud med
Ulrich Bang

Fra : J Skantse

Dato : 02-07-01 20:21

> [...]
> elsker at sove længe. Kan man ændre dette, så man rent faktisk kan
> vågne glad kl. 6.30 og uden problemer komme op?

Måske

Jeg har oplevet noget i den retning nogle gange.

Det meste af tiden fungerer min rytme (eller mangel på samme) som om mit
naturlige døgn er på 25-26 timer.
Jeg er aldrig træt om aftenen men altid totalt smadret om morgenen, mangler
lige 1-2 timers søvn.

Det har så nogle gange haft den virkning at jeg i forbindelse med en ferie
har fået forskudt døgnet så meget at det, når ferien er slut, ikke rigtigt
kan betale sig at forsøge at sove.
Jeg tager altså simpelthen bare på arbejde 'sidst på aftenen' der ved 05
tiden

Det giver så en lidt hård dag med jet-lag lignende symptomer...

Det har nogle gange ført til at min rytme blev helt anderledes.
Omkring kl 22:00 er det helt umuligt at holde øjnene åbne, og jeg falder
straks i søvn, for så at vågne frisk, helt af mig selv kl. 05:00 !
Virkelig mærkelig fornemmelse, plejer altid at starte dagen med at drømme
noget om et vækkeur som hyler, som så efter noget tid viser sig at være
virkelig....

Desværre holder det sjældent ret længe, et eller andet holder mig oppe sent
een aften og så er den gal igen !

Jeg har ikke noget som helst videnskabeligt at hænge det op på, men jeg tror
det ikke er helt ligegyldigt om man sover f.eks fra 22:00 til 05:00 eller
fra 02:00 til 09:00 ??

Måske noget med solens rytme ??

mvh/Jørgen