Sprut til bjesk/snaps
Fra : Kim Christiansen

Dato : 22-08-06 15:46

Hej,

Jeg skal sætte nogle valnødder over træk. Der er nødder nok til 2 helflaske.
Den ene skal være lys svendborg akvavit. Den anden kunne jeg godt tænke mig
var så smagsneutral som muligt (altså ingen kommenhelvede). Hvad kan
anbefales?

Med venlig hilsen,
Kim.

Ps. Kan jeg bruge et tomt sildeglas til at lade snapsen trække i?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-08-06 16:07

"Kim Christiansen" <a@b.com> skrev i en meddelelse

> Ps. Kan jeg bruge et tomt sildeglas til at lade snapsen trække i?

Ikke, hvis låget lugter af sild - ellers kan du godt.
Jeg bruger lågene fra marmelade- eller rødkålsglas.

Hilsen Inger

Fra : Ian Matheson

Dato : 22-08-06 16:18

Den anden kunne jeg godt tænke mig
> var så smagsneutral som muligt (altså ingen kommenhelvede). Hvad kan
> anbefales?

Blå Aalborg ? den skulle være helt neutral.

Husk at lufte den, mens den trækker.

Mvh

Ian

Fra : Kim Christiansen

Dato : 22-08-06 19:08

"Ian Matheson" <matheson@tdcadsl.dk> wrote in message
> Den anden kunne jeg godt tænke mig
>>
> Blå Aalborg ? den skulle være helt neutral.
>
> Husk at lufte den, mens den trækker.

Tak for de gode råd til alle. Valget faldt på Brøndums snaps KLAR og
Svendborg Gylden som kontrast til den smagsneutrale brøndum. De næste dage
kan jeg nu nyde det flotte farveskift fra lys nærmest pastelgrøn til
mørkegrøn over i meget meget mørkegrøn - nærmest brun.

Fra : Kim Christiansen

Dato : 22-08-06 19:09

"Ian Matheson" <matheson@tdcadsl.dk> wrote in message
> Den anden kunne jeg godt tænke mig
>>
> Blå Aalborg ? den skulle være helt neutral.

Blå aalborg skulle i øvrigt være udgået af produktion.

Fra : Margit

Dato : 22-08-06 16:49

Jeg bruger vodka

Mvh Margit

Fra : Michael Andersen

Dato : 22-08-06 16:54

> [...]
>
> Med venlig hilsen,
> Kim.
>
> Ps. Kan jeg bruge et tomt sildeglas til at lade snapsen trække i?

Hej Kim!

Jeg har hørt, at den (vistnok forholdsvis nye) Brøndum Klar skulle være
ganske god og smagsneutral, men har endnu ikke prøvet den selv.

Jeg ville IKKE bruge et tomt sildeglas! Jeg har prøvet at få sådan et rent
en gang - til samme formål - og uanset hvor meget jeg skrubbede og skurede
glasset, så var der stadig en liflig odeur, som jeg gerne vil have til, men
ikke i, snapsen!

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Tom Jensen

Dato : 23-08-06 08:01

Michael Andersen skrev:

> Jeg har hørt, at den (vistnok forholdsvis nye) Brøndum Klar skulle være
> ganske god og smagsneutral, men har endnu ikke prøvet den selv.

Brødum Klar er god men vodka fås som regel meget billigere. Nogle af
dem er lidt 'sprittede' i smagen hvilket dog ikke betyder så meget til
valnøddesnaps.

Jeg har ofte brugt Aldis billige vodka men har senest prøvet Faktas
discount-vodka som jeg oplevede som mildere i smagen.

Vi, kryddersnaps-elskerer, mangler en blindtest af spiritus til brug
bjesk og lign. Nogen frivillige? :)

/Tom

Fra : Ian Matheson

Dato : 23-08-06 13:50

..Vi, kryddersnaps-elskerer, mangler en blindtest af spiritus til brug
bjesk og lign. Nogen frivillige? :)

/Tom

Den er jeg med på - kan det foregå på Bornolm ?

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-06 08:25

On Tue, 22 Aug 2006 16:46:27 +0200, Kim Christiansen wrote:

> [...]
> Den ene skal være lys svendborg akvavit. Den anden kunne jeg godt tænke mig
> var så smagsneutral som muligt (altså ingen kommenhelvede). Hvad kan

Du har sådan set fået alle de gode svar, men jeg vil dog bemærke, at de
billigste vodkaer ikke er særligt raffinerede. De har ofte en "bismag" af
et-eller-andet, hvis man smager på den rene vare. Til kraftige
urte-/kryddersnapse har jeg dog ikke kunnet registrere det i ekstrakten.

Vodka ligger som regel på 37-37%, mens Klar Brøndum holder 40 og det giver
- efter min mening - et bedre udtræk. Hvis pengene betder noget, kan du så
bruge vodka til ar fortynde med.

> Ps. Kan jeg bruge et tomt sildeglas til at lade snapsen trække i?

Klart nej! Sildeglas er mulige at gøre helt rene for smag og lugt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Max

Dato : 23-08-06 13:57

Hej Kim

> jeg godt tænke mig var så smagsneutral som muligt (altså ingen
> kommenhelvede). Hvad kan anbefales?

Kan man ikke købe finsprit og bruge det ?

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-06 22:38

On Wed, 23 Aug 2006 14:57:14 +0200, Max wrote:

> Kan man ikke købe finsprit og bruge det ?

Er du vimmer mand, det er alt for stærkt! Alkoholprocenten er bestemmende
for hvilke og hvor store mængder af diverse stoffer i planterne, der bliver
trukket ud. I de fleste planter findes der bitterstoffer og de er normalt
uønskede i større mængder og for høj %, giver for mange bitterstoffer.

Man anbefaler normalt ikke mere end 40% i styrke. Min erfaring er også, at
vodka på 35-37% er for svagt, men smag og behag er forskellig.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Max

Dato : 24-08-06 07:25

Hej Kurt

> [...]
> planterne, der bliver trukket ud. I de fleste planter findes der
> bitterstoffer og de er normalt uønskede i større mængder og for høj

Jeg går naturligvis ud fra at man fortynder spritten til at
have den rigtige styrke.

Mvh Max

Fra : Stig Mogensen

Dato : 23-08-06 14:46

Kim Christiansen wrote:

> [...]
>
> Med venlig hilsen,
> Kim.
>
> Ps. Kan jeg bruge et tomt sildeglas til at lade snapsen trække i?

Jeg har lavet valnøddesnaps, med både Blå Ålborg, og Brøndum. Den Blå Ålborg
er krydret mere end Brøndum, men ikke med kommen. Der er ingen smag
der "stikker af", og afslører sig selv i det færdige udtræk. Til gengæld
kan den så være lidt "flad"........faktisk foretrak jeg Brøndum til
valnøddesnaps, med stor margin.

Brug hellere et glas til udtrækket, hvori der ikke har været stærkt lugtende
varer.

Derudover, prøv at gemme en flaske valnøddesnaps et års tid eller
mere.......den vinder helt ekstremt ved lagring.

/Stig

--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-08-06 16:01

Stig Mogensen skrev i 44ec5bfd$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
dette:

> Derudover, prøv at gemme en flaske valnøddesnaps et års tid eller
> mere.......den vinder helt ekstremt ved lagring.

Måske det er ret almindeligt. Jeg har ved et uheld haft en porsesnaps
g(l)emt i en snes år - den var helt ekstraordinær.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm