Velhængt oksekød
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 19-08-06 17:32

Jeg mener, jeg har læst om dette begreb, og at det med det velhængte kød
gælder både for oksekød købt hos slagteren og for vildt man har skudt.
Nu vil jeg så spørge - hvor længe hænger det i rå tilstand? Og betyder
dette, at man spiser noget kød, som ikke lugter ret godt, før det er
blevet tilberedt?

Sagen er at jeg købte benløse fugle i et supermarked i går og lagde dem
i fryseren efter at de havde opholdt sig et par timer i køleskabet. Nu
har jeg tøet dem op og skal til at stege dem, men jeg synes ikke de
lugter helt vidunderligt.

Kan jeg stege dem med det samme, eller er jeg nødt til at lade en middag
gå i vasken, fordi jeg ikke lige kan skaffe noget andet.

ruth

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 19-08-06 19:58

"Ruth Nielsen" <cfs29093@cybercity> wrote:

> [...]
> Nu vil jeg så spørge - hvor længe hænger det i rå tilstand? Og betyder
> dette, at man spiser noget kød, som ikke lugter ret godt, før det er

Anaerobt modnet kød kan godt lugte ubehageligt, men det er jo billigt
(da det kan modne under transport).

> [...]
> i fryseren efter at de havde opholdt sig et par timer i køleskabet. Nu
> har jeg tøet dem op og skal til at stege dem, men jeg synes ikke de

Det burde virkeligt ikke være nødvendigt at fryse kødet bare for at
gemme det en enkelt dag. Det er jo hele kødstykker. Det der kan være
problemet, er hvor meget det blev varmet op mellem køledisken og dit
køleskab. Det blev måske købt på sidste salgsdato, siden du er så
bekymret? Hvis ikke det er slimet, så steg det godt og se hvordan det
smager.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-08-06 11:40

"Niels Jørgen Kruse" < skrev i en meddelelse
> [...]

> køleskab. Det blev måske købt på sidste salgsdato, siden du er så
> bekymret? Hvis ikke det er slimet, så steg det godt og se hvordan det

Tak for dit rigtig gode svar. Ja det var vist sidste dato, men det var
mere den ramme eller kraftige lugt, jeg lagde mærke til.

Og undskyld at jeg ikke fik svaret tilbage i går, men der dukkede også
uventede gæster op, så jeg fik travlt. Nej, kødet var ikke slimet, så
havde jeg nok ikke kunnet få mig selv til at bruge det, men jeg brunede
altså stykkerne på en stor lågpande, og lod dem simre under låg med
diverse krydderurter, og det kom til at smage og dufte så fint, at jeg
tænkte: nej, der kan ikke være noget galt med det.

Men som sagt tak for dine svar, nu har man hørt så meget om altfor
gammelt kød i den sidste tid, og det er jo ikke nævnt i forb. med de
datoer, der står på de ting man køber. Det er bare dét, der gør at man
kan være lidt for meget på vagt.

Venlig hilsen

Ruth

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 20-08-06 12:07

> [...]

> gammelt kød i den sidste tid, og det er jo ikke nævnt i forb. med de
> datoer, der står på de ting man køber. Det er bare dét, der gør at man

Problemet med det gamle kød var harskning (og måske også udtørring). Der
sker ikke nogen modning i frosset kød. Det er en helt anden lugt.