Kondenseret mælk
Fra : Eva Pedersen

Dato : 19-08-06 12:04

Hej

Jeg skal bruge kondenseret mælk til at lave hjemmelavede marshmellows.
Kan man selv lave kondenseret mælk ved at koge det ind? Eller hvor kan man
købe det?

Mvh
Eva

Fra : Tina

Dato : 19-08-06 12:58

"Eva Pedersen" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg skal bruge kondenseret mælk til at lave hjemmelavede marshmellows.
> Kan man selv lave kondenseret mælk ved at koge det ind? Eller hvor kan man
> købe det?

Nej, man kan ikke selv lave det, medmindre man har mulighed for at inddampe
mælken under vakuum.

Ofte har de etniske købmænd/grønthandlere det på hylden. Der findes to
slags: en usødet og en sødet.

Tina

Fra : Max

Dato : 19-08-06 13:04

Hej Eva

> Kan man selv lave kondenseret mælk ved at koge det ind? Eller hvor
> kan man købe det?

Man køber det ofte i forretninger hvor indehaverne er af mellemøstlig
oprindelse, den fra Nestle er den rigtige.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 19-08-06 14:03

Hej Eva

> Jeg skal bruge kondenseret mælk til at lave hjemmelavede marshmellows.

Hvis du ikke kan finde det på anden måde, så skriv til mig,
så skal jeg sende dig et par dåser.

Ps: opskriften på det der Marshmellows kunne være
interesant at se.

Mvh Max

Fra : Eva Pedersen

Dato : 19-08-06 14:44

> Hej Eva

> Hvis du ikke kan finde det på anden måde, så skriv til mig,
> så skal jeg sende dig et par dåser.
>
> Ps: opskriften på det der Marshmellows kunne være
> interesant at se.

Det er virkelig pænt af dig, at tilbyde det!

Det er lidt en "snyde-opskrift", for jeg har købt en bøtte "Marshmellew
fluff" i netto, der er en slags skum af glukosesirup, sukker, æggehvider og
vanillie. Dette skal blandes med sukker, smør, margarine, kondenseret mælk,
salt, vanilliesukker og evn.t. lyst chokolade.
Men hvad er det, kondenseret mælk "kan", som almindelig mælk ikke kan? -Vil
jeg mon komme helt galt af sted, hvis jeg bare bruger almindelig mælk i
stedet for kondenseret?

Jeg har også engang lavet skumfiduser efter denne opskrift:
http://www.urtegaarden.dk/Default.aspx?ID=1152&Printerfriendly=1
De blev heller ikke helt tossede.

På nettet fandt jeg lige denne opskrift, der da også skal prøves ved
lejlighed:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_boern.php?id=22317&Skumfiduser

Jeg fortsætter eftersøgningen efter kondenseret mælk i næste uge. Hvis ikke
jeg finder det, så kan det da godt være, jeg gerne vil tage imod dit
tilbud

Mvh
Eva

Fra : Max

Dato : 19-08-06 15:50

Hej Eva

> Men hvad er det, kondenseret mælk "kan", som almindelig mælk ikke
> kan? -Vil jeg mon komme helt galt af sted, hvis jeg bare bruger
> almindelig mælk i stedet for kondenseret?

Kondenseret mælk har faktisk ikke ret meget med mælk at gøre, hverken
i smag eller konsistens. Jeg vil tro at det du skal bruge er den søde
udgave, den mest almindelige, og for at du kan fornemme hvad det
er kan jeg fortælle at hvis man tager en dåse og putter den i vand
og koger den 3 timer (den skal være lukket som den købes) så
har man en dåse med det lækreste karamel man kan tænke sig,
karamel som det der ligger under chokoladen på visse typer
Mars bar eller hvad de nu hedder.

Ps; du skriver bare hvis du mangler.

Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 19-08-06 15:54

Eva Pedersen skrev:

> Jeg skal bruge kondenseret mælk til at lave hjemmelavede marshmellows.
> Kan man selv lave kondenseret mælk ved at koge det ind? Eller hvor kan man
> købe det?

Måske her?

<http://www.pookmarket.dk/shop/product_info.php?cPath=23&products_id=209&osCsid=52b10f9e7376665cea06b5de8ab7d037>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : LarsJ

Dato : 19-08-06 20:28

Eva Pedersen skrev:
> Hej
>
> Jeg skal bruge kondenseret mælk til at lave hjemmelavede marshmellows.
> Kan man selv lave kondenseret mælk ved at koge det ind? Eller hvor kan man
> købe det?

gør det selv-udgaven:
http://www.arla.dk/appl/HJ/HJ401/HJ401D03.nsf/O/F4D04EBCF7B37FE6C125705B0046AF72

Fra : Eva Pedersen

Dato : 20-08-06 09:56

"LarsJ" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> gør det selv-udgaven:
> http://www.arla.dk/appl/HJ/HJ401/HJ401D03.nsf/O/F4D04EBCF7B37FE6C125705B0046AF72

Tak for, det; det vil jeg straks prøve!

Mvh
Eva

Fra : Tina

Dato : 20-08-06 14:58

"Eva Pedersen" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak for, det; det vil jeg straks prøve!

Jeg tvivler på, om det færdige produkt ved "gør det selv" bliver af en
konsistens, så det er egnet til marshmellows.

Tina

Fra : Hauge

Dato : 20-08-06 15:23

Tina wrote:
> Jeg tvivler på, om det færdige produkt ved "gør det selv" bliver af en
> konsistens, så det er egnet til marshmellows.

Hvorfor så ikke bare prøve det, istedet for at tvivle?
Der er nu mange ting man kan tvivle på, men det kræver jo også at man
kan finde ud af avancerede ting, for at finde ud af om det vitterligt
kan lade sig gøre..

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060820142306@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Eva Pedersen

Dato : 20-08-06 20:05

> [...]
> finde ud af avancerede ting, for at finde ud af om det vitterligt kan lade

Ja, nu er det i hvert fald prøvet...
Da jeg jo ikke lige vidste hvad "den rette konsistens" var, kogte jeg mælk +
farin (valgte farin i stedet for rørsukker) ind til lidt under det halve,
sådan som der stod i Arlas opskrift.
Dernæst lavede jeg marshmellows´ene som der stod på glasset.
De smager fint, rigtig dejligt faktisk, men om det er marshmellows... De er
ikke så seje i det som "rigtige" marshmellows. Kan godt skæres ud, men er
ikke så lette at få hele op af fadet. Ifølge opskriften skulle der lyst
chokolade i, så jeg vil nærmere betegne det som lidt sejt nutella, der
smager af smarties. Og det er jo heller ikke så ringe!
Overvejer at prøve, om det kan lade sig gøre, at trille dem til kugler, og
overtrække dem med chokolade, for jeg forestiller mig, at det kunne smage
temmelig godt!

Og så må jeg da lige tilføje, at det kondenserede mælk (med farin i) smager
VIRKELIG godt.
Vil snart prøve at lave noget mere, og så bare koge det endnu mere ind, for
så tror jeg, det bliver helt karamel-agtigt. Mums!

Mvh
Eva

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-08-06 20:15

Eva Pedersen skrev:

> [...], så jeg vil nærmere betegne det som lidt sejt nutella,
> der smager af smarties.

> Og så må jeg da lige tilføje, at det kondenserede mælk (med
> farin i) smager VIRKELIG godt.

Det lyder som noget jeg må prøve.

> Vil snart prøve at lave noget mere, og så bare koge det endnu
> mere ind, for så tror jeg, det bliver helt karamel-agtigt.
> Mums!

Poster du nogle opskrifter?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Max

Dato : 20-08-06 20:24

Hej Klaus

> Poster du nogle opskrifter?

Køb en rigtig dåse Nestle kondenseret mælk og kog den
i 3 timer og du har verdens mest lækre karamel :)

Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-08-06 13:45

Max skrev:

> Køb en rigtig dåse Nestle kondenseret mælk og kog den
> i 3 timer og du har verdens mest lækre karamel :)

Det tror jeg gerne. Jeg kan godt lide fudge, og det er vel noget
i samme retning?

Mvh,

Fra : Max

Dato : 21-08-06 13:51

Hej Klaus

> Det tror jeg gerne. Jeg kan godt lide fudge, og det er vel noget
> i samme retning?

Ja, men det er den helt rene karamel smag der er fremherskende,
en ske ned i det og så sutte det som en slikkepind, og så er det
modsat den stive karamel, protesevenlig :)

Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-08-06 14:02

Max skrev:

> Ja, men det er den helt rene karamel smag der er fremherskende,
> en ske ned i det og så sutte det som en slikkepind, og så er det
> modsat den stive karamel, protesevenlig :)

Det lyder godt - jeg må skaffe mig en dåse kondenseret mælk en dag
ved lejlighed.

Mvh,

Fra : Peter Westh

Dato : 21-08-06 15:48

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder godt - jeg må skaffe mig en dåse kondenseret mælk en dag
> ved lejlighed.

De har det færdigkogt i ISO, under det spanske navn "dulche de lechte", så
vidt jeg husker produceret i Argentina. Det smager ualmindeligt godt.

/P

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-08-06 15:59

Peter Westh skrev:

> De har det færdigkogt i ISO, under det spanske navn "dulche
> de lechte", så vidt jeg husker produceret i Argentina.

Rart at vide, tak for tippet.

Mvh,

Fra : Eva Pedersen

Dato : 25-08-06 12:56

> Det lyder som noget jeg må prøve.

> Poster du nogle opskrifter?
>
> Mvh,
> Klaus Alexander Seistrup

Undskyld jeg ikke har fået svaret før, men jeg har været begravet i
arbejde...

Eftersom jeg ikke havde en dåse kondenseret mælk, kogte jeg 1 liter mælk med
100 g. sukker og 100 g. farin. Det fik lov til at stå og småkoge, til der
var 4? dl. tilbage.
Det blev i konsistensen som letpisket fløde; tykt og cremet. Smager
fantastisk ovenpå is! Jeg tror også, det ville være blevet lækkert med et
par blade husblads i; som en slags karamelrand, måske.

Jeg vil prøve at lave det igen snart, men så bare koge det endnu længere
ned, og se, om det så bliver mere som fudge i konsistensen.

Prøv det!

Mvh
Eva

Fra : alaugesen

Dato : 20-08-06 22:00

> Det lyder som noget jeg må prøve.

> Poster du nogle opskrifter?

Jeg er også vild med indkogt kondenseret mælk - toffee. Man behøver
i øvrigt ikke "koge" dåsen mens den er uåbnet, man kan også
forsigtigt indkoge mælken i en gryde under grundig omrøring. Det er
noget hurtigere.

Da jeg boede i Cambridge for nogle år siden blev jeg præsenteret for
Banoffee Pie - tærte med toffee og banan). Se fx
http://en.wikipedia.org/wiki/Banoffee_pie og
http://banoffee.co.uk/banoffee/recipes.html. Jeg spiser ikke selv
banan, men kan forestille mig at det er lækkert hvis man ellers kan
lide banan. Har selv prøvet at lave den med jordbær i stedet og det
er ganske dejligt, omend temmelig sødt. Men det er vel forventet,
kondenseret mælk er meget sødt, så det kræver en sød tand (som
min).

Slurp fra Anne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-08-06 13:44

Anne skrev:

> [...]
> http://banoffee.co.uk/banoffee/recipes.html. Jeg spiser ikke selv
> banan, men kan forestille mig at det er lækkert hvis man ellers

Hvis du synes at det er sødt med jordbær, hvordan tror du så det er
med banan? Jeg har smagt omtalte pie i Zambia, og jeg har aldrig
smagt noget så afskyeligt sødt, hverken før eller siden - det var
ualmindelig rædselsfuldt - men briterne spiste det med stort velbehag.

Mvh,

Fra : alaugesen

Dato : 21-08-06 17:02

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hvis du synes at det er sødt med jordbær, hvordan tror du så det er
> med banan?

Sikkert meget slemt! Jeg har aldrig kunnet holde banan længe nok i
munden til at konstatere om det er sødt, men det tror jeg gerne. Det
lugter i hvert fald slemt når de er modne.

Fra : Peter Westh

Dato : 21-08-06 18:43

Peter Westh skrev:

> De har det færdigkogt i ISO, under det spanske navn "dulche de lechte"

Korrekt stavet: "dulce de leche".

/P