Fennikel
Fra : Margit

Dato : 19-08-06 08:44

Har engang fået fennikel som tilbehør. Den var svitset i
store kvarte stykker el.lign. , men skal den koges først?

Mvh Margit

Fra : Peter Westh

Dato : 19-08-06 09:48

"Margit" <has@has.dk> skrev i en meddelelse
> Har engang fået fennikel som tilbehør. Den var svitset i
> store kvarte stykker el.lign. , men skal den koges først?

Nej, det ville være synd.

/P

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 20-08-06 00:33

"Margit" <has@has.dk> skrev i en meddelelse
> Har engang fået fennikel som tilbehør. Den var svitset i
> store kvarte stykker el.lign. , men skal den koges først?
>
> Mvh Margit

Du kan også skære det ud i strimler og stege det ved svag varme i en gryde
med låg (så det ikke får farve) i smør og lime... Rent guf.

Mvh.
Lars

Fra : Lars Holst

Dato : 20-08-06 10:58

"Margit" <has@has.dk> said in news:44e6c148$0$13961
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Har engang fået fennikel som tilbehør. Den var svitset i
> store kvarte stykker el.lign. , men skal den koges først?
>
> Mvh Margit

Fenikel kan også skæres i passende baner af ca. 1x1 cm sammen med
gulerødder eller anden rodfrugt og lægges i ildfast fad med lidt salt og
lidt god olivenolie over og bages i ovnen som tilbehør til f.eks. fisk med
oste- eller senneps sauce.

--
Lars Holst

Fra : MrsKrabappel

Dato : 20-08-06 20:29

"Margit" <has@has.dk> wrote in message
> Har engang fået fennikel som tilbehør. Den var svitset i
> store kvarte stykker el.lign. , men skal den koges først?

Nej, fjern det grønne og det tykke af bunden, skyld den godt, og skær den i
1/4.
De "modeller" der findes i DK plejer at være anvendelige fra 1. lag, men
hvis de er meget store skal man fjerne det ydeste lag, som kan være sej.

Svits i en lille gryde i smør på hver side, salt+peber, låg på og lad den
"hygge sig" på lav blus i 10-15 min.
Jeg plejer til sidst at give den lidt mere varme uden låg på, så den får
lidt mere farve.
Eminent som tilbehør til kød fx oksesteg, især om vinter. Fennikel
indeholder en masse gode næringsprincipper som jeg ikke husker men det er en
grøntsag der "gør godt".

Hvis den er rigtig ung og frisk (ellers brug "hjertet", kernen i en større
fennikel) kan den skæres i meget tynde skiver (2mm) og lave en salat med god
olivenolie, citronsaft og salt. Spise den straks ellers bliver skivene bløde
(bvadr!)

Sandra