sovs fra lørdagskylling?
Fra : Brian k

Dato : 17-08-06 16:10

Hejsa

Har lige købt en lørdagskylling

Der står på låget at der "dannes en god kraftsky - som er god til at lave
sovs af" - er det så bare lidt kartoffelvand - en boulionterning - og
jævnes.... eller hvordan?

mvh
brian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-08-06 16:17

"Brian k" <brian@nospam.com> writes:

> Der står på låget at der "dannes en god kraftsky - som er god til at lave
> sovs af" - er det så bare lidt kartoffelvand - en boulionterning - og
> jævnes.... eller hvordan?

Jeg ville springe boulionterningen over og bare hælde kartoffelvand i
og så jævne det. Evt. en skvis kaffefløde.

/Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 17-08-06 17:49

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev:

>Jeg ville springe boulionterningen
>over og bare hælde kartoffelvand i
>og så jævne det. Evt. en skvis kaffefløde.

> [...]

Hvorfor kaffefløde, det har da en underlig smag, jeg ville bruge
madlavningsfløde, den uden mel, og så jævne med sovsejævner, der
giver en lettere konsistens. Bouillon terning, i dette tilfælde,
vil ikke være godt, for skyen indeholder masser salt og
andre "lækre" ting.
I`m A Survivor

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-08-06 18:01

Thomas Peter Bitsch <vitsbreaks@1MQZLsol.dk> (slet 1MQZL) writes:

> [...]
> giver en lettere konsistens. Bouillon terning, i dette tilfælde,
> vil ikke være godt, for skyen indeholder masser salt og

Fordi kaffefløde kan fåes på små flasker med en deciliter og som kan
holde sig i hvert fald 4 måneder i køkkenskabet. Det kan
madlavningsfløde ikke. Og jeg synes kaffefløde er fint. Bruger den fra
Aldi.

Og så kunne jeg ikke drømme om at bruge sovsejævner til sådan en sovs.
Nej, drys mel hen over og lad det blive "opsuget" og pisk så indtil
det koger og lad det simre et minuts tid.

/Trine

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 18-08-06 13:58

Jeg vil nu vove den påstand og sige at 1 min er for lidt tid at lade den
koge i, med mindre man finder melsmagen velsmaggende i en sovs. efter
min mening, skal den mindst simmere 5min før mel smagen er helt væk.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 18-08-06 20:16

Daniel W Johansen <FJERNdanielwj2@gmail.com> skrev:
>Jeg vil nu vove den påstand og sige
> [...]

Som jeg skrev, SOVSEJÆVNER, mel hører ikke til i en sovs eller
sauce,.
I`m A Survivor

Fra : Brian k

Dato : 17-08-06 22:17

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Jeg ville springe boulionterningen over og bare hælde kartoffelvand i
> og så jævne det. Evt. en skvis kaffefløde.
>
> /Trine

Den var i vinkel - valgte at bruge 1/2 hønse boulionterning og almindelig
fløde (det var det jeg havde i køleskabet) - sovsen blev rigtig god!!

Brugte Maizena til at jævne med

Takker for hjælpen

mvh
brian

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-08-06 16:53

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der står på låget at der "dannes en god kraftsky - som er god til at lave
> sovs af" - er det så bare lidt kartoffelvand - en boulionterning - og

Jeg tror nu næppe du bliver imponeret over den sovs den kan afgive men
ellers rigtigt nok bortset fra at det nok bliver rigeligt salt med den
terning.

Steen.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 19-08-06 13:53

Man kan også lige hive pladen med det frosne vand og kylling op af
alu-formen kaste en håndfuld skyllet persille under og læg kyllingpladen
tilbage. Det hele falder hurtigt pænt på plads når kyllingen varmes op i
ovnen.

mvh
Jørgen