Brisler - hvad synes I?
Fra : Gainsbourg

Dato : 17-08-06 01:33

Vi står for at skulle holde en meget stor fest (60 personer) på et sted med
mange kokkehuer. Vi er meget fristede af at vælge en hovedret med vildt og
stegte kalvebrisler, men er nu pludselig kommet i tvivl om der er folk der
ikke vil spise brisler. Hvad synes I? Har I hørt om nogen der ikke vil spise
brisler? Ville I turde eller satse på noget mere "sikkert" og mindre
usædvanligt til sådan en stor (og dyr) begivenhed?

Godt halvdelen af gæsterne er 25-35 år - resten typisk fra 35-55 år...ved
ikke om det gør en forskel (bilder mig ind, at unge måske slet ikke ved hvad
brisler er og derfor ingen fordomme har mod denne spise).

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Max

Dato : 17-08-06 07:07

Hej Gainsbourg

> på noget mere "sikkert" og mindre usædvanligt til sådan en stor (og
> dyr) begivenhed?

Jeg ville ikke risikere at belemre mine gæster med det valg, mange
mennesker har et anstrengt forhold til indvolde og andre "sære" ting.
F.eks. kender jeg da mennesker der ikke engang vil spise kråse.
Gem dine brisler til persone du ved gerne spiser det og vælg en
hovedret alle kan spise.

Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 17-08-06 07:36

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
>Ville I turde eller satse på noget mere "sikkert" og mindre usædvanligt til
>sådan en stor (og dyr) begivenhed?

Jeg ville ikke turde. Det er nok rigtigt at mange yngre end ikke ved hvad
brisler er, men jeg tvivler på det vil gøre dem mindre nervøse ved at spise
dem.

/P

Fra : Jakob

Dato : 17-08-06 09:08

> Jeg ville ikke turde. Det er nok rigtigt at mange yngre end ikke ved hvad
> brisler er, men jeg tvivler på det vil gøre dem mindre nervøse ved at
> spise dem.
>
> /P

Smagen (fantastisk som den er), er nu engang også så markant og kraftig, at
mange nok vil rynke bryn af den...

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-08-06 09:22

Jakob wrote:

> Smagen (fantastisk som den er), er nu engang også så markant og kraftig, at
> mange nok vil rynke bryn af den...

Brisler.... Markant og kraftig smag? Så har jeg aldrig smagt rigtige
brisler...

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 17-08-06 17:52

Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> skrev:

>Brisler.... Markant og kraftig smag?
>Så har jeg aldrig smagt rigtige
>brisler...
>
>Mvh
>Kevin Edelvang

Hvad er brisler, og hvad er rigtige brisler? Hjælp mig lige,
please
I`m A Survivor

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-08-06 18:31

Thomas Peter Bitsch skrev:

> Hvad er brisler,

Brislen er et organ der bl.a. danner T-celler (en del af immun-
apparatet), og som er mest udviklet hos unge dyr (og mennesker).

Du kan læse mere på
http://da.wikipedia.org/wiki/Brissel
og
http://en.wikipedia.org/wiki/Thymus

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-08-06 09:06

Gainsbourg wrote:

> Har I hørt om nogen der ikke vil spise
> brisler?

Jeg har lige været til bryllup, hvor der blev serveret netop vildt og
stegte brisler til hovedret. Af de tallerkner jeg så, var der ingen, der
levnede noget nævneværdigt, og da slet ikke brisler. Der var omkring 70
gæster i alle aldre.

Det smager (naturligvis) velsignet, og min erfaring er, at får gæsterne
ikke udmalet detaljer om, at brislen er en kirtel osv, så spiser de det
glad og gerne. Brisler smager jo slet, slet ikke henad indvolde i øvrigt.

Jeg synes helt klart, I skal vælge brisler, hvis I har lyst til det. Der
skulle mere til, før jeg ikke ville servere det for så mange, f.eks.
østers eller snegle.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Max

Dato : 17-08-06 19:49

Hej Kevin

> spiser de det glad og gerne. Brisler smager jo slet, slet ikke henad
> indvolde i øvrigt.

Hvad smager indvolde da af, er der en fællesnævner ?

Mvh Max

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-08-06 10:29

Max wrote:

> Hvad smager indvolde da af, er der en fællesnævner ?

Hmm, det gælder naturligvis ikke alle indvolde, men kråse, lever, nyre
og til en hvis grad også hjerte har lidt nogle fælles træk, selvom de i
øvrigt er meget forskellige i konsistens.

Sådan lidt støvet, blod-smag måske.. Svært at forklare.

Selv er jeg stor fan af alle indvolde

Mvh
Kevin

Fra : Max

Dato : 18-08-06 11:02

Hej Kevin

> Sådan lidt støvet, blod-smag måske.. Svært at forklare.

Ok, jeg syntes nemlig heller ikke der er en fællesnævner,
til tider syntes jeg at noget oksekød smager som lever
og omvendt.

> Selv er jeg stor fan af alle indvolde

Jeg er en stor fan af mad :)

Mvh Max

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 18-08-06 19:48

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Det smager (naturligvis) velsignet, og min erfaring er, at får gæsterne
> ikke udmalet detaljer om, at brislen er en kirtel osv, så spiser de det
> glad og gerne. Brisler smager jo slet, slet ikke henad indvolde i øvrigt.

Vi har mange gange fået grilstegte brisler til middag hos vores søn.
Herligt - og alle spiser med gos appetit.
Først da det endelig gik op for "vor mor" at det var stegte kirtler, skulle
hun ikke nyde mere.
Men det smager godt.
Mvh
Aksel.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 17-08-06 10:14

Gainsbourg skrev:
> [...]
> brisler? Ville I turde eller satse på noget mere "sikkert" og mindre
> usædvanligt til sådan en stor (og dyr) begivenhed?

Det lyder på ovenstående som om, at brislerne ikke er det eneste der kan
spises som hovedret. Der er jo også vildt og sikkert tilbehør.

Noget af det jeg sætter pris på som gæst til store fester er, hvis der
bliver serveret noget nyt og spændende. Alt for mange fester går op i
"kalvesteg stegt som vildt" og en eller andet intetsigende fiskeforret
der har stået alt for længe fremme inde gæsterne kommer. Det smager da
ok, men i virkeligheden er det sådan noget man selv kan lave derhjemme -
og noget man egentlig spiser til højtider iøvrigt. Jeg synes derfor du
skal gøre som du vil, folk har godt af at prøve nye ting

Hilsen Jesper, som ikke har smagt brisler, men som gerne ville prøve det
til fest *S*

Fra : Padre

Dato : 17-08-06 10:33

> Brisler.... Markant og kraftig smag? Så har jeg aldrig smagt rigtige
> brisler...

Enig - min erindring er at det er en sart og delikat smag.

--
padre

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-08-06 11:24

Padre wrote:

> Enig - min erindring er at det er en sart og delikat smag.

Smagen er nogenlunde som det bedste centerstykke på en velhængt
kalve-ribeye-bøf. Den primære smag er fedt. Måske er det den vigtigste
årsag, hvis nogen kunne tænkes ikke at kunne lide brisler.

Mvh
Kevin Edelvang