Filter eller photoshop ?
Fra : Jakob

Dato : 16-08-06 18:31

Da jeg efterhånden har fundet ud af hvad nogle af mine svagheder omkring
landskabsfotografering er vil jeg lige høre jer hvad i synes er bedste
løsning til følgende udfordring.

Når jeg tager billeder synes jeg i de fleste tilfælde at det er bedst at
få en strimmel himmel med da det giver lidt perspektiv og fornemmelse af
hvor bjergene ender.

Problemet med det er at himlen konsekvent er for lys iforhold til det
øvrige landskab med de heraf følgende eksponeringsproblemer.

Som jeg ser det kan det løses på tre måder:

1) lade være med at medtage himlen, synes jeg ikke er så godt.

2) anskaffe mig nogle filtre. Hedder de ikke graduerede neutrale
densitesfiltre eller sådan noget lignende. Og bruge dem så de lige
dækker himlen.

3) bruge stativ og lave eksponerings bracketing med efterfølgende
photoshop hdr på himlen.

og så lige en ekstra) Droppe stativet og lave en lys og mørk udgave af
en rawfil og bruge den i photoshop.

Hvordan håndterer i dette problem ?

--
Venlig hilsen