Rugbrødets historie
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-08-06 14:56

Dette spørgsmål ligger måske i udkanten af
denne gruppes normale område:

Men hvordan er det gået til, at rugbrød især
spises i Nordeuropa og Rusland, og næsten
ikke spises i Sydeuropa?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Lampen

Dato : 16-08-06 18:32

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Dette spørgsmål ligger måske i udkanten af
> denne gruppes normale område:
>
> Men hvordan er det gået til, at rugbrød især
> spises i Nordeuropa og Rusland, og næsten
> ikke spises i Sydeuropa?

erm, hvordan ved du det ? Altså hvor det spises mere end andre steder ?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-08-06 18:43

Lampen skrev:

> erm, hvordan ved du det ? Altså hvor det spises
> mere end andre steder?

Det ved jeg, dels fra SDE (Den Store Danske Encyklopædi)
og dels af egen erfaring ved rejser til Sydeuropa, hvor
man næsten udelukkende tilbydes hvedebrød.

--
Herluf :·)

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-08-06 18:42

On Wed, 16 Aug 2006 19:31:35 +0200
Lampen <nospam@spam.dk> wrote:

> erm, hvordan ved du det ? Altså hvor det spises mere end andre
> steder ?

Under min rejse rundt i Europa for et par år siden var vi altid
lykkelige når vi kunne finde noget rugbrød lignende brød.
Det var intet problem i Skandinavien og tyskland. Men jo længere
sydover man kom jo sværere var det at finde. I Italien og Portugal var
det noget nær umuligt.

Mig bekendt er det noget med at Rug ikke egner sig til de noget mere
solrige breddegrader men er langt bedre i vores område.
--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-08-06 18:42

Herluf Holdt skrev:

> Men hvordan er det gået til, at rugbrød især
> spises i Nordeuropa og Rusland, og næsten
> ikke spises i Sydeuropa?

De forklaringer jeg har hørt, går på at rug giver et mere stabilt
udbytte i køligere klimabælter - især i magre år.

På <http://en.wikipedia.org/wiki/Rye_bread> kan man læse bl.a.:

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Max

Dato : 16-08-06 20:13

Hej Herluf

> Men hvordan er det gået til, at rugbrød især
> spises i Nordeuropa og Rusland, og næsten
> ikke spises i Sydeuropa?

Noget siger mig at Danmark egentlig ligger for nordlig
til at dyrke ordentlig brødhvede, derimod trives rug
godt heroppe i norden, så mon ikke sammenhængen
skal findes i disse faktore.

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-08-06 20:37

Max skrev:
> [...]

> til at dyrke ordentlig brødhvede, derimod trives rug
> godt heroppe i norden, så mon ikke sammenhængen

Det har du nok ret i. Men først undrede det mig at
det stod at læse at kornsorten rug stammede fra
*Middelhavsområdet*. Men SDE skriver at dyrket
rug sandsynligvis er udviklet ved selektion fra den
flerårige /Secale strictum/ (tidligere kaldet
/secale montanum/), der vokser i bjergegne i
Middelhavsområdet og Vestasien. [...] Rug optrådte
måske først som ukrudt i byg- og hvedemarker i
det østlige Tyrkiet for 3000-4000 år siden, og der
skete langsomt en selektion til fordel for former
med sej aksspindel og større kerner. [...]

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt