Sprøde / bløde småkager
Fra : Eva Pedersen

Dato : 15-08-06 17:42

Hej

Jeg har bagt småkager et par gange i løbet af de sidste par uger.
Begge gange er de blevet bløde. Det var egentlig ikke fordi de absolut
skulle være sprøde, men hvad er det, der gør forskellen? -Hvad er det der
gør, at nogle småkager bliver sprøde og knasende, mens andre bliver bløde?

Nogen der kender svaret?

Mvh
Eva

Fra : Tina

Dato : 15-08-06 18:39

"Eva Pedersen" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gør, at nogle småkager bliver sprøde og knasende, mens andre bliver bløde?

Hvilket fedtstof bager du dem med, og hvilket hævemiddel/bagemiddel bruger
du (om noget)?

Tina

Fra : Eva Pedersen

Dato : 16-08-06 12:39

"Tina" <Spørg@vedvejkrydset,dk> skrev i en meddelelse

> "Eva Pedersen" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilket fedtstof bager du dem med, og hvilket hævemiddel/bagemiddel bruger
> du (om noget)?

Jeg brugte almindeligt stegemargarine og bagepulver...

Eva

Fra : Tina

Dato : 16-08-06 21:05

> Jeg brugte almindeligt stegemargarine og bagepulver...

Undskyld, men jeg syntes du skrev "småkager"?

Næste gang, så brug smør og enten hjortetaksalt eller potaske, så bliver
dine småkager sprøde. En "småkage" bagt med margarine er ikke en småkage,
det er blot en kage i miniformat. Småkager bages med smør.

Tina

Fra : Max

Dato : 16-08-06 22:14

Hej Tina

> en småkage, det er blot en kage i miniformat. Småkager bages med smør.

Småkager bagt med smør smager ikke godt, de smager
faktisk som om de var harske.

Mvh Max

Fra : Tina

Dato : 16-08-06 22:58

> Småkager bagt med smør smager ikke godt, de smager
> faktisk som om de var harske.

Dine smagsløg der er noget i vejen med. Småkager med smør smager kun harsk,
hvis smørret har været harsk, eller småkagerne har været gemt lidt for
længe. Småkager bagt med margarine, ligegyldig hvilken slags, fedter munden
til, og har en ubestemmelig bismag, som er en smule hen ad fisk.

Men de bedste småkager er bagt med svinefedt, og hedder Sønderjyske
fedtkager.

Tina

Fra : Max

Dato : 16-08-06 23:05

Hej Tina

> Dine smagsløg der er noget i vejen med. Småkager med smør smager kun

Nej, det er dine det er galt med, smørbagte småkager er slet ikke
dansk og bruges kun af Kjeldsen til eksport.

Mvh Max

Fra : Tina

Dato : 17-08-06 00:06

> Nej, det er dine det er galt med, smørbagte småkager er slet ikke
> dansk og bruges kun af Kjeldsen til eksport.

Nåda, hvad tror du man bagte småkager med her i landet FØR margarinen blev
opfundet?

Her i landet har småkager været kendt i min. 500 år. De har udviklet sig fra
den hårde pebernød, over brunkagerne og kreative køkkenfolk har
eksperimenteret med at komme smør, æg og sukker i dejen. Dette har udviklet
sig til de typer småkager vi kender herhjemme i dag (jeg taler ikke om
fabriskfremstillede småkager, og ej heller "cookies" fra usa, mf.)

Synd for dig, at du aldrig har fået en rigtig, hjemmebagt småkage, siden du
bringer harske småkager og eksportsmåkager på banen, og foretrækker
margarine i småkagerne i stedet for smør.

Tina

Fra : Max

Dato : 17-08-06 07:09

Hej Tina

> Synd for dig, at du aldrig har fået en rigtig, hjemmebagt småkage,
> siden du bringer harske småkager og eksportsmåkager på banen, og
> foretrækker margarine i småkagerne i stedet for smør.

Nu har jeg lært at bage småkager af oldemor og mine gæster og
"kunder" er ualmindelige glade for dem, så jeg må skuffe dig med
at du ikke får mig omvendt.

Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 17-08-06 07:39

Det er dog en usædvanligt konstruktiv dialog, vi er vidner til her.

/P

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-08-06 21:54

Peter Westh <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> Det er dog en usædvanligt konstruktiv dialog, vi er vidner til her.

Det er altid de særeste meninger, som bliver forsvaret mest hårdnakket.

Hvis man vil smage nogen gode købe småkager bagt med smør, så kan jeg
anbefale dem fra Gammel Struer bageri. De kan findes i Netto (og Føtex)
ind i mellem alt skramlet.

Fra : Eva Pedersen

Dato : 20-08-06 10:05

> Småkager bagt med margarine, ligegyldig hvilken slags, fedter munden
> til, og har en ubestemmelig bismag, som er en smule hen ad fisk.
>
> Tina

Jeg kan forsikre dig, at mine småkager ikke smagte af fisk!
De var faktisk virkelig lækre, ikke noget i vejen med dem, kom bare til at
tænke på, hvad det er, der gør nogle småkager bløde mens andre er
sprøde. -For det er jo meningen, at nogle småkager skal være bløde

Mvh
Eva

Fra : Tina

Dato : 20-08-06 15:01

"Eva Pedersen" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan forsikre dig, at mine småkager ikke smagte af fisk!

Læs dog hvad der bliver skrevet. Jeg skrev ikke, at småkager med margarine
smagte af fisk, men at de har en ubestemmelig BISMAG, som er HEN AD fisk!

Tina

Fra : Max

Dato : 21-08-06 07:16

Hej Tina

> Læs dog hvad der bliver skrevet. Jeg skrev ikke, at småkager med
> margarine smagte af fisk, men at de har en ubestemmelig BISMAG, som
> er HEN AD fisk!

Læs dog hvad du selv skriver og så fortæl mig hvorledes det kan
tolkes anderledes end at du siger at margerinebagte småkager
smager som fisk ?

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 21-08-06 07:18

Hej Eva

> til at tænke på, hvad det er, der gør nogle småkager bløde mens andre
> er sprøde. -For det er jo meningen, at nogle småkager skal være bløde

Mon ikke det er forholdet mellem mel og fedtstof der gør forskellen.

Mvh Max

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-08-06 11:36

Eva Pedersen wrote:

> [...]
> gør, at nogle småkager bliver sprøde og knasende, mens andre bliver bløde?

Hjortetaksalt og potaske gør småkager sprøde og skøre. Måske din
opskrift mangler disse, og det derfor er meningen, at de ikke skal være
sprøde, som f.eks. amerikanske cookies ikke er det.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Eva Pedersen

Dato : 16-08-06 12:45

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Hjortetaksalt og potaske gør småkager sprøde og skøre. Måske din opskrift
> mangler disse, og det derfor er meningen, at de ikke skal være sprøde, som
> f.eks. amerikanske cookies ikke er det.

Der var i hverken hjortetaksalt eller potaske i.
Om det var meningen de skulle være bløde ved jeg ikke, for jeg brugte ingen
opskrift, lavede dem bare med det, jeg nu havde lyst til at komme i
(Margarine, sukker, æg, brun sukker, appelsinsaft, natron, mel og mørk
chokolade med appesinkrokant). -De blev virkelig lækre. -Bløde ligesom
cookies, men uden at være sprøde udenpå, som disse tit er, vilket fik mig
til at overveje, hvad der egentlig gør, om de bliver sprøde eller bløde.

Mvh
Eva

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-08-06 12:49

Eva Pedersen wrote:

> [...]
> til at overveje, hvad der egentlig gør, om de bliver sprøde eller bløde.

Det er noget med luftudvikling i dejen. Og her er de de beskrevne midler
særligt effektive til småkager. For mere teknisk forklaring kan du prøve
dk.videnskab, hvor der nok skal være nogle keminørder.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Max

Dato : 16-08-06 12:51

Hej Eva

> Nogen der kender svaret?

Måske er noget af svaret den ekstreme høje luftfugtighed
vi har været plaget af denne sommer, nogle konditorting
vil bare ikke lykkedes hvis luftfugtigheden er for høj og det
kan også være svært at få den rigtige krumme på rund-
stykkerne og franskbrødet.

Mvh Max

Fra : Emilsen

Dato : 16-08-06 14:20

Den 16-08-2006, skrev Max:

> Måske er noget af svaret den ekstreme høje luftfugtighed
> vi har været plaget af denne sommer, ............

Hej

Luftfugtighed ødelægger også nogle kemiske hævemidler, som mange
opbevarer forkert, så virkningen 'fiser af'.

Jeg har sakset lidt fra "Tal og tider i køkkenet", til alm.
orientering for alle:

Lidt om kemiske hævemidler
Bagepulver består af en blanding af natron og fx vinsyre samt
lidt mel til at opsuge eventuel fugtighed ved opbevaringen.
Bagepulveret udvikler kuldioxid, straks det kommer i forbindelse
med fugt. Dej med bagepulver skal behandles hurtigt og bages med
det samme i varm ovn.

Natron skal bruges med en sur væske som fx kærnemælk for at
udvikle kuldioxid. Bagværk kan få sodasmag, så natron bruges
næsten altid sammen med krydderier.

Hjortetaksalt kan kendes på lugten af ammoniak. Når dejen sættes
i den varme ovn, spaltes hjortetaksalt til ammoniak og
kuldioxid, som hæver dejen og gør den sprød.
Hjortetaksalt bruges til kager med stor over flade som fx
lagkage, så ammoniakken kan
dampe væk under bagningen.

Potaske udvikler kuldioxid i forbindelse med væske og gør fx
småkager mere skøre.

Natron, potaske og hjortetaksalt kan i mange tilfælde erstattes
af ca. dobbelt mængde bagepulver. Bagepulver kan derimod ikke
uden videre erstattes med et af de tre andre hævemidler, uden at
man tager hensyn til fx smag og krav om sur væske som tidligere
nævnt.
Deje med kemiske hævemidler skal altid sættes i varm ovn.

Kilde:
<http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/Ren_besked/Ren_besked_om_tal_og_tider_i_k_kkenet.pdf>

m.v.h. Emil

Fra : JGT

Dato : 17-08-06 22:07

Nogle småkager bliver kun sprøde, hvis man bager dem på en smurt bageplade,
og således ikke bruger bagepapir.

JGT