|
| Hvad er rimeligt? Fra : Svante |
Dato : 11-08-06 07:50 |
|
Ja, hvad er rimeligt man kan forlange af en opdrætter, når man vil købe én
af deres katte? Her tænker jeg på test af sygdomme - omgivelser og meget
andet? Hvad gør I andre?
Svante
| |
Thyboen (11-08-2006)
| Kommentar Fra : Thyboen |
Dato : 11-08-06 08:08 |
|
Svante udtrykte præcist:
> Ja, hvad er rimeligt man kan forlange af en opdrætter, når man vil købe én af
> deres katte? Her tænker jeg på test af sygdomme - omgivelser og meget andet?
> Hvad gør I andre?
>
> Svante
Vi får alle vore katte undersøgt af en dyrlæge, de voksne katte bliver
neutraliseret, i det omfang vi kan undvære pengene til det, det er dog
langt de fleste vi får neutraliseret, nogle katte vi får ind, må vi
desværre få aflivet af den ene eller anden grund...
--
Mvh
Thyboen.........
http://thy-katte.dk
--Lykker er, At dele--
| |
Thyboen (11-08-2006)
| Kommentar Fra : Thyboen |
Dato : 11-08-06 08:22 |
|
Den 11-08-2006, skrev Thyboen:
> Svante udtrykte præcist:
>> Ja, hvad er rimeligt man kan forlange af en opdrætter, når man vil købe én
>> af deres katte? Her tænker jeg på test af sygdomme - omgivelser og meget
>> andet? Hvad gør I andre?
>>
>> Svante
>
> Vi får alle vore katte undersøgt af en dyrlæge, de voksne katte bliver
> neutraliseret, i det omfang vi kan undvære pengene til det, det er dog langt
> de fleste vi får neutraliseret, nogle katte vi får ind, må vi desværre få
> aflivet af den ene eller anden grund...
ja og selvfølgelig øremærket
--
Mvh
Thyboen.........
http://thy-katte.dk
--Lykker er, At dele--
| |
Ida (11-08-2006)
| Kommentar Fra : Ida |
Dato : 11-08-06 10:18 |
|
"Svante" <perserbo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44dc28b0$0$20243$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ja, hvad er rimeligt man kan forlange af en opdrætter, når man vil købe én
> af deres katte? Her tænker jeg på test af sygdomme - omgivelser og meget
> andet? Hvad gør I andre?
>
> Svante
Hej Svante :)
Jeg mener det er rimeligt at forlange af en opdrætter, at denne har sine
katte gående under forhold, som du selv ville byde dem og at deres miljø
minder om det, som du selv har.
At killingerne er i hænder fra start, bliver godt socialiseret og ikke
'gemmes væk' i et killingerum, men i stedet er en helt naturlig del af en
hverdag.
Ordenligt foder, raske dyr, omsorg, rene omgivelser osv. osv...alt det, som
jeg og de fleste andre tager som en selvfølge, men som enkelte brådne kar
ikke prioriterer højest - kommer du ud sådan et sted, så løb ;)
Jeg vil med rimelighed forlange, at en opdrætter stiller spørgsmål til dig,
din familie og hvilke forhold du kan og vil byde en kat. En ordentlig
opdætter er i mine øjne en, som ønsker det bedste for hver enkelt af sine
killingers liv og derfor også stiller nogle krav til deres fremtidige
familier. Med spørgsmål til ønsker og forventninger vil en opdætter også
kunne hjælpe med at finde den helt rigtige kats køn, temperament, alder og
måske endda henvise til en helt anden race, hvis dine drømmes idealkat
egentlig ikke alligevel helt passer ind i den races CV, som du kigger på.
Test af sygdomme er i aller højeste grad et spørgsmål om, hvad du gerne vil
bruge svarene til.
Jeg opdrætter selv Maine Coons og her findes fx. en gentest, hvor vi kan
teste vores katte for ét gen i forbindelse med hjertesygdommen HCM. Denne
test kan afsløre, om katten bærer eller ikke bærer dette ene gen, men det er
hverken en garanti for, at den pågældende kat vil eller ikke vil få klinisk
HCM og ej heller, om den i så fald vil dø af HCM i en ung alder eller om den
vil leve et langt upåvirket liv med sit påviste gen og ende med, at komme
herfra pga. nyresvigt, cancer, alderdom eller noget helt syttende.
Nogle kælekatteejere vil gerne kende til deres kats status i den her
retning, mens andre foretrækker at leve i uvidenhed og tage tingene som de
kommer - det er vel i virkeligheden noget med at gøre op med dig selv, om du
har det bedst med den ene eller den anden model.
Selv om vi opdrættere tester for alt i denne verden, så er det stadig
naturen vi arbejder med og vi vil aldrig nogensinde kunne give en garanti
for, at en kat vil være disponibel for, at leve et langt liv uden sygdom.
Det vi kan er, at gøre det bedste stykke arbejde vi kan, for at komme så tæt
på den ideelle kat som muligt og den ideelle kat kan sagtens være forskellig
for den ene opdrætter i forhold til den anden; nogle vægter sundhed højest,
nogle udseende, andre temperament eller noget helt andet - de fleste af os
forsøger dog, at samle det hele i én pakke :)
Se det var et langt indlæg fra mig, som normalt ikke er den, der skriver
mest på hverken dette eller andre fora, men svarer jeg i en helt anden
retning, end du oprindeligt mente du spurgte, så skriver jeg gerne en roman
mere, om min mening og holdning til det :)
Alt godt
Ida
--
CorkyCoon - killinger ventes
www.maine-coons.dk
| |
Hanne Engermann (11-08-2006)
| Kommentar Fra : Hanne Engermann |
Dato : 11-08-06 11:44 |
|
> Ida skrev: > > news:44dc28b0$0$20243$edfadb0f@dread16.news.tele.dk... > > Ja, hvad er rimeligt man kan forlange af en opdrætter, når man vil købe én > > af deres katte? Her tænker jeg på test af sygdomme - omgivelser og meget > > andet? Hvad gør I andre? > > > > Svante > > Hej Svante :) > > Jeg mener det er rimeligt at forlange af en opdrætter, at denne har sine > katte gående under forhold, som du selv ville byde dem og at deres miljø > minder om det, som du selv har. > At killingerne er i hænder fra start, bliver godt socialiseret og ikke > 'gemmes væk' i et killingerum, men i stedet er en helt naturlig del af en > hverdag. > Ordenligt foder, raske dyr, omsorg, rene omgivelser osv. osv...alt det, som > jeg og de fleste andre tager som en selvfølge, men som enkelte brådne kar > ikke prioriterer højest - kommer du ud sådan et sted, så løb ;) > > Jeg vil med rimelighed forlange, at en opdrætter stiller spørgsmål til dig, > din familie og hvilke forhold du kan og vil byde en kat. En ordentlig > opdætter er i mine øjne en, som ønsker det bedste for hver enkelt af sine > killingers liv og derfor også stiller nogle krav til deres fremtidige > familier. Med spørgsmål til ønsker og forventninger vil en opdætter også > kunne hjælpe med at finde den helt rigtige kats køn, temperament, alder og > måske endda henvise til en helt anden race, hvis dine drømmes idealkat > egentlig ikke alligevel helt passer ind i den races CV, som du kigger på. > > Test af sygdomme er i aller højeste grad et spørgsmål om, hvad du gerne vil > bruge svarene til. > Jeg opdrætter selv Maine Coons og her findes fx. en gentest, hvor vi kan > teste vores katte for ét gen i forbindelse med hjertesygdommen HCM. Denne > test kan afsløre, om katten bærer eller ikke bærer dette ene gen, men det er > hverken en garanti for, at den pågældende kat vil eller ikke vil få klinisk > HCM og ej heller, om den i så fald vil dø af HCM i en ung alder eller om den > vil leve et langt upåvirket liv med sit påviste gen og ende med, at komme > herfra pga. nyresvigt, cancer, alderdom eller noget helt syttende. > Nogle kælekatteejere vil gerne kende til deres kats status i den her > retning, mens andre foretrækker at leve i uvidenhed og tage tingene som de > kommer - det er vel i virkeligheden noget med at gøre op med dig selv, om du > har det bedst med den ene eller den anden model. > > Selv om vi opdrættere tester for alt i denne verden, så er det stadig > naturen vi arbejder med og vi vil aldrig nogensinde kunne give en garanti > for, at en kat vil være disponibel for, at leve et langt liv uden sygdom. > Det vi kan er, at gøre det bedste stykke arbejde vi kan, for at komme så tæt > på den ideelle kat som muligt og den ideelle kat kan sagtens være forskellig > for den ene opdrætter i forhold til den anden; nogle vægter sundhed højest, > nogle udseende, andre temperament eller noget helt andet - de fleste af os > forsøger dog, at samle det hele i én pakke :) > > Se det var et langt indlæg fra mig, som normalt ikke er den, der skriver > mest på hverken dette eller andre fora, men svarer jeg i en helt anden > retning, end du oprindeligt mente du spurgte, så skriver jeg gerne en roman > mere, om min mening og holdning til det :) > > Alt godt > Ida > > -- > CorkyCoon - killinger ventes > www.maine-coons.dk > Super flot skrevet Ida - Tilslutter mig fuldt ud! Tilføjer lige: Hvis du med "opdrætter" mener registreret opdrætter i FelisDanica, SKAL killingerne være vaccinerede og følges af en kontrakt, der som minimum opfylder Købeloven. Endvidere kan du forvente, at mange opdrættere før overdragelse af killinger til kæl, har sørget for, at killingerne er neutraliserede. Endelig giver de fleste opdrættere råd og vejledning om katten i hele dens levetid. Med venlig hilsen Hanne Engermann - Tøm kattebakken ved privat svar Postet fra http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk
| |
Svante (11-08-2006)
| Kommentar Fra : Svante |
Dato : 11-08-06 12:25 |
|
Tak for svarene. Jeg er 100% indforstået med at intet i denne verden er 100%
sikkert og ingen kan give garanti for om den kat jeg køber lever 15 år. Men
når det så er sagt, har jeg været meget uheldige med de racekatte jeg har
købt siden 1998.
Om jeg bare har været uheldig, ved jeg ikke, men jeg har indtil nu KUN mødt
opdrættere (nu er det heller ikke så mange altså) der flipper helt ud hvis
jeg stiller spørgsmål om sundhed og de test jeg nu ved der kan laves på de
forskellige sygdomme. Jeg har været uheldig med PKD bl.a og det har da gjort
at jeg har spurgt om der er testet for det - hvilket giver mange kraftige
reaktioner. Nogen nægter at bruge tid på disse test fordi det ingen garanti
giver alligevel. Det ved jeg godt, men ja, jeg syntes det er rigtig svært at
stå som almindelig køber og gennemskue alle disse ting. Jeg er helt med på
der er visse ting man kigger efter når jeg kommer hos en opdrætter... men ja
det er sgu svært
Svante
| |
Ida (11-08-2006)
| Kommentar Fra : Ida |
Dato : 11-08-06 17:35 |
|
"Svante" <perserbo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44dc6924$0$20344$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Tak for svarene. Jeg er 100% indforstået med at intet i denne verden er
> 100% sikkert og ingen kan give garanti for om den kat jeg køber lever 15
> år. Men når det så er sagt, har jeg været meget uheldige med de racekatte
> jeg har købt siden 1998.
> Om jeg bare har været uheldig, ved jeg ikke, men jeg har indtil nu KUN
> mødt opdrættere (nu er det heller ikke så mange altså) der flipper helt ud
> hvis jeg stiller spørgsmål om sundhed og de test jeg nu ved der kan laves
> på de forskellige sygdomme. Jeg har været uheldig med PKD bl.a og det har
> da gjort at jeg har spurgt om der er testet for det - hvilket giver mange
> kraftige reaktioner. Nogen nægter at bruge tid på disse test fordi det
> ingen garanti giver alligevel. Det ved jeg godt, men ja, jeg syntes det er
> rigtig svært at stå som almindelig køber og gennemskue alle disse ting.
> Jeg er helt med på der er visse ting man kigger efter når jeg kommer hos
> en opdrætter... men ja det er sgu svært
>
> Svante
Hej igen :)
Jeg ville til at skrive, at opdrættere også er en slags mennesker, men det
jeg mener er, at opdrættere er lige så forskellige som alle andre. Det
betyder, at kigger du dig lidt omkring og forsøger dig forskellige steder,
så vil du finde en, der både vil og kan opfylde dine krav, med mindre dine
forventninger til test er urealistiske.
At teste er (meget overordnet og kun talt ud fra MCOens verden, som er den
jeg kender mest til) nærmest et religiøst spørgsmål blandt opdrættere. Nogle
baserer hele deres opdræt på alverdens mere eller mindre brugbare
testresultater, mens andre aldrig kunne drømme om at teste for noget som
helst - begge dele er, i mine øjne, lige skidt.
Nej, jeg mener bestemt ikke, at det er skidt at teste. Jeg mener det er
skidt at teste, hvis det udelukkende gøres for testens skyld og for at kunne
reklamere med 'blingbling' på sin hjemmeside.
Jeg benytter mig selv af forskellige tests, men udelukkende for min egen og
mine kattes skyld. Jeg deler gerne ud af resultaterne, hvis en interesseret
spørger og fortæller også gerne, hvorfor jeg har valgt den ene slags test
til og den anden fra - det er vel rimeligt ? :)
Har du været uheldig mht. PKD, så er det helt naturligt, at du gerne ser din
kommende kat testet fri og det kan jeg på ingen måde se, skulle være et
urimeligt krav eller umuligt ønske.
Jeg vil gerne høre dig, hvad du mener er rimelige krav til en opdrætter,
hvad du ønsker dig og hvad du er blevet skuffet over - ikke hvem, for det er
ikke navne jeg er interesseret i, men hvad din baggrund for at skrive er :)
Alt godt
Ida
--
CorkyCoon - killinger ventes
www.maine-coons.dk
| |
Svante (11-08-2006)
| Kommentar Fra : Svante |
Dato : 11-08-06 18:09 |
|
Kan jeg ikke skrive til dig privat så? Hvad er din mail adresse?
Svante
| |
Ida (12-08-2006)
| Kommentar Fra : Ida |
Dato : 12-08-06 19:16 |
|
"Svante" <perserbo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44dcb99d$0$12692$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Kan jeg ikke skrive til dig privat så? Hvad er din mail adresse?
>
> Svante
Du må gerne skrive privat, hvis du har det bedst med det. Jeg kan dog ikke
garantere, at jeg kan hjælpe, men jeg lytter gerne :)
Ida
--
CorkyCoon - killinger ventes
www.maine-coons.dk
| |
Ida (12-08-2006)
| Kommentar Fra : Ida |
Dato : 12-08-06 19:19 |
|
Måske det hjælper, hvis jeg også skriver min mailadresse ? :p
mail@maine-coons.dk
Beklager, men jeg har været oppe hele natten med en killingefødsel, der
desværre ikke gik helt, som jeg havde håbet..jeg kæmper dog fortsat :)
Ida
--
CorkyCoon - killinger ventes
www.maine-coons.dk
| |
tutsen (11-08-2006)
| Kommentar Fra : tutsen |
Dato : 11-08-06 11:27 |
|
Ida wrote:
> "Svante" <perserbo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:44dc28b0$0$20243$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Ja, hvad er rimeligt man kan forlange af en opdrætter, når man vil købe én
> > af deres katte? Her tænker jeg på test af sygdomme - omgivelser og meget
> > andet? Hvad gør I andre?
> >
> > Svante
>
> Hej Svante :)
>
> Jeg mener det er rimeligt at forlange af en opdrætter, at denne har sine
> katte gående under forhold, som du selv ville byde dem og at deres miljø
> minder om det, som du selv har.
> At killingerne er i hænder fra start, bliver godt socialiseret og ikke
> 'gemmes væk' i et killingerum, men i stedet er en helt naturlig del af en
> hverdag.
> Ordenligt foder, raske dyr, omsorg, rene omgivelser osv. osv...alt det, som
> jeg og de fleste andre tager som en selvfølge, men som enkelte brådne kar
> ikke prioriterer højest - kommer du ud sådan et sted, så løb ;)
>
> Jeg vil med rimelighed forlange, at en opdrætter stiller spørgsmål til dig,
> din familie og hvilke forhold du kan og vil byde en kat. En ordentlig
> opdætter er i mine øjne en, som ønsker det bedste for hver enkelt af sine
> killingers liv og derfor også stiller nogle krav til deres fremtidige
> familier. Med spørgsmål til ønsker og forventninger vil en opdætter også
> kunne hjælpe med at finde den helt rigtige kats køn, temperament, alder og
> måske endda henvise til en helt anden race, hvis dine drømmes idealkat
> egentlig ikke alligevel helt passer ind i den races CV, som du kigger på.
>
> Test af sygdomme er i aller højeste grad et spørgsmål om, hvad du gerne vil
> bruge svarene til.
> Jeg opdrætter selv Maine Coons og her findes fx. en gentest, hvor vi kan
> teste vores katte for ét gen i forbindelse med hjertesygdommen HCM. Denne
> test kan afsløre, om katten bærer eller ikke bærer dette ene gen, men det er
> hverken en garanti for, at den pågældende kat vil eller ikke vil få klinisk
> HCM og ej heller, om den i så fald vil dø af HCM i en ung alder eller om den
> vil leve et langt upåvirket liv med sit påviste gen og ende med, at komme
> herfra pga. nyresvigt, cancer, alderdom eller noget helt syttende.
> Nogle kælekatteejere vil gerne kende til deres kats status i den her
> retning, mens andre foretrækker at leve i uvidenhed og tage tingene som de
> kommer - det er vel i virkeligheden noget med at gøre op med dig selv, om du
> har det bedst med den ene eller den anden model.
>
> Selv om vi opdrættere tester for alt i denne verden, så er det stadig
> naturen vi arbejder med og vi vil aldrig nogensinde kunne give en garanti
> for, at en kat vil være disponibel for, at leve et langt liv uden sygdom.
> Det vi kan er, at gøre det bedste stykke arbejde vi kan, for at komme så tæt
> på den ideelle kat som muligt og den ideelle kat kan sagtens være forskellig
> for den ene opdrætter i forhold til den anden; nogle vægter sundhed højest,
> nogle udseende, andre temperament eller noget helt andet - de fleste af os
> forsøger dog, at samle det hele i én pakke :)
>
> Se det var et langt indlæg fra mig, som normalt ikke er den, der skriver
> mest på hverken dette eller andre fora, men svarer jeg i en helt anden
> retning, end du oprindeligt mente du spurgte, så skriver jeg gerne en roman
> mere, om min mening og holdning til det :)
>
> Alt godt
> Ida
>
> --
> CorkyCoon - killinger ventes
> www.maine-coons.dk
ditto til alt hvad ida siger. har selv 4 katte 2 maine coon 1 blå
brite og en kanon god huskat.
| |
Sabina H. (11-08-2006)
| Kommentar Fra : Sabina H. |
Dato : 11-08-06 16:26 |
|
Svante wrote:
> Ja, hvad er rimeligt man kan forlange af en opdrætter, når man vil
> købe én af deres katte? Her tænker jeg på test af sygdomme -
> omgivelser og meget andet? Hvad gør I andre?
jeg har forfattet en lille artikel om emnet ;)
synes den opsumerer mine tanker ret godt....
http://www.dkshadowfax.dk/?p=68
--
Knus, Sabina
Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk
| |
|
|