Hvad skal jeg med mine krydderurter?
Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 08-08-06 08:43

Hej

Ude på min terasse er der plantet en del krydderurter i store krukker.
De har haft en rigtig god sommer, og der er rigtig meget af det hele.
Jeg har rosmarin, oregano, timian (broget, alm og citron), salvie og
estragon.

Normalt bruger vi dem over sommeren til at komme i salater og mad. Jeg
har også lavet et par kryddereddiker.

Vi har utroligt meget derude, og jeg ville egentlig gerne udnytte noget
mere af det inden efteråret sætter ind, og det hele visner. Udover at
fryse det ned, er der så nogen der har nogle forslag til hvad jeg kan
bruge dem til? Jeg vil ikke bare fabrikere litervis af krydderolier og
eddiker - måske kan man lave nogle kryddersalte?

Nogen der har nogle gode idéer?

Hilsen Jesper

Fra : Ian Matheson

Dato : 08-08-06 08:58

"Jesper Mehlsen" <jespermehlsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har rosmarin, oregano, timian (broget, alm og citron), salvie og
> estragon.
>
> Nogen der har nogle gode idéer?

Nye råstegte kartofler med hakket "ukrudt", i en bradepande og i ovn eller
på grillen - det plejer ikke at være så skidt endda !

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 08-08-06 11:09

> Nye råstegte kartofler med hakket "ukrudt", i en bradepande og i ovn eller
> på grillen - det plejer ikke at være så skidt endda !

Hejsa

Det lyder som en fin idé. Især her når varmen lægger sig en smule, vil
jeg forsøge.

Jeg overvejer også at lave nogle forskellige "madbrød" med hakkede
krydderurter. Jeg tror de smager godt til salater, til at dyppe i olie
og som tilbehør til forskellige kødretter. Jeg forestiller mig man bare
kan smide et par håndfulde i en almindelig hvededej evt tilsat lidt
majs- eller durummel.

Hilsen Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-06 09:29

Hej Jesper
Du kunne forsøgsvis lave nogle tørrede krydderyrter og fylde på glas.
Tag nogle kviste - læg dem mellem noget køkkenrulle og giv dem et svirp i
mikroen - de tørre urter knækkes i stykker og fyldes på glas.

Fra : Heidi

Dato : 08-08-06 16:26

Jesper Mehlsen wrote:
>Jeg vil ikke bare fabrikere litervis af
> krydderolier og eddiker - måske kan man lave nogle kryddersalte?

Krydderisalt lyder som en god ide - jeg har prøvet en enkelt gang, hvor
jeg tog diverse urter og blendede sammen med en god havsalt, det hele
blev spredt ud på et rent tørt viskestykke, og blev rodet lidt frem og
tilbage indtil væden var suget ud af urterne.
Op i et glas eller en krukke med saltet, og så blev det brugt bla. som
krydderi på en ostemad.

--
Heidi