Mad uden køleskab
Fra : ...

Dato : 07-08-06 21:30

Hej NG

I nyhedsgruppen dk.fritid.sejlads , er der en som spørger, om forslag til
mad, der kan opbevares uden brug af køleskab.
I en båd, er det ofte et problem at opbevare maden. Et køleskab bruger
meget, for meget, strøm. Så hvis man vil undgå at gå ind i havn hver dag, så
skal man altså finde på noget alternativt. Problemet er endnu større, hvis
man vil ud på en længere tur, som nemt kan tage 3 uger.
Ris, gryn, frysetørrede, eller lignende produkter, lader sig selvfølgelig
nemt opbevare.
Men f.eks. kød, mejeriprodukter osv. er straks et andet problem.
Er der nogen her i denne gruppe, som har erfaring med "mad uden køleskab",
så hører vi gerne om det.

Fra : Max

Dato : 07-08-06 21:44

Hej

> Men f.eks. kød, mejeriprodukter osv. er straks et andet problem.
> Er der nogen her i denne gruppe, som har erfaring med "mad uden
> køleskab", så hører vi gerne om det.

Man har det meste af året lidt af et naturligt kølseskab i båden, nemlig
nede ved kølen så langt ned mean kan komme, men her i højsommeren
er der jo også rimeligt varmt.

Men 40 år som lystsejler har lært mig to ting, nemlig at man sagtens
kan handle dagligt i danske farvande og at dåsemad kan holde sig i
årevis og det er morsomt at lave mad når alle etiketterne er faldet af.

Mvh Max

Fra : ...

Dato : 07-08-06 22:00

Ja, jeg bruger selv alt det plads jeg kan finde under dørken
Men vandet er jo 19 - 20 grader pt.

Dåsemad uden etiketter
Bliver det så til tarteletter med pære og fersken

Fra : Max

Dato : 07-08-06 22:23

Hej

> Men vandet er jo 19 - 20 grader pt.

Ja, men det er jo kun kort tid vandtemperaturen er så høj.

> Dåsemad uden etiketter
> Bliver det så til tarteletter med pære og fersken

Som sagt det kan være sjovt at spise den 10 år gamle
nødration når alle dåserne er rustne og etiketerne er
faldet af :)

Men ellers er nyfanget fladfisk og nye kartofler jo en
ting der ikke er umuligt at lave ombord. Fiskene kan
jo mange steder hales op direkte på ankerpladsen
og kartofler kan jo holde sig ombord. Jeg har forøvrigt
lige læst en artikel om nyudviklede kunstige sandorm
der skulle være bedre end originalen og så kan de
holde sig i årevis i indpakningen uden køleskab.

Ps: Har du kikket på gaskøleskab ?
(hvis du da tør have gas ombord)

Mvh Max

Fra : ...

Dato : 08-08-06 07:14

Næææ. Jeg har ikke kigget på et gaskøleskab.
Jeg har et gaskomfur, 2 blus & ovn, som er til salg, for jeg er ikke vild
med gas i et skib.
Til vinter bliver det bygget om, så der, som oprindeligt, kommer et sæt
spritblus i båden.

Jeg spurgte nu mest i denne NG, for at høre om der var nogen der har nogen
inspirerende opskrifter / ideer.

Fra : Peter Andersen

Dato : 08-08-06 09:12

.... wrote:
> [...]
> Men f.eks. kød, mejeriprodukter osv. er straks et andet problem.
> Er der nogen her i denne gruppe, som har erfaring med "mad uden

Kartofler, løg(især løg!), gulerødder, ja grønsager generelt. Masser af
umodne frugter, bananer, appelsiner etc. Bønner på dåse, flåede tomater
(bland disse to dåser sammen med hakket forårsløg, salt og peber og du har
en pragtfuld suppe), osv. Ris, kokosnødder, kokosmælk på dåse osv.
Der er masser af muligheder. Fisken fanger man jo selv.Bare se at komme
igang og gør jer nogle erfaringer.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 08-08-06 11:58

.... wrote:
> Er der nogen her i denne gruppe, som har erfaring med "mad uden
> køleskab", så hører vi gerne om det.

Måske kan der være hjælp at hente i dk.fritid.spejder.
Denne bog er måske også en mulighed
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151839199

M.v.h
Niels

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 08-08-06 12:24

Niels Jacobsen skrev:

> Måske kan der være hjælp at hente i dk.fritid.spejder.
> Denne bog er måske også en mulighed
> http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151839199

Eller:

<http://books.google.com/books?vid=ISBN158816084X>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Nielsen

Dato : 08-08-06 20:28

Skal det være hurtigt og nemt så kan Knorrs spagettiria gå an. Tar 5 min på
et blus og holder næsten evigt.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-08-06 21:35

"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsen@oncable.dk> wrote in message

> Måske kan der være hjælp at hente i dk.fritid.spejder.

Som spejder og i ulande har jeg i ugevis klaret mig med nødrationer,
snack, slik osv

Når mad er tørt holder det sig uendeligt, selv kød

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 08-08-06 22:04

.... skrev:
> Men f.eks. kød, mejeriprodukter osv. er straks et andet problem.
> Er der nogen her i denne gruppe, som har erfaring med "mad uden køleskab",
> så hører vi gerne om det.

Her er lidt til kødkatagorien:
Tørret kød kan holde i månedsvis, det tager dog lidt tid at forberede og
kan ikke helt erstatte fersk kød, men er udemærket til gryderetter. Det
går bedst med fedtfattigt kød hvis det skal være langtidsholdbart, men
fedtholdigt som f.eks. bacon kan også tørsteges og hvis det pakkes
lufttæt kan det snildt holde sig en uge.
Et andet alternativ jeg har brugt når der ikke har været et køleskab i
nærheden er de kalkunlår man kan købe der er færdigstegt pakket ind i en
form for plastpose. Det har en holdbarhed som helkonserves og smager
egentlig nogenlunde sammenlignet med hvad man kan finde af kød på dåse.