Archera
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 06-08-06 18:59

Af forskellige årsager kommer vi ret ofte til Mexico.
Når man på restauranterne vil være sikker på at få rigtigt mørt kød, skal
man bede om Arachera.
Det er mellemgulvsmuskelen, som bliver marineret, hvor marinaden som regel
har limesaft som en af hovedreagenserne.
Vi har forsøgt at lave noget lignende herhjemme, men uden godt resultat.
Det, der ligner kødet mest er den flankesteg, man kan få flere steder. Men
det er slet ikke det samme. Hvor mon man kan købe mellemgulvsmuskelen. Jeg
har godt nok endnu ikke belemret min slagter med dette problem, men det
bliver jeg nok nødt til - eller er der nogen, der har haft gode erfaringer
på dette område?
Aksel

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-08-06 19:01

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> writes:

> [...]
> bliver jeg nok nødt til - eller er der nogen, der har haft gode erfaringer

Jeps. I mit barndomshjem fik vi ofte mellemgulv i karry. Nu lyder det
som om jeg er firs, men jeg er altså kun 28. Men mor bestilte det hos
slagteren og det er nemlig rigtig mørt. Og det smager SÅ godt.

Så ned til slagteren og bestil.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 07-08-06 16:26

> [...]
> som om jeg er firs, men jeg er altså kun 28. Men mor bestilte det hos
> slagteren og det er nemlig rigtig mørt. Og det smager SÅ godt.

Allerførst beder jeg Max - og sikkert mange flere - undskylde min dårlige
formulering af mit første indlæg.
Mit IQ er ikke mere som i gamle dage.
Jeg skulle i stedet have spurgt: Hvor kan man købe mellemgulv?
Min slagter er Dansk Supermarked, og jeg har ikke i deres montre - eller i
andres - set mellemgulv udbudt.
Jeg ved, at hvis jeg spurgte efter det, ville slagteren og jeg selv få en
masse bøvl ud af det. Derfor ville jeg høre, om nogen vidste, om man kan
købe det herhjemme.
Et dulgt underspørgsmål var: Hvad bruger man flankesteg til ? Vi har forsøgt
to gange, og begge gange er kødet havnet i hundeskålen.
Jeg er glad for Trines besked om, at dette kød er meget mørt, og at man kan
købe det her i landet, og jeg vil trodse mine betænkeligheder - og
forespørge, om det kan leveres af min slagter.
Mvh.
Aksel

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-08-06 16:47

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> writes:

> Min slagter er Dansk Supermarked, og jeg har ikke i deres montre - eller i
> andres - set mellemgulv udbudt.

Så ville jeg ikke være alt for sikker. Jeg ved ikke hvor fleksible de
er og om de overhovedet får hele kroppe hjem. Men ellers må du finde
en slagter som får hele kroppe hjem.

> Et dulgt underspørgsmål var: Hvad bruger man flankesteg til ? Vi har forsøgt
> to gange, og begge gange er kødet havnet i hundeskålen.

Af gris eller ko? Hvis det er af en ko, så skal den bare på panden
eller grillen et par minutter, så den er rød. Og så serveres med
f.eks. flødekartofler og tomatsalat.

> Jeg er glad for Trines besked om, at dette kød er meget mørt, og at man kan
> købe det her i landet, og jeg vil trodse mine betænkeligheder - og
> forespørge, om det kan leveres af min slagter.

Den slagter mine forældre brugte var Jens i Aabybro, men han har
lukket nu. Slagter Kronborg i Brovst kan også levere.

Mvh Trine

Fra : Max

Dato : 07-08-06 19:15

Hej Aksel

> Jeg skulle i stedet have spurgt: Hvor kan man købe mellemgulv?
> Min slagter er Dansk Supermarked, og jeg har ikke i deres montre -
> eller i andres - set mellemgulv udbudt.

Jeg har nu ofte fundet supermarkedsslagtere meget hjælpsomme
og hvis de ikke lige har varen, ja så kan de meget ofte får det
hjem til en i løbet af et par dage. Men ellers er en god slagter
på hjørnet jo ikke at kimse af, men der er blevet længere mellem
dem de seneste mange år.

> Jeg ved, at hvis jeg spurgte efter det, ville slagteren og jeg selv
> få en masse bøvl ud af det. Derfor ville jeg høre, om nogen vidste,
> om man kan købe det herhjemme.

Jeg kan nu ikke forstå det med bøvl, du vil sikkert blive klogere af
at snakke med slagteren og han vil sikkert syntes det er et sjovt
afbræk i hverdagen når kunderne spørger om noget fagligt.

> Et dulgt underspørgsmål var: Hvad bruger man flankesteg til ? Vi har

Mange bruger det med stort held til grillen, jeg foretrækker dog
andre udskæringer til min grill, bl.a. er ribeye steaks en god ting.

Forøvrigt minder ordet mellemgulv mig om at min moder plejede
at lave grisemellemgulv i ovn, de blev stablet med svesker og persille
på bradepanden og der blev bundet snor om, det smagte rigtig
god skåret ud i skiver og sovsen blev også fin, måske man skulle
forsøge sig med det til vinter.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-06 06:03

Det er en skam med hundeskålen og flanken.
Vi får af og til mellemgulv, men det har nu været fordi vi har fået
kødstykket med, når vi køber "ko".

Med hensyn til flanksteak, så kan du tage den - skære en passende lomme og
fylde med snittede porrer , svampe, løg - lægge den i bardepanden og drysse
godt med salt og peber - og så lige hælde en øl af de mørke ved..

Det er altså ikke helt tosset.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 08-08-06 20:06

"Leo" <fake account> skrev i en meddelelse

> [...]
> drysse
> godt med salt og peber - og så lige hælde en øl af de mørke ved..

Ok, der er flere fortalere for flankesteg, kan jeg se. Men jeg synes nu, at
de flankestege vi har prøvet, slet ikke var møre. Vi har begge et fuldt og
stærkt tandsæt, men vi synes bedre om kød, der er mørt, end om noget, der er
f....ns sejt!
Mvh
Aksel

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-08-06 17:26

On Mon, 7 Aug 2006 17:25:40 +0200
"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> wrote:
[snip]
> Et dulgt underspørgsmål var: Hvad bruger man flankesteg til ? Vi
har
> forsøgt to gange, og begge gange er kødet havnet i hundeskålen.

kender ikke meget til mellemgulv, men flankesteak er en af mine klare
favoritter.
Jeg plejer at marinere det en 20-30 mins i en blanding af olie, hvidløg
og hvad jeg nu lige har af krydderurter.
Steger det så ved god varme på en pande i 1-2 mins på hver side og
sænker så temp. og steger yderligere 4-5 minutter.
Kødet må gerne stadig være rødt/rosa når du tager det af.
lad det trække i sølvpapir i 5-10minutter og skær det så i tynde skiver
på tværs af kødfibrene.
Jeg skærer normalt lidt på skrå så mine skiver får en større snitflade
og dermed bliver lidt bredere i det.

Det er normalt noget af det møreste kød man næsten kan finde, så jeg
kan ikke forstå hvis du ligefrem må smide det til hundene.
--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-08-06 20:18

On Tue, 8 Aug 2006 21:06:11 +0200
> [...]

> begge et fuldt og stærkt tandsæt, men vi synes bedre om kød, der er
> mørt, end om noget, der er f....ns sejt!

Mit gæt: du aner ikke hvordan du skærer det rigtigt og derfor bryder du
ikke fibrene rigtigt = sejt kød.
forleden fik vi flankesteak og i dag oksemørbrad og mørheden var
bestemt meget tæt på de to stykker kød, altså ekstremt mørt.