Gevindskærer stoppet midt i gevind
Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 04-08-06 17:56

Jeg har en ridgid rør gevind skærer. Det er en håndholdt en af slagsen som
kan lave gevind op til 1 1/4 tomme. Efter temmeligt massivt brug i løbet af
eftermiddagen, mest i tykke rør, slog den pludselig fra midt i et gevind og
ville ikke starte igen. Der sidder ingen resetknap på maskinen, men kan det
være en intern termosikring der har slået maskinen fra fordi den blev for
varm?

Det skal siges at nu har den ligget stille i 2 timer, men vil stadig ikke
køre.

Nogen der har gode ideer?

Postet i fritid.hus-have og teknik.el

--
Venlig Hilsen

Jacob Viberg Nielsen

Fra : Is

Dato : 04-08-06 18:31

"Jacob Viberg Nielsen" <jacob@jv-web.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> varm?
>
> Det skal siges at nu har den ligget stille i 2 timer, men vil stadig ikke

Hvis den er meget brugt - kan de kul der sidder i den være slidt op - i dem
kan der være en fjeder der forhindre at motoren ødelæges når disse er slidt
op !

Erik Isager

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-06 15:08

On Fri, 4 Aug 2006 18:56:09 +0200, Jacob Viberg Nielsen wrote:

> Jeg har en ridgid rør gevind skærer.

Hvad i alverden er en rigid rør gevind skærer?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-08-06 15:23

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad i alverden er en rigid rør gevind skærer?

Kender du ikke sådan en?
Gevind skærer i den ene ende, rør skærer i den anden, måske?

http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=105&produkt=1990

--
De Bedste Hilsner
Finn Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-06 15:32

On Sun, 6 Aug 2006 16:23:25 +0200, Finn Jensen wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> Kender du ikke sådan en?
> Gevind skærer i den ene ende, rør skærer i den anden, måske?
>
> http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=105&produkt=1990

Arrrch, så har jeg dummet mig igen. Det var ordet "ridgid", som jeg i
første omgang havde læst som fremmedordet "rigid" og det fandt jeg morsomt,
men uforståeligt. Øv, undskyld og tilbage til studiet
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Is

Dato : 06-08-06 15:50

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad i alverden er en rigid rør gevind skærer?

Det kunne være sådan en !

http://www.ridgid.com/Tools/600-Power-Drive/index.htm

Erik Isager

Fra : Karsten7870

Dato : 06-08-06 18:38

Kurt Hansen wrote:

> Hvad i alverden er en rigid rør gevind skærer?
> --
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

RIGID er et fabrikat. De laver f.eks. også rørskærer - dem, man ruller rundt
om røret, hvor et knivhjul af stål skærer gennem røret.

Rørgevind er det gevind, der skæres udvendig på vandrør. RIGID laver en
motoriseret gevindskærer. Rørgevind kan også skæres med håndkraft. D.v.s.
med en club med den gevindbakke (sats), der passer til rørdiametre, der er
tale om. Det er håndtaget med "fatningen" til gevindskæreren, der kaldes en
club.
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge - lidt endnu

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 06-08-06 19:49

On Sun, 06 Aug 2006 19:37:49 +0200, Karsten7870 wrote:

> RIGID er et fabrikat.

Det hedder nu ridgid. Rigid er et godt gammelt dansk
fremmedord der betyder stiv, sådan cirka.

Tomas

Fra : Max

Dato : 06-08-06 20:22

Hej Tomas

> fremmedord der betyder stiv, sådan cirka.

Hvilket får mig til at tænke på en RIDGID kalender :)

Mvh Max

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-08-06 23:28

> Hej Tomas

> Hvilket får mig til at tænke på en RIDGID kalender :)

Som altid hængte bag døren til stålskabet :)
Laves de egentlig mere de kalendere?

--
De Bedste Hilsner
Finn Jensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-08-06 23:27

"Tomas Pedersen" <patina@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det hedder nu ridgid. Rigid er et godt gammelt dansk
> fremmedord der betyder stiv, sådan cirka.

Og Frigid det modsatte :)

--
De Bedste Hilsner
Finn Jensen