Varm mælk til kaffe/latte
Fra : Steen

Dato : 02-08-06 19:34

Hej

Normalt når jeg skal have en kop kaffe med mælk i en fart, så kaster
jeg et krus med en smule mælk, ind i mikroen - og fylder varm kaffe i,
når mælken er blevet varm.

Er der en form for "mælkevarmer", altså en smartere måde at varme
mælk, end at varme det i en gryde på komfuret?

Ellers overkommer jeg nok at bruge mikroen...

Steen

Fra : Max

Dato : 02-08-06 19:50

Hej Steen

> Ellers overkommer jeg nok at bruge mikroen...

Jeg tror det er og bliver den nemmeste løsning på
lang sigt, blandt andet er der ingen rengørring involveret
og det tager vel ikke meget mere end 15 sekunder.

Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-08-06 19:55

On 2 Aug 2006 11:33:57 -0700
"Steen" <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> mælk, end at varme det i en gryde på komfuret?
>
> Ellers overkommer jeg nok at bruge mikroen...

Hvorfor ikke bare bruge mikroen? det er nemt og hurtigt.
Et godt trick er at putte en metalske i glasset med mælk når det er i
mikroen. Derved afsættes varmen fra mælken i skeen og den fordeles
bedre. Samtidig forhindrer man at mælken overopheder og derved
"stødkoger" når du tager glasset ud.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Kim Christiansen

Dato : 02-08-06 19:56

> [...]
>mikroen. Derved afsættes varmen fra mælken i skeen og den fordeles
>bedre. Samtidig forhindrer man at mælken overopheder og derved

Er metal i mikro ikke fy-fy, eller er det bare old skool husmoderråd?

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 02-08-06 20:06

Kim Christiansen skrev:

> Er metal i mikro ikke fy-fy, eller er det bare old skool husmoderråd?

Det er generelt fy-fy, men metallets form, tykkelse og placering betyder
en del, ligesom det gør en forskel om der er andet i mikrobølgeovnen
eller ej - mulige problemer med metal er refleksion eller induktion.

En ske betyder ikke så meget, når den står i en kop vand/mælk.

Se fx:

http://www.fysikbasen.dk/index.php?page=Vis&id=63

Fyiskbasen.dk har i øvrigt også flere mikrobølgeovns-forsøg, man kan
fremsøge.

Kim

Fra : Max

Dato : 02-08-06 20:12

Hej Kim

> Er metal i mikro ikke fy-fy, eller er det bare old skool husmoderråd?

Nej, metal er ikke fy-fy, men der er regler. Har din oven ikke metal
tallerken og metal rist ? Hent denne lille bog og læs lidt almindelig
oplysning op brug af ovnen

http://www.sandcastle.dk/Artikler/mikro.pdf

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 02-08-06 20:06

Hej

> [...]
> mikroen. Derved afsættes varmen fra mælken i skeen og den fordeles
> bedre. Samtidig forhindrer man at mælken overopheder og derved

Nu ved jeg ikke hvad Steen siger om smagen, men at det skulle stødkoge
bør ikke være et problem da mælken ikke bør blive varmere end 60 grader,
derover begynder den at lugte og smage som risengrød og høre ikke
rigtig hjemme i kaffen siger min smag mig :)

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-06 08:00

Pjat med dig, varm mælk smager da godt.

Når vi er i Frankrig, står der ofte en kande varm mælk til enten kaffen
eller en kop hurtigkakao. En dag fik jeg lejlighed til at kigge ud i
køkkenet på et af disse hoteller, da de hældte mælken i kande - direkte fra
en gryde.

Og den dampkogte mælk, der bruges på restauranter er vist også varmere end
de 60 grader.

Har du aldrig fået brødterninger overhældt med varm mælk?
Da jeg var barn - gab, gab - var der på skolen arrangeret morgenbespisning
af kvarterets fattige unger - vi kunne komme i skolens "mælkekøkken", hvor
en moderlig, men bestemt, dame serverede smurte rugbrødsskiver skåret i
tern og overhældt med varm mælk.
Det var altså godt.
Og vi var altså en del, der havde travlt om morgenen - op klokken 7, tøj på,
morgenmad - og så i skole, så man kunne nå en ny morgenmad inden
skolestart..

Fra : Max

Dato : 03-08-06 08:44

Hej Leo

> Pjat med dig, varm mælk smager da godt.

Ja, kogt mælk smager endda dejligt, bl.a. med tvebakker
og kanelsukker :)

Men altså ikke i min kaffe, basta.

> Og den dampkogte mælk, der bruges på restauranter er vist også
> varmere end de 60 grader.

Næste gang du ser nogen damp skumme mælk op, prøv så
lige at kikke på termometeret de bruger og læg mærke til
det røde OK felt.

http://www.anothercoffee.co.uk/products/item190300.aspx

> Og vi var altså en del, der havde travlt om morgenen - op klokken 7,
> tøj på, morgenmad - og så i skole, så man kunne nå en ny morgenmad
> inden skolestart..

Jeg stod op kl. 5:00 og gik med morgenbrød, så efter en tur i
bageriet ligen inden jeg mødte i skolen havde jeg ingen sult mere :)

Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 03-08-06 09:50

Max skrev:

> [...]
>
> Men altså ikke i min kaffe, basta.

> Næste gang du ser nogen damp skumme mælk op, prøv så
> lige at kikke på termometeret de bruger og læg mærke til

De magiske 60 grader (140 grader Fahrenheit) skyldes efter
sigende at proteinerne denatuterer ved den temperatur.

<http://www.coffeegeek.com/guides/frothingguide/milk>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-06 08:01

Der findes jo sådan nogle sutteflaskevarmere - du må kunne finde en, der
passer til en flaske, du kan komme mælk i til kaffen.
Men ellers ville jeg nok også holde mig til mikroen, som flere foreslår.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 03-08-06 10:39

Steen skrev:
> [...]
> mælk, end at varme det i en gryde på komfuret?
>
> Ellers overkommer jeg nok at bruge mikroen...

En anden, men noget dyrere løsning, er at bruge en italiensk
cappuccino/espresso maskine. Under højtryk med varm damp kan man opvarme
mælken. Og så kan du bagefter komme den frisklavede espressokaffe over i
den varme mælk - det smager super godt.

Jeg fik ovenstående hver dag i et par uger på en ferie til Rom. Når
mælken varmes op af den varme damp, så bliver den tilmed lidt
"skummende" og cremet.

Der er i virkeligheden ingen forskel på cappuccino og Kaffe Latte.

Hilsen Jesper

Fra : Max

Dato : 03-08-06 10:45

Hej Steen

> Er der en form for "mælkevarmer", altså en smartere måde at varme
> mælk, end at varme det i en gryde på komfuret?

Du kan også bruge sådan en her http://www.bialettishop.com/MukkaMain.htm

Den klare det hele for dig og skulle efter sigende lave en god latte.

Mvh Max

Fra : Steen

Dato : 03-08-06 14:34

Tak for alle de gode forslag - jeg fortsætter nok med den gode gamle
metode. I mikroen med en kop mælk, og så varm kaffe oveni. Det er
rart med en latte, efter masser af sort kaffe.

Steen

Fra : Max

Dato : 03-08-06 15:12

Hej Steen

> Tak for alle de gode forslag - jeg fortsætter nok med den gode gamle
> metode. I mikroen med en kop mælk, og så varm kaffe oveni. Det er
> rart med en latte, efter masser af sort kaffe.

Du skulle købe dig en af de små piskere med batterier, pisk din mælk
lidt med den og din latte vinder efter min smag meget.

Piskerne kan ofte fåes til en tyver på tilbud

http://www.bomhuset.dk/kbutik/?p=productMore&iProduct=115

Mvh Max

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-08-06 13:02

On 2 Aug 2006 11:33:57 -0700, Steen wrote:

> [...]
>mælk, end at varme det i en gryde på komfuret?
>
>Ellers overkommer jeg nok at bruge mikroen...

Bruger selv som regl mikroen og så lige et dask med en pisker så der
kommer lidt skum på og kaffen oveni - ofte gider jeg ej heller at starte
espressokanden op men sætter glasset direkte ind under Senseoen - wupti -
det er klart det nemmeste hvis det kun er en kop eller to det drejer sig
om.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
DO NOT ADJUST YOUR MIND - the fault is with reality