Lidt offtopic - Vedligeholdelse af støbej~
Fra : Martin

Dato : 01-08-06 13:47

Hvordan vedligeholder man en stegepande af støbejern ?

Jeg har hørt noget med at koge en saltopløsning på en ny støbejerns
stegepande for at forberede den til madlavning, og at man derefter så vidt
mulig skal undgå at bruge sulfo til rengøring. Men hvis der er brugt sulfo,
skal panden så koges igen i en saltopløsning eller måske smøres ind i en
olie.
- Hvad er rigtigt og forkert i denne sammenhæng ?

Hilsen Martin

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-08-06 15:38

Martin skrev:
> [...]
> olie.
> - Hvad er rigtigt og forkert i denne sammenhæng ?

Mener at huske at Boserup benyttede "tørt" salt + kraftig opvarmning. Og
ja, ingen sæbe

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, july 2006

Fra : Steen Suder

Dato : 01-08-06 18:40

Martin wrote:

> [...]
> i en olie.
> - Hvad er rigtigt og forkert i denne sammenhæng ?

Tjah... hvad der virker

Bruger du konsekvent sulfo, skal der en del mere olie/fedt på den for at
emnerne ikke brænder fast.

Selv undgår jeg sæbe, men tørrer den grundigt af med køkkenrulle efter brug,
men panden stadig er varm.
Du kan evt. koge panden af med vand.

Mht. til hygiejnen... panden bliver jo varm... endda meget varm til tider.
Desuden undgår man brændte sæberester i maden.

Som Ole er inde på, så er der kokke, der anbefaler kraftig opvarming med
salt, evt. efterfulgt af oliebehandling. Den er jeg med på. Fruen har i sit
kvindelige normalstadie af mild panik en anden opfattelse

--
Steen Suder

Fra : Peter Westh

Dato : 01-08-06 19:20

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sit
> kvindelige normalstadie af mild panik en anden opfattelse

Jeg forstår ikke formålet med det der salt-trick. Og at Boserup bruger det
øger ikke min tiltro til, at det er velbegrundet (manden tror også på
blodtypediæten, for Chrissake!) Nogen der kan forklare det?

Se i øvrigt
http://www.chemsoc.org/networks/learnnet/kitchenchemistry/docs/SS10c.pdf
angående behandling af gryder og pander.

/P

Fra : hedelyngen@gmail.com

Dato : 02-08-06 21:26

Peter Westh wrote:
> [...]
> http://www.chemsoc.org/networks/learnnet/kitchenchemistry/docs/SS10c.pdf
> angående behandling af gryder og pander.

Min erfaring med nye pander er:
Smør med olie, og læg dem til side.

Når den skal rengøres efter brug, får den en tur under en varm
vandhane, renses evt. med rustfrit ståluld, og efter den er tør,
smøres den igen med olie
olie = madolie

Hilsen Jørgen
www.fiskeopskrift.dk

Fra : Søren Beltofte Søren~

Dato : 03-08-06 10:58

"Martin" <invalid@invalid.pas> wrote

> [...]
> i en olie.
> - Hvad er rigtigt og forkert i denne sammenhæng ?

Jeg har personligt aldrig hørt om salt-tricket. Derimod er jeg blevet rådet
til, at 'brænde' min grilpande med sojaolie ved meget høj temperatur -
f.eks. i ovnen.

At indsmøre panden i olie efter endt afvask bidrager muligvis også, men det
er utilstrækkeligt i forhold til at undgå at noget sætter sig fast.

// Søren

Fra : Peter Westh

Dato : 03-08-06 19:30

"Søren Beltofte Sørensen" <soeren_[skod]@beltofte.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> At indsmøre panden i olie efter endt afvask bidrager muligvis også, men
> det er utilstrækkeligt i forhold til at undgå at noget sætter sig fast.

Jeg tror det korte og det lange er, at der skal etableres en film af
(delvist) hydroliseret olie på panden. Jeg har også prøvet det med at fylde
panden med olie og varme den voldsomt op, og det virker for så vidt. Men det
kan dog også gøres ved simpelthen at bruge panden hyppigt med masser af olie
og høj varme, stege fede kødstykker, pølser, bacon osv. Hvis man sørger for
ikke at bruge sulfo eller andre alkaliske stoffer, og for ikke at brænde
noget fast der skal skrubbes af, bliver panden gradvist bedre og bedre.
Rengøring sker med varmt vand eller evt blot aftørring med køkkenrulle. At
smøre med olie nytter ikke meget, det er mest til jernpander der risikerer
at ruste.

/P

Fra : Simon

Dato : 11-08-06 09:47

Martin wrote:
> Hvordan vedligeholder man en stegepande af støbejern ?

Ibrugtagning/grundrens: Opvaskemiddel + ståluld
Imprægneres med fedt/olie (mættede typer), jf. link.
Daglig rengøring: Aftørring, evt. vand, kun i særlige tilfælde mild sæbe.

Alt sammen fra http://en.wikipedia.org/wiki/Cast_iron_cookware

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_