hvordan måles luftfugtigheden rigtig?
Fra : allan

Dato : 31-07-06 23:23

Hej.

Jeg har et par vejrstationer hvor der er en måler der viser
luftfugtigheden.

Mit problem er at der er mellem 10 & 15% i forskel på visningen på
de 2 målere.

Findes der en metode til at teste hvilken en der passer?

mvh
Allan

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Henrik Madsen

Dato : 01-08-06 10:00

On Mon, 31 Jul 2006 22:23:23 GMT, pipper@city.dk (allan) wrote:

>Findes der en metode til at teste hvilken en der passer?

Det mest nøjagtige er vist at bruge et hår-hygrometer..

Ved ikke hvordan de elektroniske måler det..

Henrik

Fra : Jens G

Dato : 01-08-06 10:07

> [...]

>luftfugtigheden.
>
>Mit problem er at der er mellem 10 & 15% i forskel på visningen på

Måske er de begge lige gode? Det kan være de hver især er mest præcise
ved forskellige temperaturer?

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Max

Dato : 01-08-06 10:13

Hej allan

> Findes der en metode til at teste hvilken en der passer?

På DMI kan du finde data og sammenligne med.

Mvh Max

Fra : BA

Dato : 01-08-06 10:26

Da jeg købte en fugtighedsmåler fik jeg følgende brugsanvisning:

Gør et håndklæde eller lignende helt vådt, vrid det op, så det ikke drypper.
Pak det om fugtighedsmåleren. Efter et stykke tid (?) skal fugtigheden være
100%, ellers kunne man regurere på en skrue.
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Max

Dato : 01-08-06 10:49

Hej BA

> Gør et håndklæde eller lignende helt vådt, vrid det op, så det ikke
> drypper. Pak det om fugtighedsmåleren. Efter et stykke tid (?) skal
> fugtigheden være 100%, ellers kunne man regurere på en skrue.

Sådan checker jeg også mit hårhygrometer, men jeg ved ikke
om det virker til dem Allan havde problemer med.

Mvh Max

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 01-08-06 14:20

Den nøjagtige måde at måle på, er med et psykrometer, se:

http://www.es-c.dk/tu/undervis/0112html/MASKINSN.1c.HTML

Det brugte vi i computerbranchen for 40 år siden, og jeg mener, at det
stadig anvendes indenfor meteorologien, når det skal være nøjagtigt.

Med venlig hilsen, Jørgen.