Kaffe
Fra : Steen

Dato : 30-07-06 17:34

Hejsa

Jeg har set nogen lave kaffe, med sådan en lille kande af alu (eller
lign) man skruer sammen, af en top og en bund.

Er det espresso man laver på den måde - og er det "bare" kaffe der er
stærkere end normalt, eller hvordan kan man beskrive smagen?

MVH

Steen
www.spentrup.com

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 30-07-06 20:16

Steen skrev:
> [...]
>
> Er det espresso man laver på den måde - og er det "bare" kaffe der er
> stærkere end normalt, eller hvordan kan man beskrive smagen?

I en espressomaskine presses vandet gennem kaffebønnerne under tryk.
Ved en mokakande går det mere stille og roligt for sig.

Det er ikke "bare" stærk kaffe, men æh hvordan man forklarer
smagsforskellen...

Mokakander er billige, så køb en, nyd nogle gode kopper kaffe.
Gå derefter på cafe for at smage en espresso.

<http://www.italy.dk/vin/kaffe0801/espresso-0801.htm>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ole Stigaard

Dato : 30-07-06 20:22

Sun, 30 Jul 2006 21:15:59 +0200, Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net>
skrev:

> [...]
> smagsforskellen...
>
> Mokakander er billige, så køb en, nyd nogle gode kopper kaffe.
> Gå derefter på cafe for at smage en espresso.

Husk bare to ting:
-kanden må ikke vaskes op i andet end rent vand og
kanden skal koges til før kaffen smager godt. Lav en 6-8-10 kander kaffe
med den billigste bønne du kan finde. Der er ingen grund til at bruge gode
bønner på kaffe, som alligevel ikke er til andet end at hælde i afløbet.

Ole

Fra : Erling Hansen

Dato : 31-07-06 17:33

Ole Stigaard <spam1@stigaard.net> wrote:

> [...]
> bønner på kaffe, som alligevel ikke er til andet end at hælde i afløbet.

Og vær så også opmærksom på, at de fleste større kaffe-producenter har
bønner, som er specielt egnede til de små kander, og der er virkelig en
smagsforskel. Bønnerne til espresso-maskinerne kan nemt give en lidt
bitter overraskelse, når man putter dem i kanderne.

Mvh
Erling.

PS. Da jeg fik mit dårlige hjerte måtte jeg trappe betydeligt ned på mit
espresso-forbrug, og jeg syntes faktisk det var for meget vedligehold
med min Gaccia-maskine, så den røg ud og et par små kander holdt deres
indtog. Og det er jeg glad for!

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-08-06 12:54

On 30 Jul 2006 09:33:40 -0700, Steen wrote:

> [...]
>
>Er det espresso man laver på den måde - og er det "bare" kaffe der er
>stærkere end normalt, eller hvordan kan man beskrive smagen?

Det lyder som en espressokande - fås i både stål og alumunium.
MHT beskrivelse af smagen af espresso er kodeordet IMO "intens".

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Oxymoron: Alone Together