/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Produktionsskole
Fra : Puk Tutein


Dato : 28-07-06 13:41

Hej alle

Jeg vil høre, om der er nogen af jer, som har erfaringer eller har hørt om
andre, der har brugt en produktionsskole til at udføre arbejde for jer i
jeres hjem.

Landet ligger sådan, at kæresten og jeg havde planlagt selv at gøre alt
arbejdet i forbindelse med udnyttelsen af vores tagetage, så det blev til en
1. sal.

Vi må imidlertid sande, at det er for vind og skæv deroppe, så vi skal igang
med opretning af spær og andre ting, som ikke er helt så nemme endda.

Derfor har vi besluttet at skaffe tømrer hjælp til noget af arbejdet. Men
som mange af jer nok ved, så er det svært at få fat i håndværkere, der har
tid til at lave noget som helst inden engang i år 2008.

Igår kommer kæresten så hjem og fortæller, at han lige har snakket med en
gut, som arbejder på den produktionsskole, der ligger lige overfor min
kærestes arbejdsplads. Her uddanner de folk uden uddannelse til forskellige
ting indenfor håndværksfagene, især tømrere.

Til vores store overraskelse på de gerne gå ud og give bud på at lave
forskellige ting i folks hjem på lige vilkår med alle uddannede tømrere.

Det foregår så sådan, at lærerne der er uddannede tømrere kommer ud med
nogle af dem under uddannelse og laver arbejdet.

Lidt ligesom det foregår hvis man bliver klippet på frisørskolen eller får
ordnet tænder på tandlægehøjskolen.

Fordelen er for det første, at de kan gå igang meget hurtigere. Umiddelbart
mente de, at vores projekt var helt ideelt for dem, og så kunne de sikkert
starte til september (det er mere end et halvt år før alle andre vi har
snakket med). Derudover er de billigere.

Umiddelbart har jeg ingen betænkeligheder. Jo de er nok lidt langsommere, de
skal jo lige lære det. Jo de er måske heller ikke helt så professionelle,
for igen de skal jo lige lære det. Men da lærerne er med og uddannede
indenfor faget, så ser jeg ikke noget stort problem.

De tømrere vi havde til at beklæde vores hus udvendigt havde jo også en
svend med der ikke var færdig uddannet og han lavede da fint arbejde og var
jo iøvrigt under opsyn hele tiden.

Men hvad ville i andre sige til at få noget i hjemmet lavet billigere og
hurtigere på denne måde (men altså stadig fuldt lovligt med moms og hele
baduljen)?

Mange hilsner
Puk



 
 
Petersen_Michael (28-07-2006)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 28-07-06 17:31

In news:2Bnyg.43$dO7.27@news.get2net.dk,
Puk Tutein <walnut@get2net.dk> Typed:

> De tømrere vi havde til at beklæde vores hus udvendigt havde jo også
> en svend med der ikke var færdig uddannet og han lavede da fint
> arbejde og var jo iøvrigt under opsyn hele tiden.

Bare sådan lige for en god ordens skyld..
Svende, er udlærte håndværkere.
Lærlinge, er i lære for at blive håndværkersvende.
mao. en svend er færdig uddannet, med mindre vi holder på at livet er en
lære

> Men hvad ville i andre sige til at få noget i hjemmet lavet billigere
> og hurtigere på denne måde (men altså stadig fuldt lovligt med moms
> og hele baduljen)?

Det er da bare at ryge på, hvis produktionsskolen vil har afgivet et
fornuftigt tilbud, husk nu at få noget griflet ned...

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen



Erik Ginnerskov (29-07-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 29-07-06 14:58

Petersen_Michael wrote:

> Bare sådan lige for en god ordens skyld..
> Svende, er udlærte håndværkere.
> Lærlinge, er i lære for at blive håndværkersvende.


Måske hed lærlingen Svend

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk/



Ann (28-07-2006)
Kommentar
Fra : Ann


Dato : 28-07-06 17:51


>
> Men hvad ville i andre sige til at få noget i hjemmet lavet billigere og
> hurtigere på denne måde (men altså stadig fuldt lovligt med moms og hele
> baduljen)?
>
> Mange hilsner
> Puk

Hej Puk

Det lyder jo meget godt - men du skal lige være opmærksom på, at
tager du en håndværksmester er han nok omfattet af diverse
garantiordninger - det er produktionsskolen næppe, da der er tale om
optræning af unge mennsker.

Held og lykke med projektet

Ann


Frank E. N. Stein (28-07-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 28-07-06 18:25

On Fri, 28 Jul 2006 14:40:34 +0200, Puk Tutein wrote:

> Men hvad ville i andre sige til at få noget i hjemmet lavet billigere og
> hurtigere på denne måde (men altså stadig fuldt lovligt med moms og hele
> baduljen)?

Slå til. De unge mennesker får ikke lov til at lave noget der ikke er i
orden. Forvent dog et større forbrug af materialer end ellers.

Stil gerne en masse, ikke-alkoholiske, drikkevarer frem til dem.

Daniel W Johansen (28-07-2006)
Kommentar
Fra : Daniel W Johansen


Dato : 28-07-06 20:29

Jeg kan ikke sige ret meget om hvordan de udføre deres arbejde, men set
fra mit synspunkt hvor jeg selv i dette år har gået en 4-5 måneder på
aalborg produktions skole. Så synes jeg du skulle gøre det, du ville
glæde både lærer og elever ved denne opgave for så sidder de ikke hjemme
på værkstedet og triller tommelfingere og laver små pis opgaver for
blot at holde dem igang med et eller andet. Generelt så trænger de
virkelig til at komme ud og få rørt sig og sådan en ting her vil de
kunne lære rigtig meget brugbart ved, til glæde for dem, deres lærer og
din tegnebog.

Men jeg er ikke helt sikker på det du skriver med de uddannere folk, så
vit jeg ved så er det et tilbud der gives til unge mellem 15-25 og de
kan max gå på produktions skolen i et år, hvis de har en rigtig god
grund kan deres forløb dog forlænges med op til et år.

Folk der kommer på produktions skolen er f.eks dem der lige har taget
grunduddannelse til håndværker og ikke har kunnet finde en læreplads, så
starter de på produktions skolen for at have til huslejen og blive
holdt lidt i gang. Produktions skolen sørger for vit mulig så for at
holde dem i gang med forskellige opgaver, oblikatorsk sport et par gange
om ugen, fælles aktiviteter osv osv.

Desværre er mange af de unge der kommer på produktions skolen også en
forfærdelig gang idioter, her i blandt kan nævnes idræts linjen som jeg
havde erfaringer med. 90% af personerne på denne linje var på alverdens
stoffer, og hvis ikke de var på stoffer.. så solgte de dem. Og generelt
var en stor del af eleverne på skolen af den mindre heldige type ballade
magere. Kan dog trøste dig med at de elever som ikke opføre sig
ordenligt næppe kommer med ud på sådan en opgave, det er kun de seriøse
(og som endnu mere trøst var træ afdelingen i mine øjene den mest
seriøse afdeling på skolen, næst efter kontorlinjen hvor jeg gik.. alene :D)

Min erfaring er som sagt kun for Aalborg produktions skole, om det gør
sig gældene i resten af landet skal jeg ikke kunne sige noget om.
Men held og lykke med det.

Puk Tutein skrev:
> Hej alle
>
> Jeg vil høre, om der er nogen af jer, som har erfaringer eller har hørt om
> andre, der har brugt en produktionsskole til at udføre arbejde for jer i
> jeres hjem.
>
> Landet ligger sådan, at kæresten og jeg havde planlagt selv at gøre alt
> arbejdet i forbindelse med udnyttelsen af vores tagetage, så det blev til en
> 1. sal.
>
> Vi må imidlertid sande, at det er for vind og skæv deroppe, så vi skal igang
> med opretning af spær og andre ting, som ikke er helt så nemme endda.
>
> Derfor har vi besluttet at skaffe tømrer hjælp til noget af arbejdet. Men
> som mange af jer nok ved, så er det svært at få fat i håndværkere, der har
> tid til at lave noget som helst inden engang i år 2008.
>
> Igår kommer kæresten så hjem og fortæller, at han lige har snakket med en
> gut, som arbejder på den produktionsskole, der ligger lige overfor min
> kærestes arbejdsplads. Her uddanner de folk uden uddannelse til forskellige
> ting indenfor håndværksfagene, især tømrere.
>
> Til vores store overraskelse på de gerne gå ud og give bud på at lave
> forskellige ting i folks hjem på lige vilkår med alle uddannede tømrere.
>
> Det foregår så sådan, at lærerne der er uddannede tømrere kommer ud med
> nogle af dem under uddannelse og laver arbejdet.
>
> Lidt ligesom det foregår hvis man bliver klippet på frisørskolen eller får
> ordnet tænder på tandlægehøjskolen.
>
> Fordelen er for det første, at de kan gå igang meget hurtigere. Umiddelbart
> mente de, at vores projekt var helt ideelt for dem, og så kunne de sikkert
> starte til september (det er mere end et halvt år før alle andre vi har
> snakket med). Derudover er de billigere.
>
> Umiddelbart har jeg ingen betænkeligheder. Jo de er nok lidt langsommere, de
> skal jo lige lære det. Jo de er måske heller ikke helt så professionelle,
> for igen de skal jo lige lære det. Men da lærerne er med og uddannede
> indenfor faget, så ser jeg ikke noget stort problem.
>
> De tømrere vi havde til at beklæde vores hus udvendigt havde jo også en
> svend med der ikke var færdig uddannet og han lavede da fint arbejde og var
> jo iøvrigt under opsyn hele tiden.
>
> Men hvad ville i andre sige til at få noget i hjemmet lavet billigere og
> hurtigere på denne måde (men altså stadig fuldt lovligt med moms og hele
> baduljen)?
>
> Mange hilsner
> Puk
>
>

Trine Kornum Christi~ (28-07-2006)
Kommentar
Fra : Trine Kornum Christi~


Dato : 28-07-06 20:45

Daniel W Johansen <FJERNdanielwj2@gmail.com> writes:

> Men jeg er ikke helt sikker på det du skriver med de uddannere folk,
> så vit jeg ved så er det et tilbud der gives til unge mellem 15-25 og
> de kan max gå på produktions skolen i et år, hvis de har en rigtig god
> grund kan deres forløb dog forlænges med op til et år.

Det undrede jeg mig også over. En produktionsskole er IKKE et
uddannelsessted, men mere et sted hvor unge under 25 der ikke har en
unddannelse, kan prøve nogle fag af og finde ud af hvad man egentlig
gerne vil.

Se f.eks. her: http://www.aaps.dk/

Mvh Trine

Frank E. N. Stein (28-07-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 28-07-06 21:30

On Fri, 28 Jul 2006 21:44:44 +0200, Trine Kornum Christiansen wrote:

>> Men jeg er ikke helt sikker på det du skriver med de uddannere folk,
>> så vit jeg ved så er det et tilbud der gives til unge mellem 15-25 og
>> de kan max gå på produktions skolen i et år, hvis de har en rigtig god
>> grund kan deres forløb dog forlænges med op til et år.
>
> Det undrede jeg mig også over. En produktionsskole er IKKE et
> uddannelsessted, men mere et sted hvor unge under 25 der ikke har en
> unddannelse, kan prøve nogle fag af og finde ud af hvad man egentlig
> gerne vil.

For hulen da. Mit svar var på baggrund af at jeg troede at det var en
teknisk skole. Hvordan standarden er på en produktionsskole ved jeg ikke,
så jeg trækker mit råd tilbage.

Daniel W Johansen (28-07-2006)
Kommentar
Fra : Daniel W Johansen


Dato : 28-07-06 23:09

For at køre lidt mere på dig ;) så tror jeg faktisk dit svar var
basseret på skolepraktik for tømrer. Kan jeg have ret i dette? :)

Frank E. N. Stein skrev:
> On Fri, 28 Jul 2006 21:44:44 +0200, Trine Kornum Christiansen wrote:
>
>
>>>Men jeg er ikke helt sikker på det du skriver med de uddannere folk,
>>>så vit jeg ved så er det et tilbud der gives til unge mellem 15-25 og
>>>de kan max gå på produktions skolen i et år, hvis de har en rigtig god
>>>grund kan deres forløb dog forlænges med op til et år.
>>
>>Det undrede jeg mig også over. En produktionsskole er IKKE et
>>uddannelsessted, men mere et sted hvor unge under 25 der ikke har en
>>unddannelse, kan prøve nogle fag af og finde ud af hvad man egentlig
>>gerne vil.
>
>
> For hulen da. Mit svar var på baggrund af at jeg troede at det var en
> teknisk skole. Hvordan standarden er på en produktionsskole ved jeg ikke,
> så jeg trækker mit råd tilbage.

Frank E. N. Stein (29-07-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 29-07-06 03:03

On Sat, 29 Jul 2006 00:09:12 +0200, Daniel W Johansen wrote:

> For at køre lidt mere på dig ;) så tror jeg faktisk dit svar var
> basseret på skolepraktik for tømrer. Kan jeg have ret i dette? :)

Ja. Foregår det ikke på en teknisk skole?
Jeg må indrømme at jeg overhovedet ikke kan finde rundt i hvordan
håndværkere uddannes i dag - det var sgu nemmere dengang jeg selv var
lærling: Ud og finde en læreplads og så i gang.

Daniel W Johansen (29-07-2006)
Kommentar
Fra : Daniel W Johansen


Dato : 29-07-06 09:40

Problemet er jo bare at det er rigtig svært for mange at finden en
læreplads i dag. Men jo det er rigtigt nok at det forgår på teknisk
skole, men er faktisk usikker på om det stadigvæk gør. Jeg mener nemlig
de har lukket skolepraktik ned for håndværker uddannelserne, lige som
med it uddannelserne. Eneste jeg faktisk ved der stadigvæk køre er for
kokke og slagtere.

Frank E. N. Stein skrev:
> On Sat, 29 Jul 2006 00:09:12 +0200, Daniel W Johansen wrote:
>
>
>>For at køre lidt mere på dig ;) så tror jeg faktisk dit svar var
>>basseret på skolepraktik for tømrer. Kan jeg have ret i dette? :)
>
>
> Ja. Foregår det ikke på en teknisk skole?
> Jeg må indrømme at jeg overhovedet ikke kan finde rundt i hvordan
> håndværkere uddannes i dag - det var sgu nemmere dengang jeg selv var
> lærling: Ud og finde en læreplads og så i gang.

Petersen_Michael (30-07-2006)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 30-07-06 20:48

In news:44cb1edf$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Daniel W Johansen <FJERNdanielwj2@gmail.com> Typed:
> Jeg mener
> nemlig de har lukket skolepraktik ned for håndværker uddannelserne,
> lige som med it uddannelserne. Eneste jeg faktisk ved der stadigvæk
> køre er for kokke og slagtere.

Der hvor jeg arbejder har vi har lige fået en nyudlært klejnsmed, som aldrig
tidligere har set en fabrik, mao. han har været i skolepraktik, husker ikke
kortelsen, men 3 bogstaver spk?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen



Daniel W Johansen (01-08-2006)
Kommentar
Fra : Daniel W Johansen


Dato : 01-08-06 00:14

præcis, og nej dem der er udlært gennem skolepraktik er ofte meget
dårligere stillet end dem der har været ude i rigtig praktik.

Petersen_Michael skrev:
> In news:44cb1edf$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
> Daniel W Johansen <FJERNdanielwj2@gmail.com> Typed:
>
>>Jeg mener
>>nemlig de har lukket skolepraktik ned for håndværker uddannelserne,
>>lige som med it uddannelserne. Eneste jeg faktisk ved der stadigvæk
>>køre er for kokke og slagtere.
>
>
> Der hvor jeg arbejder har vi har lige fået en nyudlært klejnsmed, som aldrig
> tidligere har set en fabrik, mao. han har været i skolepraktik, husker ikke
> kortelsen, men 3 bogstaver spk?
>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste