Webergrill og culottesteg
Fra : Peter eller Line

Dato : 26-07-06 20:55

Hejsa

En culotte på 1100 gram skal have hvor lang tid i en Weber kuglegrill?

Og skal den pakkes ind i stanniol, så jeg evt. kan opsamle fedtet til
sovsen?

Og er det noget med at man skal åbne de huller i låget for at få grillen til
at virke som en varmluftovn (første gang jeg bruger den)

Venligst
Peter

Fra : Ralph

Dato : 26-07-06 23:15

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og er det noget med at man skal åbne de huller i låget for at få grillen
> til at virke som en varmluftovn (første gang jeg bruger den)

Forstået,

1) du skal bruge indirekte varme, dvs. lægge kullene i det medfølgende
"kurve" ude i hver side, herimellem sætter du et fad med lidt vand/vin i,
stegen skal så ligge ovenover fadet, så saft og kraft drypper ned i fadt til
sovs.

2) Ventilationen skal også være iorden = åbnet bund OG top dæksel.

3) Vær iøvrigt opmærksom på at bruge kul til langtidsstegning, kan ikke helt
huske jouletallet, men så højt som muligt - flere fabrikanter af kul er
begyndt at skrive om kullene/briketterne er til kort- eller
langtidsstegning.

Her er jeg ikke HELT sikker på svaret, men ret mig hvis jeg er forkert på
den.
4) En Weber kan IKKE regulere temperaturen, brug derfor TIDEN som indikator.
Jeg havde engang et elektronisk stegetermometer hvor selve nålen kunne
puttes ned i hullet ilåget, men nu har jeg forlist det, og klarer mig uden.

--
Held og lykke
Ralph

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-07-06 10:04

Ralph skrev i 44c7e952$0$20302$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> 4) En Weber kan IKKE regulere temperaturen,

Næh, men det kan man selv - ved at skrue mere eller mindre op for
lufthullerne i toppen.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-06 09:50

> [...]
> helt huske jouletallet, men så højt som muligt - flere fabrikanter af kul
> er begyndt at skrive om kullene/briketterne er til kort- eller

Uha uha! Når låget er på, skal du bruge briketter og kun briketter. Ellers
får du rigeligt med flyveaske i din mad - og det er ikke så lækkert (og
sikkert heller ikke sundt)

Når låget derimod af af, kan man sagtens bruge kul alene/og/eller briketter.

> [...]
> indikator. Jeg havde engang et elektronisk stegetermometer hvor selve
> nålen kunne puttes ned i hullet ilåget, men nu har jeg forlist det, og

Man skal øve sig lidt, men med luftspjældene, kan man sagtens regulere
temperaturen ned. Det kan dog være lidt svært at styre de første gange.

Mvh Tommy

Fra : Tina

Dato : 27-07-06 08:31

> Og er det noget med at man skal åbne de huller i låget for at få grillen
> til at virke som en varmluftovn (første gang jeg bruger den)
>
> Venligst
> Peter

Hejsa. Prøv at kigge på weberguru.dk. Der kan du virkelig finde
inspiration - til meget lækker grillmad ! Mvh Tina

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-07-06 08:51

Peter eller Line wrote:
> Hejsa
>
> En culotte på 1100 gram skal have hvor lang tid i en Weber kuglegrill?

Jeg kan ikke se det i Glæsels bog her hvor jeg er nu.

> Og skal den pakkes ind i stanniol, så jeg evt. kan opsamle fedtet til
> sovsen?

Nej, men en drypbakke mellem kullene.

> Og er det noget med at man skal åbne de huller i låget for at få grillen til
> at virke som en varmluftovn (første gang jeg bruger den)

Helt åbent både øverst og nederst.
Og her er nogle gode råd:
Brug ALTID gode briketter, der er faktisk kun 2 mærker som er gode nok
til langtidstegning: Heat Beads og Quick Glow.
Køb Glæsels Brug Låget bøger eller søg inspiration på
www.bruglaaget.dk

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-07-06 09:29

On Wed, 26 Jul 2006 21:54:52 +0200, "Peter eller Line"
<peterline@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
>
>Og er det noget med at man skal åbne de huller i låget for at få grillen til
>at virke som en varmluftovn (første gang jeg bruger den)

Køb dig et elektrisk stegetermometer - hvis du ikke har lavet culotte
i grill før er det meget nemmere at vide hvornår den er færdig.
Elektrisk fordi man så kan have ledningen ud under låget så du ikke
behøver åbne for at se på det hele tiden (så fiser varmen af).

Du kan få smarte trådløse - men det er altså ikke nødvendigt - blot
ret smart når du begynder at grille om vinteren.

Og velbekomme - det bliver rigtig lækkert!!!

** Lars

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-07-06 09:35

[snip]
> Køb Glæsels Brug Låget bøger eller søg inspiration på
> www.bruglaaget.dk
hertil vil jeg lige korrigere. Køb den første bog i serien og måske til
nøds den anden. Resten er noget kommercielt skrald som går mere ud på
at få dig til at købe weberudstyr end at lave god mad. Det er tydeligt
at se at de Glæsel nu arbejder sammen med weber.
hvis du vil have en rigtig god grillbog så vil jeg anbefale how to
grill af Steven Raichlen (www,howtogrill.dk 150kr+pp).
Den er super god.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk