Mørtelfuge om vinduer - gøre den mørkere
Fra : jones_net

Dato : 26-07-06 14:14

Hejsa

Jeg skal have fuget nogle vinduer med mørtelfuge, og jeg har været i gang
med at finde den rette farve ved at blande bakke og strandmørtel. Men uanset
hvad, så er det for lyst.
Hvordan kan jeg komme mere over i den grå nuance, som fugerne har? Jeg kan
jo ikke putte cement i...

/J

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 26-07-06 15:47

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:ea7pqq$q8d$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> Hvordan kan jeg komme mere over i den grå nuance, som fugerne har? Jeg kan jo ikke putte cement i...

Er du sikker på der ikke skal cement i det - det er jeg ret sikker på.

I øvrigt kan du købe oxyd-farve til at farve med.

Fra : tb

Dato : 26-07-06 17:07

> Er du sikker på der ikke skal cement i det - det er jeg ret sikker på.
>
> I øvrigt kan du købe oxyd-farve til at farve med.

Jep. Virker fint. Købte noget til at prøve at støbe en sort bordplade. og
DEN blev sort Tror det koster 60kr for en bøtte der holder tre liv ...
Der er også andre farver...

Fra : Jacob Andersen

Dato : 26-07-06 20:19

> Er du sikker på der ikke skal cement i det - det er jeg ret sikker på.

Jeg har fuget med en ren kalkmørtel - de fuger jeg har set med cement (KC
mørtel) slipper træet efter kort tid så der kommer en sprække. Cementen
giver en for hård og ufleksibel fuge.
Jacob

Fra : Lars

Dato : 27-07-06 20:58

Har du prøvet "bare" at afsyre med fortyndet saltsyre.
Det gør murerne ofte ved nymurede ydervægge - og det gør fugerne en anelse
mørkere

Selvfølgelig skal du passe på vinduerne, men det kan lidt afdækning vel
klare.

(og husk så også at blande fæhår i mørtelen, så holder fugerne meget
længere)

Hilsen Lars

Fra : John

Dato : 29-07-06 11:54

Hvis man skal renovere noget gammelt murværk, således at nye fuger og sten
kommer til at ligne gamle, kan man bruge TANG.
Jeg tror nok rådvad har noget om hvordan man gør på deres hjemmeside.