Behandling af spækbræt:
Fra : Ukendt

Dato : 26-07-06 09:42

Hej med jer,

Det har helt sikkert været nævnt før men jeg kan ikke finde det!

Vores skærrebrædder har brug for en god behandling. De er af træ og er ved
at tørre ud.

Hvad gør jeg?

På forhånd tak.

Bo

Fra : Carsten Keller

Dato : 26-07-06 09:59

"EJSMB" <ejsmb(A)privat.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det har helt sikkert været nævnt før men jeg kan ikke finde det!
>
> Vores skærrebrædder har brug for en god behandling. De er af træ og er ved

Madolie. Det var hvad en møbelsnedker havde givet det skærebræt han lavede
af resterne fra det spisebord han fremstillede til os.

Keller

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-06 16:59

> Madolie. Det var hvad en møbelsnedker havde givet det skærebræt han lavede
> af resterne fra det spisebord han fremstillede til os.

Men det må da tage lang tid for det at trække ind eller hvad? Er der andre
der har erfaringer med madolie?

MVH

Bo

Fra : Thomas Hansen

Dato : 26-07-06 17:13

On Wed, 26 Jul 2006 10:41:35 +0200, EJSMB <ejsmb <"privat.dk>"> wrote:

> [...]
>
> Det har helt sikkert været nævnt før men jeg kan ikke finde det!
>
> Vores skærrebrædder har brug for en god behandling. De er af træ og er

Hej
Du kan bruge en hvilken som helst madolie til det. Både oliven, solsikke
og vindruekerne.
Jeg har gode erfaringer med at bruge alle former for madolie. Men også
linolie kan bruges. Så skal du bare regne med at det skal stå i lang tid
og hærde for ikke at give afsmag til maden. Linolie er ikke giftig men det
giver imho en grim afsmag til maden. Jeg har også prøvet parafin olie det
virker også fint.
Den bedste behandling opnår du ved at lægge brættet i en brædepande og
hælde nok olie på til at dække brættet helt. Så skal det ligge et par dage
og suge olien. Du kan komme ud for at du skal komme mere olie på hvis
brættet er meget tørt. Når du tager det op tørrer du det helt rent og
"tørt". Du kan eventuelt slibe lidt på brættet med noget korn 400
vådslibepapir inden du tørrer brættet af. Om det bliver pænt kommer lidt
an på hvor slidt brættet er, hvis det er uden de store huller bliver det
næsten som nyt med en slibning.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-07-06 17:59

On Wed, 26 Jul 2006 17:58:37 +0200

> Men det må da tage lang tid for det at trække ind eller hvad? Er der
> andre der har erfaringer med madolie?

jeg plejer at lade det ligge natten over og så tørrer jeg det af næste
morgen. Det virker udemærket.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 28-07-06 11:28

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> den 26. juli 2006 kl. 18:13
+0100 skrev:
>Du kan bruge en hvilken som helst madolie til det. Både oliven, solsikke
>og vindruekerne.

Jeps - jeg bruger også madolie. Det er hvad sagkundskaben har anbefalet
mig Jeg vil dog ikke anbefale en kraftig oliveolie (ekstra jomfru-,
fx) - det kan også give smag til maden, og er ikke altid ønskelig.

I øvrigt bør man altid gøre det, når man får et nyt. Så holder de længere
- og er pænere at se på.

Mange hilsner

Kasper Hyllested
www.hyllested.net