Marinerede gulerødder
Fra : Heidi

Dato : 24-07-06 10:02

Vi skal have gæster i morgen, hvor vi håber på at kunne grille noget lam
(hvis vi kan finde noget i butikkerne i dag).
Dertil overvejer jeg en kold kartoffelsalat med olie/eddikedressing,
fetadip (most god feta med youghurt naturel og purløg, og måske en
anelse hvidløg), godt brød, og så en eller anden form for marinerede
gulerødder.
Har fundet en masse opskrifter på nettet, og kan se at de i de fleste
tilfælde skal koges i kort tid, og så marineres og serveres kolde (hvis
ikke de skal smides med på grillen i en foliebakke) - men har i nogle
bud på en AFPRØVET marinade, som ville passe godt til ovenstående menu?
Det vigtigste er at de smager af noget, og at de stadig er lidt sprøde.

--
Heidi

Fra : Bo Warming

Dato : 26-07-06 07:26

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in message
> [...]
> men har i nogle bud på en AFPRØVET marinade, som ville passe godt
> til ovenstående menu? Det vigtigste er at de smager af noget, og at

Man kan smøre al slags sovs på lækre sprøde rå gulerodder og kalde det
salat, men marinering er når væske siver ind og blødgør som ved kød.
Agurkesalat er marineret i eddike.
HVis væske trækkes ind eller ud, fx efter et par dage, er marinering
rigtig spændende
Gulerødder optager intet, næsten
De kan ikke undgå at blive triste , uanset omgivende væske, kogning
osv - de er KOSMETIK og kilde til selvbedrag om sundhed, for ingen
danskere mangler vitamin A.

Fra : Maria de Francis

Dato : 26-07-06 08:36

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
[...]
:
: --
: Heidi

Det er blevet dagen efter dagen, hvor du skulle grille lam, men alligevel.
Er du glad for gulerødder i en rå udgave, har vi selv haft stor succes med
at lave revet gulerod a la thatziki som et alternativt tilbehør. Lavet som
en agurke-thatziki, men med revet gulerod, der selvsagt ikke skal drænes
først. Det passer måske ikke sammen med olie/eddide-kartoffelsalat, men går
godt i spænd med "middelhavsretter".

Hvad mon du fandt på?

Mvh Maria

--
I am kind of paranoiac in reverse. I suspect people of plotting to make me
happy.

Fra : Heidi

Dato : 26-07-06 09:07

Maria de Francis wrote:

> [...]
> gulerod, der selvsagt ikke skal drænes først. Det passer måske ikke
> sammen med olie/eddide-kartoffelsalat, men går godt i spænd med

Den vil jeg da gemme som en mulighed til en anden gang, hvor vi ikke
lige skal have fetadip også.

> Hvad mon du fandt på?

Jeg forsøgte mig med en olie/eddikemarinade på slump, men gjorde nok den
fejl at putte limesaft i, for det var det sureste og bitreste p*s jeg
endnu har fået brygget sammen! Endda i to forskellige forsøg...
Så det endte med at jeg dampede rødderne, puttede dem i en foliebakke
bare med olivenolie, timian og havsalt, og så kom de på grillen mens
lammet hvilede - og det blev ganske ok.
Og det gjorde lammet i øvrigt også! Køllen blev stegt til den havde en
kernetemp. på ca. 72 grader, hvilede i et kvarter, og var svagt lyserød
og saftig. Og det hele fik megen ros, så det var som det skulle være

--
Heidi

Fra : Maria de Francis

Dato : 26-07-06 10:24

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
: Maria de Francis wrote:
: > Hvad mon du fandt på?
:
[...]

Ja, timian går godt i spænd med gulerødder, så det var nok en god løsning.
Lammekøllen lyder som om den blev rigtig lækker, det må vi vist snart have
en prøve på her i huset.

Mvh Maria