/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Myrer - igen igen...
Fra : Uni Bull


Dato : 17-07-06 22:57

Hej.

Jeg har tidligere spurgt efter forslag til at komme
de irriterende mange myrer til livs...
Jeg blev bl.a. anbefalet en vand-sukker-gær-blanding.

Jeg har nu afprøvet metoden af flere omgange, og uden
at dette skal betragtes som en videnskabelig undersøgelse,
men bare mine subjektive observationer, så er der ingen
tvivl om at løsningen har en helt tydelig effekt på
myrebestanden. Vel at mærke en positiv effekt aka færre
myrer!
Jeg tør endnu ikke sige noget om langtidsvirkningerne, men
jeg kan under alle omstændigheder godt leve med at skulle
vande med vand/sukker/gær nogle gange om måneden...

....det var bare mine førstehåndserfaringer udi myrebekæm-
pelse

--
Uni Bull
Vallensbæk



 
 
Fischer & Døssing (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Fischer & Døssing


Dato : 18-07-06 12:57

Uni Bull (Noway@here.nu) skrev :

> Hej.
>
> Jeg har tidligere spurgt efter forslag til at komme
> de irriterende mange myrer til livs...
> Jeg blev bl.a. anbefalet en vand-sukker-gær-blanding.
>
> Jeg har nu afprøvet metoden af flere omgange, og uden
> at dette skal betragtes som en videnskabelig undersøgelse,
> men bare mine subjektive observationer, så er der ingen
> tvivl om at løsningen har en helt tydelig effekt på
> myrebestanden. Vel at mærke en positiv effekt aka færre
> myrer!

Vil du ud med blandingsforholdet? Det er nemlig lige sådan en giftfri
løsning, som jeg mangler til at vande mod den myrekoloni, som bor i den
ene af mine krukker med krydderurter.

På forhånd tak,

Henriette Døssing


Ole Jensen (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Ole Jensen


Dato : 18-07-06 13:14

Fischer & Døssing <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote:

> Vil du ud med blandingsforholdet? Det er nemlig lige sådan en giftfri
> løsning, som jeg mangler til at vande mod den myrekoloni, som bor i den
> ene af mine krukker med krydderurter.
>
> På forhånd tak,
>
> Henriette Døssing


Hej

Jeg har fået denne opskrift en gang, men har dog ikke prøvet den af,
endnu:

Prøv følgende metode:
2 liter vand, 10 gram gær og 2 spsk sukker og så vander man ellers, hvor
de er.

--
mvh
Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Jan Vestergaard (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 18-07-06 13:34

Ole Jensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg har fået denne opskrift en gang, men har dog ikke prøvet
> den af, endnu:
> Prøv følgende metode:
> 2 liter vand, 10 gram gær og 2 spsk sukker og så vander man
> ellers, hvor de er.

Der hvor jeg fandt opskriften stod der:

2 liter vand
25 gram gær
3 spsk sukker

Men jeg ved ikke, hvor stor forskel det gør ?

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard
Web: www.jve.dk - email kan sendes via hjemmesiden
- men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen


Jens G (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens G


Dato : 18-07-06 14:07

On Tue, 18 Jul 2006 14:14:16 +0200, newsplus@website.dk (Ole Jensen)
wrote:

>Prøv følgende metode:
>2 liter vand, 10 gram gær og 2 spsk sukker og så vander man ellers, hvor
>de er.

Jeg har fået en anden opskrift mundtligt:
10g gær
1 spsk sukker
En lille smule vand, så det kan røres sammen til en grød.
Hældes i f.eks. ølkapsler som placeres ved myreboet.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Nick (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Nick


Dato : 18-07-06 14:22

"Jens G" skrev i en meddelelse...
> Jeg har fået en anden opskrift mundtligt:
> 10g gær
> 1 spsk sukker
> En lille smule vand, så det kan røres sammen til en grød.
> Hældes i f.eks. ølkapsler som placeres ved myreboet.

Se, dét er den mest fornuftige opskrift jeg længe har set.

Og her tænker jeg specielt på ingrediensen "ølkapsel", som man jo må arbejde
hårdt for at fremskaffe, her i sommervarmen

/Nick



Armand (22-07-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-07-06 20:06

Jens G skrev:
> On Tue, 18 Jul 2006 14:14:16 +0200, newsplus@website.dk (Ole Jensen)
> wrote:
>
>> Prøv følgende metode:
>> 2 liter vand, 10 gram gær og 2 spsk sukker og så vander man ellers, hvor
>> de er.
>
> Jeg har fået en anden opskrift mundtligt:
> 10g gær
> 1 spsk sukker
> En lille smule vand, så det kan røres sammen til en grød.
> Hældes i f.eks. ølkapsler som placeres ved myreboet.
>
Jeg gentager lige mig selv fra tidligere år:
Et år havde vores "terrasse-myrer" fundet vej helt ind i bogskabet to
meter fra terrassedøren og der var ingen tvivl om hvad der havde lokket
dem derind: En underkop med nogle gamle glemte bismarcks-bolcher var
sort af kravl! Problemet fulgte bolcherne så slavisk at der ikke var én
myre i stuen et par dage efter at underkoppen var blevet stillet udenfor!
De produkter med knust kisel der nævnes er ofte krydret med noget
eucalyptus lugtende stuff for at lokke myrerne til fadet. Ud fra mine
erfaringer med bismarcks-bolcher tror jeg at sådanne vil være effektive
lokke myrer til fra lang afstand og derfor er effektiv som lokkemiddel
enten til en "kisel-fælde", eller opløst+oprørt med gær!

Det kiselmiddel jeg bruger bliver oftest brugt akut (á de for tiden
værende flyvemyrer(*)) og er som sådan effektivt nok når kræene får
sagerne lige i nakken, men mængden af pulver ligger ikke længe så man må
tillige formode at eucalyptus'en er så uimodståelig at myrerne støvsuger
overfladen for kiesel mens jeg vender ryggen til, men det har alligevel
ikke forhindret de samme bo'er at sende fornyede eskadriller op nogle
dage efter
Måske at klækningen af flyvemyrer foregår upåagtet af at kisel'en har
slagtet store dele af boet :-/

(*):
Med mindre at man har problemet indendøre (tænk i den forbindelse på
hvilken virkning nogele uskyldige men tydeligvis vellugtende bolcher i
vores bogskab havde) er det jo kun de få dage hvor boet scrambler hele
eskadren at man mærker noget til sine myrer :-/ Vi har (haft?) flere
større udflyvnings-steder omkring vores træ-terrasser uden at tænke
nærmere over eksistensen indtl da!
Og i år har flyvetiden tillige givet mig den herlige opdagelse at vi
atter har svaler og ikke blot mursejlere i området: Oftest er det tætte
mågeflokkes underlige flyven der har gjort mig opmærksom på at det er
flyvemyretid, men i år er vi på terrassen tillige blevet tæt overføjet
af svaler under deres ulige jagt på de absolut uerfarne piloter fra
myreboets dyb!

--
Armand.

Ole Jensen (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Ole Jensen


Dato : 18-07-06 14:12



Jeg kan se, at der er flere svarmuligheder, så det er vel bare at prøve
sig frem. Det er jo ikke så dyrt.

--
mvh
Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Peter Schrøder (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 18-07-06 13:56

Uni Bull skrev:

> Jeg tør endnu ikke sige noget om langtidsvirkningerne, men
> jeg kan under alle omstændigheder godt leve med at skulle
> vande med vand/sukker/gær nogle gange om måneden...

Personligt har jeg ikke noget imod myrer i plænen
eller i bedene, mens jeg har en vis uvilje mod, at de
underminerer terassen.
Hvis man vander med din sukkerblanding, bliver det så
ikke enormt klistret det hele?

--


Med venlig hilsen
Peter Schrøder

Uni Bull (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Uni Bull


Dato : 18-07-06 23:03

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
news:44bcda78$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis man vander med din sukkerblanding, bliver det så
> ikke enormt klistret det hele?

Jeg har netop bygget træterrasse og de er endnu ikke kommet
op på plankerne, men de to-tre steder hvor der var stor "aktivtet"
har jeg bare vandet direkte.
Jeg har brugt ti liter lunkent vand, tre pakker gær og et par deciliter
sukker. Så må vi se hvor langt det rækker...

--
Uni Bull
Vallensbæk



Peter Schrøder (19-07-2006)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 19-07-06 08:19

Uni Bull skrev:

> Jeg har netop bygget træterrasse og de er endnu ikke kommet
> op på plankerne, men de to-tre steder hvor der var stor "aktivtet"
> har jeg bare vandet direkte.
> Jeg har brugt ti liter lunkent vand, tre pakker gær og et par
> deciliter sukker. Så må vi se hvor langt det rækker...

Det bliver spændende at høre om projektet funker.
Jeg har selv sat et par myrelokkedåser under
et omvendte underskåle (hundesikring) Det synes
at virke fint.

--


Med venlig hilsen
Peter Schrøder

Peter Lykkegaard (19-07-2006)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 19-07-06 22:44

Uni Bull wrote:
>
> Jeg har tidligere spurgt efter forslag til at komme
> de irriterende mange myrer til livs...
> Jeg blev bl.a. anbefalet en vand-sukker-gær-blanding.
>
> Jeg har nu afprøvet metoden af flere omgange

Det kan være jeg er lidt tungnem :)
Men jeg synes ikke rigtig det har nogen virkning

Indtil videre vil jeg formode at jeg gør en eller anden dum ting helt
forkert :)

Anyways
Vand - temperatur? - ca håndlun eller?
Gær - flere pakker? og mere sukker . hmm

Jeg har brugt 4 liter vand, en pakke gær og 3 spsk sukker

Lader du blanding stå og simre lidt eller bruger du den med det samme?

Jeg har nogle myrebo ved soklen og de skal væk da de går ind i huset :(

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Uni Bull (19-07-2006)
Kommentar
Fra : Uni Bull


Dato : 19-07-06 23:35

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:44bea7c1$0$20323$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Anyways
> Vand - temperatur? - ca håndlun eller?
> Gær - flere pakker? og mere sukker . hmm
>
> Jeg har brugt 4 liter vand, en pakke gær og 3 spsk sukker

Tja - det kan da godt være jeg bare var heldig med mine
"behandlinger", men jeg brugte håndlunt vand, et par deciliter
sukker og tre pakker gær... Plaskede det "betændte" sted til
med blandingen og sidenhen har jeg kun set ganske få myrer
på dét sted...
--
Uni Bull
Vallensbæk



Ebbe Hansen (20-07-2006)
Kommentar
Fra : Ebbe Hansen


Dato : 20-07-06 15:57

On Wed, 19 Jul 2006 23:44:21 +0200, "Peter Lykkegaard" <klip
>
>Indtil videre vil jeg formode at jeg gør en eller anden dum ting helt
>forkert :)
>
>Anyways
>Vand - temperatur? - ca håndlun eller?
>Gær - flere pakker? og mere sukker . hmm
>
>Jeg har brugt 4 liter vand, en pakke gær og 3 spsk sukker
>
>Lader du blanding stå og simre lidt eller bruger du den med det samme?
>
>Jeg har nogle myrebo ved soklen og de skal væk da de går ind i huset :(
>
>- Peter

Jeg har haft held i flere år.
8 liter lunkent vand
50 gr. gær
10 spiseske sukker
omrøres godt, og vandes ud med spredekande, hvor myrerne færdes,
men det tager op til 10-14 dage, men så er de væk for i år, og
kommer igen næste år ( efter mere dessert)
altså tålmodighed
mvh Ebbe

peter.aghl@gmail.com (20-07-2006)
Kommentar
Fra : peter.aghl@gmail.com


Dato : 20-07-06 07:26


Uni Bull wrote:
>
> Tja - det kan da godt være jeg bare var heldig med mine
> "behandlinger", men jeg brugte håndlunt vand, et par deciliter
> sukker og tre pakker gær... Plaskede det "betændte" sted til
> med blandingen og sidenhen har jeg kun set ganske få myrer
> på dét sted...

Ok, jeg giver det et forsøg til
Men kan dælme købe en del gær/sukker for det myregift koster

tak/Peter


Per Thomsen (20-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 20-07-06 10:13

> Jeg har tidligere spurgt efter forslag til at komme
> de irriterende mange myrer til livs...
> Jeg blev bl.a. anbefalet en vand-sukker-gær-blanding.
>
> Jeg har nu afprøvet metoden af flere omgange, og uden
> at dette skal betragtes som en videnskabelig undersøgelse,
> men bare mine subjektive observationer, så er der ingen
> tvivl om at løsningen har en helt tydelig effekt på
> myrebestanden. Vel at mærke en positiv effekt aka færre
> myrer!
> Jeg tør endnu ikke sige noget om langtidsvirkningerne, men
> jeg kan under alle omstændigheder godt leve med at skulle
> vande med vand/sukker/gær nogle gange om måneden...
>
> ...det var bare mine førstehåndserfaringer udi myrebekæm-
> pelse
>
Aldi har noget myrebekæmpelsesmiddel i øjeblikket, som er meget effektivt.
Det er formalet kisel, som man drysser ud hvor myrene færds. Efter en til to
dage efter er de døde.

Per



peter.aghl@gmail.com (20-07-2006)
Kommentar
Fra : peter.aghl@gmail.com


Dato : 20-07-06 18:22


Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Nej. Knust kisel er fuldkommen miljøneutralt. Det er ikke giftigt. Det
> virker ved at angribe myrernes led og udtørre dem.
> Det værste hunden kan opleve er at blive lidt tør i munden ;)

Super, jeg sætter noget ekstra vand frem til ham :)

- Peter


Per Thomsen (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 21-07-06 08:07

> Nej. Knust kisel er fuldkommen miljøneutralt. Det er ikke giftigt. Det
> virker ved at angribe myrernes led og udtørre dem.
> Det værste hunden kan opleve er at blive lidt tør i munden ;)

Super, jeg sætter noget ekstra vand frem til ham :)

*LOL*

Vi har både hund og kat. Ingen af dem har vist interesse for det hvide
pulver.
Men som andre har beskrevet, skulle det være fuldstændig harmløs over for
alt andet end insekter.

Per



Rene Joergensen (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 21-07-06 08:09

Per Thomsen <PerThomsenNews@hotmail.com> wrote:

> Vi har både hund og kat. Ingen af dem har vist interesse for det hvide
> pulver.

Måske det mere er hvis man har en teenager boende man skal være nervøs,
de siger jo i pressen, at det er så udbredt

--
-René


Per Thomsen (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 21-07-06 10:02

>> Vi har både hund og kat. Ingen af dem har vist interesse for det hvide
>> pulver.
>
> Måske det mere er hvis man har en teenager boende man skal være nervøs,
> de siger jo i pressen, at det er så udbredt
>
Har også to teen-agere boende. Ingen af dem har fået stive næsebor :)

Per



N/A (21-07-2006)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 21-07-06 08:07



N/A (21-07-2006)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 21-07-06 08:07



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409070
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste