Markise, film, aircon eller ?
Fra : Cre8ing.dk - Carsten~

Dato : 17-07-06 19:16

Hejsa

Nu hvor varmen langt om længe er over os for alvor er vi stødt på et
problem i vores nykøbte hus, fra 1973.

Der bliver ganske enkelt for varmt, primært i stuen.
Stuen ligger ca midt i huset i åben forbindelse med køkken/alrum.
Problemet er, at der vestvendt er knap 8 kvm vinduer.
Vi forventer i løbet af nogle år at skulle bygge om i forbindelse med
vinduerne.
Jeg har undersøgt diverse markiser, men eftersom standardmål ikke kan
passe på vores vinduer, bliver det en dyr løsning.

Prisen kombineret med at der kun vil blive brug for løsningen i et
begrænset antal år, gør at vi godt kunne tænke os en anden løsning.
Hvilke muligheder findes der?

Jeg har set at flere firmaer leverer solfilm til brug på almindelige
vinduer. Eksempelvis www.sgs.se og www.luxivision.dk.
Er der nogen der har erfaringer med disse eller andre? Og evt. nogen
der ved noget om priser.

Derudover er der jo aircon, men i udgangspunktet vil jeg helst være
fri for dette. Dette ud fra for mange dårlige oplevelser på hoteller
rundt omkring.

Findes der andre mulige løsninger?

På forhånd tak for hjælpen.

Carsten

Carsten Hjerresen
Cre8ing.dk - Vi gør noget ved Danmark
www.cre8ing.dk - Hjemmesidedesign fra 1.000 kr.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-07-06 20:19

> Der bliver ganske enkelt for varmt, primært i stuen.
> Stuen ligger ca midt i huset i åben forbindelse med køkken/alrum.
> Problemet er, at der vestvendt er knap 8 kvm vinduer.

Vi har stue og soveværelse mod syd. I soveværelset bliver
mørklægningsgardinerne rullet ned, og døren lukket. Ligeledes bliver hverken
døre eller vinduer åbnet før udetemperaturen er lavere end indetemperaturen,
og foreløbig holder vi os på 22-23 grader indendørs, når det er 27-30 grader
udendørs. Soveværelse kan holdes på 20-21 grader.

Mvh Maria

Fra : Cre8ing.dk - Carsten~

Dato : 17-07-06 20:40

On Mon, 17 Jul 2006 21:19:12 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>og foreløbig holder vi os på 22-23 grader indendørs, når det er 27-30 grader
>udendørs. Soveværelse kan holdes på 20-21 grader.

Hej Maria

Tak for dine inputs.
Vi bruger samme fremgangsmåde på vores soveværelse med samme resultat
som dig.
Samme fremgangsmåde er overvejet til stuen også, men det bliver nok en
anelse trist at bo i i længden

Med venlig hilsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-07-06 21:07

> Samme fremgangsmåde er overvejet til stuen også, men det bliver nok en
> anelse trist at bo i i længden

Når vejret er godt, er vi ude, så det betyder ikke noget. Og så snart solen
er væk, rulles op.

Mvh Maria

Fra : LarsJ

Dato : 17-07-06 22:06

Cre8ing.dk - Carsten Hjerresen skrev:
> [...]
> Jeg har undersøgt diverse markiser, men eftersom standardmål ikke kan
> passe på vores vinduer, bliver det en dyr løsning.

Men du kunne vel sætte flere billige sammen (når det nu ikke er en
permanent løsning)- en på 3,5 x 2,5 koster kun 1.200 kr. i Harald Nyborg.

> [...]
> vinduer. Eksempelvis www.sgs.se og www.luxivision.dk.
> Er der nogen der har erfaringer med disse eller andre? Og evt. nogen

Der er forskel på solfilm, de meget billige dæmper kun lyset og ikke
strålevarmen i nævneværdig grad, og så får du bare et mørkt og varmt rum.
Men i det det hele taget er solfilm en dårlig løsning fordi du får et
permanent mørkt rum, også de dage på året, hvor solen ikke brænder så
hårdt. Jo større varmedæmpning, du vil have, jo mørkere bliver det i stuen.

Man kan dog få nogle rullegardiner med noget i samme stil, så du kan
rulle dem ned uden at miste udsynet.
http://www.sunflex.dk/mod.php?mod=userpage&menu=3701&page_id=1

> Derudover er der jo aircon, men i udgangspunktet vil jeg helst være
> fri for dette. Dette ud fra for mange dårlige oplevelser på hoteller
> rundt omkring.

Det er heller ikke helt billigt i drift.
..
> Findes der andre mulige løsninger?

Solsejl - kræver lidt pæle, kroge, og har det ikke så godt med
blæsevejr, men kan være en billig gør-det-selv løsning, som du kan pille
ned og bruge igen uden besvær:
a la det her: http://www.orkan-design.dk/2.htm

Oplukkelige skodder - men det er heller ingen billig løsning, selv om
det dog nok er billigere end at have en AC kørende hele sommeren.
http://www.skoddesnedkerne.dk/

Permanent halvtag - heller ikke helt billigt, selv om du kan lave en
masse selv.

Udvendige solgardiner - en slags udvendigt rullegardin, der kører skråt
ud. Ret dyrt, men lige så effektivt som markiser. Og hvis du beholder
vinduesmåelen, npr du bygger op, kan du jo bare genbruge dem.
http://www.acrimo.dk/pages/35

Lars

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-07-06 22:25

> Solsejl - kræver lidt pæle, kroge, og har det ikke så godt med blæsevejr,
> men kan være en billig gør-det-selv løsning, som du kan pille ned og bruge
> igen uden besvær:

Vindruer? De vil skygge pænt meget om sommeren, men næsten ikke om vinteren.
Bare en idé

Mvh Maria

Fra : LarsJ

Dato : 17-07-06 22:41

Maria Frederiksen skrev:

> Vindruer? De vil skygge pænt meget om sommeren, men næsten ikke om vinteren.
> Bare en idé

God og spiselig ide - men måske noget mere hurtigtvoksende, f.eks. humle.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-07-06 18:11

> God og spiselig ide - men måske noget mere hurtigtvoksende, f.eks. humle.

Hurtigtvoksende? Vi kan se vores gro, og den blev sat sidste år. Men jeg
kender ikke humle, så jeg kan ikke sammenligne.

Mvh Maria

Fra : LarsJ

Dato : 18-07-06 19:19

Maria Frederiksen skrev:

> Hurtigtvoksende? Vi kan se vores gro, og den blev sat sidste år. Men jeg
> kender ikke humle, så jeg kan ikke sammenligne.

Humle kan vokse helt op til 20 cm i døgnet og bliver normalt omkring 6-8
meter i løbet af en sæson, hvorefter den visner ned og satrter forfra
året efter. Men den skal have noget at vokse opad, gerne en wire.

Fra : Cre8ing.dk - Carsten~

Dato : 19-07-06 00:15

On Tue, 18 Jul 2006 20:19:28 +0200, LarsJ <jubija@yahoo.dk> wrote:

>Humle kan vokse helt op til 20 cm i døgnet og bliver normalt omkring 6-8
>meter i løbet af en sæson, hvorefter den visner ned og satrter forfra
>året efter. Men den skal have noget at vokse opad, gerne en wire.

Hej Maria og Lars

Det lyder faktisk som en rigtig god idé. Spørgsmålet er så hvilken
plante man skal vælge.
Plus selvfølgelig selve "opbygningen" af den overdækkede del.
Nogen gode ideér til et sådant oplæg?
Det bliver vel noget i stil med:

Højde 200 cm
Bredde 400 cm
Dybde 300 cm

Hvor bredden er langs huset og dybden er vinkelret ud fra huset.
Det er vel et spørgsmål om at bygge et eller andet op i begge sider og
så trække noget wire/snor som planterne kan kravle på.

Jeg skal vel regne med at plante en del planter for at få et så stort
areal dækket.

Tiltrækker humleklaser mange fluer og andre insekter?

Fra : Cre8ing.dk - Carsten~

Dato : 06-08-06 12:38

On Mon, 17 Jul 2006 23:05:46 +0200, LarsJ <jubija@yahoo.dk> wrote:

>Men du kunne vel sætte flere billige sammen (når det nu ikke er en
>permanent løsning)- en på 3,5 x 2,5 koster kun 1.200 kr. i Harald Nyborg.

Hej igen Lars og andre

Efter at have kigget på det forskellige løsninger ender vi op med
markise som den midlertidige løsning.
Jeg har set at Bilka har markiser på tilbud (480x250 cm).

Er der nogen der har erfaringer med disse?
Hvad er det "ALU-tag til markise", der også er til salg, for noget?