Whisky
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 17-07-06 13:39

Hos Lidl kan man nu købe en 3 år gl. blended Whisky bottled i Scotland for
ca 60 kr. Hedder Queen Margot.
Den smager rigtig godt med en tydelig , men behagelig røgsmag.
God Whisky kan søreme ikke fåes billigere - men selvfølgelig nok både endnu
bedre og meget dyrere.
Mvh.
Aksel

Fra : Thomas

Dato : 17-07-06 20:20

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Den smager rigtig godt med en tydelig , men behagelig røgsmag.
> God Whisky kan søreme ikke fåes billigere - men selvfølgelig nok både

Hej

Den glæder jeg mig til at prøve.....

Ja selv få års lagring kan gøre store ting ved en whisky.. selv nyder jeg
den 5 års Murhead Fakta har.... de 5 år gør en stor forskel, selv om
prisforskellen er minimal, ca 125 kr for en liter

Mvh

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-06 12:00

On Mon, 17 Jul 2006 21:19:39 +0200, Thomas wrote:

> Ja selv få års lagring kan gøre store ting ved en whisky.. selv nyder jeg
> den 5 års Murhead Fakta har.... de 5 år gør en stor forskel, selv om
> prisforskellen er minimal, ca 125 kr for en liter

Førstnævnte er med nød og næppe en whisky. Det er nemlig lovbefalet, at den
skal lagres i minimum 3 år for at må kaldes skotsk whisky

Smag og behag er forskellig. Der sælges ufattelige kvanta af billig whisky,
så *nogen* må jo kunne lide dem. Jeg er dog ikke totalt afvisende over for,
at en billig whisky kan smage udmærket; drikker selv "Famous Grouse", som
jævnligt er på tilbud, med stort velbehag. Den del af den der er malt
whisky er iøvrigt Highland Park og Macallan, så det er nok grunden til
velsmagen
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : ASKF

Dato : 19-07-06 02:51

Kurt Hansen ytrede sig i <1l6xx97k88eks.zv4rdenimz98$.dlg@40tude.net>
med dette:

> [...]
>jævnligt er på tilbud, med stort velbehag. Den del af den der er malt
>whisky er iøvrigt Highland Park og Macallan, så det er nok grunden til

Al whisky er malt whisky.

Single malt betyder blot at det er fremstillet i en proces, mens blended
er flere brygninger der er blandet sammen. Blended kan både være flere
bryg af en enkelt malt type, eller bryg af flere malt typer.

Typisk for de dyrere blended whiskys er at de er blandet for at få den
rette alder, dvs. man blander noget 3-5 års whisky med noget der er
lagret i længere tid, så gennemsnits alderen bliver de 8,12,18 eller 24
år man ønsker at sælge.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : JHR

Dato : 19-07-06 03:10

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er flere brygninger der er blandet sammen. Blended kan både være flere
> bryg af en enkelt malt type, eller bryg af flere malt typer.

Forkert...
Blended whisky består af malt- og grain whisky.

Single malt betyder det stammer fra 1 destilleri. Ikke nødvendigvis 1
proces. Jeg har en flaske Bruichladdich 3D second edition stående. Den er
består af en blanding af malt whisky destilleret i 3 forskellige årtier, men
der står stadig single malt på flasken.

Blander du malt whisky fra flere destillerier (altså ingen grain whisky)
kaldes det en pure malt.

Mvh
Jeppe.

Fra : ptchristensen

Dato : 19-07-06 06:03

On 18-Jul-2006, "JHR" <j_haveFJERNDETTE@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
> der står stadig single malt på flasken.
>
> Blander du malt whisky fra flere destillerier (altså ingen grain whisky)

Det er faktisk endnu mere komplekst. Her er en side der vil goere dig endnu
klogere

http://www.maltmadness.com/guide-02.html

Fra : JHR

Dato : 19-07-06 11:53

Øøøøhm,
Den side bekræftiger da kun hvad jeg skrev...

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 14:06

On Wed, 19 Jul 2006 04:10:10 +0200, JHR wrote:

> Blander du malt whisky fra flere destillerier (altså ingen grain whisky)
> kaldes det en pure malt.

"Pure Malt" er ikke en specifik betegnelse, men bruges i flæng. "Vatted
Malt" vil være mere korrekt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 14:04

On Wed, 19 Jul 2006 03:51:28 +0200, ASKF wrote:

> Al whisky er malt whisky.

Den har andre allerede korrigeret.

> [...]
> rette alder, dvs. man blander noget 3-5 års whisky med noget der er
> lagret i længere tid, så gennemsnits alderen bliver de 8,12,18 eller 24

Forkert. Hvis du blander en 5 års og en 12 års, skal der stå 5 år på
flasken. Aldersbetegnelsen på en given blended/vatted whisky angiver
alderen på den *yngste* whisky der indgår i produktet. Også dette er
lovbefalet i Skotland.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 18-07-06 20:14

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den smager rigtig godt med en tydelig , men behagelig røgsmag.
> God Whisky kan søreme ikke fåes billigere - men selvfølgelig nok både

Jeg må nok modsige mig selv. Jeg var i dag i Flensborg og fandt samme mærke
til kr. 45,- !!! Det var ligegodt pokkers.
Man kan få dem finere, bedre, mere velsmagende
og dyrere, men ikke billigere!
Mvh.
Aksel