Løg til alt kød eller ????
Fra : R.N.

Dato : 18-06-01 22:54

Uanset hvilke krydderier jeg bruger til gryderetter og andre kødretter, kan
jeg godt lide
også at tilsætte løg. Men er det helt forkert, hvis det drejer sig om
oksekød??? Jeg tænker
her ikke på garniture, glaserede løg etc.. men sådan at retten er tilberedt
med løg.

Med venlig hilsen

Elena

Fra : Neta & Peter

Dato : 19-06-01 07:21

"R.N." <elena@io.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> oksekød??? Jeg tænker
> her ikke på garniture, glaserede løg etc.. men sådan at retten er

Jeg putter også løg i alting, og ser man på verdens forskellige køkkener -
det franske, det kinesiske, det mexicanske, det tyrkiske - bruger man
faktisk løg som "basis-smag" i dem allesammen. De gamle Babylonere havde
utallige former for løg, og brugte dem i indviklede sammensætninger i næsten
alle deres opskrifter. Løg (og hvidløg) var en væsentlig del rationerne for
de arbejdere, som byggede pyramiderne.

Kort sagt: Hvor der er civilisation, er der løg. Det er løget, der adskiller
mennesket fra dyrene! Så brug du bare alle de løg du har lyst til

MVH

Peter

Fra : Kvan

Dato : 19-06-01 10:36

"Neta & Peter" <pwesth@hum.ku.dk> writes:

> Jeg putter også løg i alting, og ser man på verdens forskellige
> køkkener - det franske, det kinesiske, det mexicanske, det tyrkiske
> - bruger man faktisk løg som "basis-smag" i dem allesammen.

En interessant undtagelse er det japanske køkken, hvor mange retter er
uden løg (de fleste nudelretter, sushi, mange supper osv.). Det er kun
i tilfælde som yakisoba og lignende sammenkogte retter det anvendes.

- Kvan.

Fra : R.N.

Dato : 20-06-01 19:38

"Kvan" <kvan@spamcop.net> skrev ...

> [...]
> uden løg (de fleste nudelretter, sushi, mange supper osv.). Det er kun
> i tilfælde som yakisoba og lignende sammenkogte retter det anvendes.

Ja det er jo også interessant, så kan man spekulere over, hvad det er der
giver japansk mad dens fyldige smag. Kender forresten en japansk pige, som
altid koger gulerødder for dig, porrer for sig, og i det hele taget altid
hver grøntsag i en gryde for sig. Det er vist også anderledes end næsten
alle andre steder.
men tak for dit svar.

Elena

Fra : R.N.

Dato : 20-06-01 19:29

"Neta & Peter" <pwesth@hum.ku.dk> skrev
:$hi6.462495@news000.worldonline.dk...
> [...]

adskiller
> mennesket fra dyrene! Så brug du bare alle de løg du har lyst til

Det var da en hel række af meget interessante udsagn. Tak for det, så bruger
jeg løg, når jeg vil.

M.v.h. Elena

Fra : Erna Andersen

Dato : 19-06-01 18:42

Hej Elena

Jeg bruger kun løg som basissmag til svinekød, men man kan jo gøre
som man vil, altså undtagen slet ikke at bruge krydderi på kød.

Hils R.N. fra mig.

--
Hilsen Erna

Vedhegnet23@mail.tele.dk

Http://Ernaelisabeth.pingside.dk

Fra : R.N.

Dato : 20-06-01 21:18

"Erna Andersen" <vedhegnet23 skrev

> Hej Elena
>
> Jeg bruger kun løg som basissmag til svinekød, men man kan jo gøre
> som man vil, altså undtagen slet ikke at bruge krydderi på kød.

Jah, det vil jeg også sige.

> Hils R.N. fra mig.

Det skal jeg gøre Erna. Vi har lige spist små okseroulader grydestegt med
hvidløg og rosmarin og altså også et stort hakket løg. Og et lille
laurbærblad. Samt nye kartofler kogt med løvstikke. En smule af det kogevand
fik lov at komme med i saucen, eller skal vi være danske og sige sovsen.

Selv en bavian ville have nydt det.

Hilsen Elena

Fra : Peter Westh

Dato : 20-06-01 22:14

> Vi har lige spist små okseroulader grydestegt med
> hvidløg og rosmarin og altså også et stort hakket løg. Og et lille
> laurbærblad. Samt nye kartofler kogt med løvstikke.

> Selv en bavian ville have nydt det.

Jeg må nedstamme fra aberne, som de siger. Mums.

Fra : kautaq

Dato : 20-06-01 22:47

Peter Westh wrote:

> Jeg må nedstamme fra aberne, som de siger. Mums.

Så må du se sjov ud. Ingen mennesker nedstammer fra
aberne. Men vi har en fælles stamfar/mor og fra denne
kommer chimpanser og homo sapiens.

Hov! Den var vist OT.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq