/ Forside / Teknologi / Hardware / Server / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Server
#NavnPoint
dk 1398
EXTERMINA.. 1330
webnoob 1267
o.v.n. 820
stone47 800
Klaudi 720
severino 580
granner01 580
rotw 500
10  Uffe29 470
Adaptec scsi adapter i HP ML330G3
Fra : Jens Willadsen


Dato : 13-07-06 13:26

Hej

Jeg ville gerne sætter en intern DAT 72 drev i vores HP ML 330G3 server, og
omkonfigurere den til vores backup server. Men DAT drevet er et U320 drev,
og ML 330 har kun PCI64 indstiks pladser.
Jeg har slet ikke kunnet finde HP SCSI controller kort til PCI64 hos vores
grosister og har derfor kigget andet steds hen.
Jeg fandt denne adapter (Adaptec ASC-29160LP U160 SCSI adapter 1-channel
64bit PCI ) i stedet men er lidt usikker om jeg løber ind i flere problemmer
hvis jeg smider andet end HP hardware i.

Er der nogen her der har gode/dårlige erfaringer med et lign. setup. Så vil
jeg gerne høre dem.

MVH Jens W



 
 
Morten L (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Morten L


Dato : 13-07-06 16:07


"Jens Willadsen" <jensw-fjern dette-@ktds.dk> skrev i en meddelelse
news:44b63be9$0$20295$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg ville gerne sætter en intern DAT 72 drev i vores HP ML 330G3 server,
> og omkonfigurere den til vores backup server. Men DAT drevet er et U320
> drev, og ML 330 har kun PCI64 indstiks pladser.
> Jeg har slet ikke kunnet finde HP SCSI controller kort til PCI64 hos vores
> grosister og har derfor kigget andet steds hen.
> Jeg fandt denne adapter (Adaptec ASC-29160LP U160 SCSI adapter 1-channel
> 64bit PCI ) i stedet men er lidt usikker om jeg løber ind i flere
> problemmer hvis jeg smider andet end HP hardware i.
>
> Er der nogen her der har gode/dårlige erfaringer med et lign. setup. Så
> vil jeg gerne høre dem.
>
> MVH Jens W


HP kører normalt glimrende med Adaptec grej
ring evt. til HP aftersales support - de er flinke til at svare på spørgsmål

Nogen HELT andet er, at Ultra 320 sagtens kan køre på en ULTRA 160 bus - og
en DAT72 kommer alligevel ikke i nærheden af at kunne saturate en U160
Har ML330 ikke noget onboard SCSI - så skal det s'mæn nok fungere.
Prøv lige det først, og køb så siden.

Mvh
Morten



Ukendt (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-07-06 16:42

Jens Willadsen wrote:
> Hej
>
> Jeg ville gerne sætter en intern DAT 72 drev i vores HP ML 330G3 server, og
> omkonfigurere den til vores backup server. Men DAT drevet er et U320 drev,
> og ML 330 har kun PCI64 indstiks pladser.
> Jeg har slet ikke kunnet finde HP SCSI controller kort til PCI64 hos vores
> grosister og har derfor kigget andet steds hen.
> Jeg fandt denne adapter (Adaptec ASC-29160LP U160 SCSI adapter 1-channel
> 64bit PCI ) i stedet men er lidt usikker om jeg løber ind i flere problemmer
> hvis jeg smider andet end HP hardware i.
>
> Er der nogen her der har gode/dårlige erfaringer med et lign. setup. Så vil
> jeg gerne høre dem.
>
> MVH Jens W
>
>

Jeg har sådan et kort liggende i overskud, som netop kommer fra en HP
ML330G3, så der er ingen problemer i det setup.

--
Claus Albæk (kbh.)

Dennis Pedersen (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 13-07-06 17:22


"Jens Willadsen" <jensw-fjern dette-@ktds.dk> skrev i en meddelelse
news:44b63be9$0$20295$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg ville gerne sætter en intern DAT 72 drev i vores HP ML 330G3 server,
> og omkonfigurere den til vores backup server. Men DAT drevet er et U320
> drev, og ML 330 har kun PCI64 indstiks pladser.
> Jeg har slet ikke kunnet finde HP SCSI controller kort til PCI64 hos vores
> grosister og har derfor kigget andet steds hen.
> Jeg fandt denne adapter (Adaptec ASC-29160LP U160 SCSI adapter 1-channel
> 64bit PCI ) i stedet men er lidt usikker om jeg løber ind i flere
> problemmer hvis jeg smider andet end HP hardware i.
>
> Er der nogen her der har gode/dårlige erfaringer med et lign. setup. Så
> vil jeg gerne høre dem.
>

Der sker ikke noget ved at høvle et adaptec kort i - mange af de scsi kort
du kan få fra HP er bare adaptec kort.
Det er kun i det øjeblik der er problemer med serveren det er noget lort -
hvis det viser sig at det er dit adaptec kort der laver ravage så får du en
regning på hele gildet.
Så slår serveren en prut forkert ud med adaptec kortet.
HP vil sikkert heller ikke hjælpe dig med at få det til at virke.
Det vil helt sikkert virke , men er ikke supporteret (dvs du har ingen
garentier what so ever fra HP).


--
/Dennis, ansat ved en HP servicepartner
Der kun repræsenterer sig selv.



Esben (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 13-07-06 19:39

"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:44b67300$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Så slår serveren en prut forkert ud med adaptec kortet.
> HP vil sikkert heller ikke hjælpe dig med at få det til at virke.
> Det vil helt sikkert virke , men er ikke supporteret (dvs du har ingen
> garentier what so ever fra HP).

Hvordan står man, når HP specifikt anbefaler controlleren? (ganske vist til
tape drevet, ikke til serveren)

--
Esben



Jens Willadsen (14-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens Willadsen


Dato : 14-07-06 07:45

>> HP vil sikkert heller ikke hjælpe dig med at få det til at virke.
>> Det vil helt sikkert virke , men er ikke supporteret (dvs du har ingen
>> garentier what so ever fra HP).


Det kan jeg næsten regne ud at de ikke gør, men bare det virker er jeg
tilfreds :).
Men det kabel der fulgte med drevet er et U320 LVD med terminering, vil det
virke på den controller jeg har snakket om der kun er U160? Har ikke leget
så meget med SCSI endnu.
Jeg har ihvertfald fundet ud af at det ikke virker på den frie interne port
i en DL 380 G4 :(

MVH Jens W



Ukendt (14-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-07-06 09:04

Jens Willadsen wrote:
>>> HP vil sikkert heller ikke hjælpe dig med at få det til at virke.
>>> Det vil helt sikkert virke , men er ikke supporteret (dvs du har ingen
>>> garentier what so ever fra HP).
>
>
> Det kan jeg næsten regne ud at de ikke gør, men bare det virker er jeg
> tilfreds :).
> Men det kabel der fulgte med drevet er et U320 LVD med terminering, vil det
> virke på den controller jeg har snakket om der kun er U160? Har ikke leget
> så meget med SCSI endnu.
> Jeg har ihvertfald fundet ud af at det ikke virker på den frie interne port
> i en DL 380 G4 :(
>
> MVH Jens W
>
>

Ja, kablet vil virke.

--
Claus Albæk (kbh.)

Jens Willadsen (14-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens Willadsen


Dato : 14-07-06 09:09


> Ja, kablet vil virke.
>
> --
> Claus Albæk (kbh.)

Forresten Claus den der controller du har til overs, er det en du vil af med
??

MVH Jens W



Ukendt (14-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-07-06 09:10

Jens Willadsen wrote:
>> Ja, kablet vil virke.
>>
>> --
>> Claus Albæk (kbh.)
>
> Forresten Claus den der controller du har til overs, er det en du vil af med
> ??

ja, send mig en mail hvis du er interesseret. mail adresse er gyldig.

--
Claus Albæk (kbh.)

Morten L (14-07-2006)
Kommentar
Fra : Morten L


Dato : 14-07-06 15:22


> Jeg har ihvertfald fundet ud af at det ikke virker på den frie interne
> port
> i en DL 380 G4 :(
>


Sikkert fordi onboard er en RAID controller - de plejer ikke at kunne
håndtere tape....
/Morten



Dennis Pedersen (15-07-2006)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 15-07-06 07:32


"Jens Willadsen" <jensw-fjern dette-@ktds.dk> skrev i en meddelelse
news:44b73d81$0$20270$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> HP vil sikkert heller ikke hjælpe dig med at få det til at virke.
>>> Det vil helt sikkert virke , men er ikke supporteret (dvs du har ingen
>>> garentier what so ever fra HP).
>
>
> Det kan jeg næsten regne ud at de ikke gør, men bare det virker er jeg
> tilfreds :).
> Men det kabel der fulgte med drevet er et U320 LVD med terminering, vil
> det virke på den controller jeg har snakket om der kun er U160? Har ikke
> leget så meget med SCSI endnu.
> Jeg har ihvertfald fundet ud af at det ikke virker på den frie interne
> port i en DL 380 G4 :(

Hvordan er serveren i øvrigt opsat?
Jeg mener godt du kan få tape dreve til at virke på den port - men ikke at
anbefale. Sådan et tapedrev skal altid sidde på en ctrl for sig selv. (så
vidt jeg husker koster det kabel med det lille stik der skal i serveren en
halv raket så du kan købe en lille controller for de penge)



--
/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.




Dennis Pedersen (15-07-2006)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 15-07-06 07:44


"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:44b88bd3$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jens Willadsen" <jensw-fjern dette-@ktds.dk> skrev i en meddelelse
> news:44b73d81$0$20270$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>> HP vil sikkert heller ikke hjælpe dig med at få det til at virke.
>>>> Det vil helt sikkert virke , men er ikke supporteret (dvs du har ingen
>>>> garentier what so ever fra HP).
>>
>>
>> Det kan jeg næsten regne ud at de ikke gør, men bare det virker er jeg
>> tilfreds :).
>> Men det kabel der fulgte med drevet er et U320 LVD med terminering, vil
>> det virke på den controller jeg har snakket om der kun er U160? Har ikke
>> leget så meget med SCSI endnu.
>> Jeg har ihvertfald fundet ud af at det ikke virker på den frie interne
>> port i en DL 380 G4 :(
>
> Hvordan er serveren i øvrigt opsat?
> Jeg mener godt du kan få tape dreve til at virke på den port - men ikke at
> anbefale. Sådan et tapedrev skal altid sidde på en ctrl for sig selv. (så
> vidt jeg husker koster det kabel med det lille stik der skal i serveren en
> halv raket så du kan købe en lille controller for de penge)

Ifølge quickspec er konfigurationen supporteret med et tapedrev på den
onboard ctrl.

http://h18004.www1.hp.com/products/quickspecs/12028_div/12028_div.html#Storage

Lige af hvad jeg hurtigt kunne se var det dog kun som intern drev - ikke
extern. Der skal du have extern controller ( 64-Bit/133-MHz Single Channel
Ultra320 SCSI HBA G2
http://eshop.datacompagniet.dk/PartDetail.aspx?q=p:670675;c:36333 1090+moms)
Er du i øvrigt obs på:
NOTE: The HP ProLiant DL380 G4 external SCSI port can only be used if PORT 1
of the system board is NOT connected to the internal SCSI backplane.


--
/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.



Dennis Pedersen (15-07-2006)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 15-07-06 07:48


"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
news:44b6936c$0$14014$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> skrev i en
> meddelelse news:44b67300$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Så slår serveren en prut forkert ud med adaptec kortet.
>> HP vil sikkert heller ikke hjælpe dig med at få det til at virke.
>> Det vil helt sikkert virke , men er ikke supporteret (dvs du har ingen
>> garentier what so ever fra HP).
>
> Hvordan står man, når HP specifikt anbefaler controlleren? (ganske vist
> til tape drevet, ikke til serveren)

Så vidt jeg kan se anbefaler HP ikke specifikt adaptec controlleren men
deres egne controllere(at controlleren så måske er en adaptec i forklædning
er en anden sag - men sætter du adaptecen i selvom den er komplet identisk
med den HP controller der koster det dobbelte har du kun en supporteret
configuration når HP controlleren sidder i):


http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/11883_div/11883_div.HTML

3/4 nede på siden står de supporterede controllere - og det er HP
controllere


--
/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.



Ukendt (15-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-07-06 09:15

Dennis Pedersen wrote:

>
> Så vidt jeg kan se anbefaler HP ikke specifikt adaptec controlleren men
> deres egne controllere(at controlleren så måske er en adaptec i forklædning
> er en anden sag - men sætter du adaptecen i selvom den er komplet identisk
> med den HP controller der koster det dobbelte har du kun en supporteret
> configuration når HP controlleren sidder i):

HP kortene _er_ bare rebrandede Adaptec kort. så det burde nok kunne
løbe rundt. Så vidt jeg husker er der lavet om i BIOS på kortene også,
det kunne måske have noget at sige.

--
Claus Albæk (kbh.)

Esben (15-07-2006)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 15-07-06 09:32

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse
news:44b8a416$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>
> HP kortene _er_ bare rebrandede Adaptec kort. så det burde nok kunne løbe
> rundt. Så vidt jeg husker er der lavet om i BIOS på kortene også, det
> kunne måske have noget at sige.

Ja, det kan dog også være LSI.

Her er anbefalingen af Adaptec controllere:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=us&taskId=115&prodSeriesId=501431&prodTypeId=12169&objectID=lpg50063

--
Esben



Dennis Pedersen (15-07-2006)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 15-07-06 10:44


"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
news:44b8a7f8$0$13931$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> ""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse
> news:44b8a416$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> HP kortene _er_ bare rebrandede Adaptec kort. så det burde nok kunne løbe
>> rundt. Så vidt jeg husker er der lavet om i BIOS på kortene også, det
>> kunne måske have noget at sige.
>
> Ja, det kan dog også være LSI.
>
> Her er anbefalingen af Adaptec controllere:
> http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=us&taskId=115&prodSeriesId=501431&prodTypeId=12169&objectID=lpg50063
>

Ja men der er lige den lille finde der står HP sparepart numre på dem.
Så i det tilfælde der skulle blive problemer og du har et fuldstændig
identisk kort af de føromtalte - bare i adaptecs egen udgave. Så kan du ende
op med en regning på hele gildet.

At det så med stor sandsynlighed vil virke med et adaptec kort der koster
det halve er en anden snak. Men skal det være helt efter bogen har du en
ikke supporteret konfiguration hvis du sætter adaptecs controller i (den
uden HP sparepart nummer ;))



--
/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.



Jens Willadsen (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens Willadsen


Dato : 17-07-06 09:54

Hej Folkens

Tak for alle svarene.
Grunden til den lidt underlige konfiguration med DAT drevet og den DL 380,
er et fejl køb af DAT drevet.

Men på baggrund af jeres forslag og udtallelser herinde, jher jeg besluttet
at overføre drevet og backup rollen til en ML330 G3 vi har stående.
Men i den sammenhæng har jeg kigget efter controllere til en sådan.
Jeg har haft dyret åbent og set den kun 4 PCI64 porte og ingen PCI-X porte.

På HP hjemmeside nævner dog de HP's 641 controller som en option til ML 330
G3, og da den efter hvad jeg kan se har PCI-X interface, forstår jeg ikke
helt sammenhængen.

Er PCI-X porten og PCI-64 porten kompatibelt med hinanden??

Kan være det her er et dumt spørgsmål, men bær over med mig :)

MVH Jens W



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste