/ Forside / Interesser / Helbred / Andet helbred / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet helbred
#NavnPoint
Nordsted1 10501
ans 6072
dova 5326
katekismus 3590
HelleBirg.. 3068
CLAN 2619
miritdk 2300
refi 2280
piaskov 2118
10  transor 1971
Klage over fejlbehandling på sygehus
Fra : Kim Petersen


Dato : 12-07-06 18:57

Dette indlæg er krydspostet i dk.forbruger.offentlig-service og dk.helbred,
efter henvisning fra dk.forbruger.

Situation: Min mor på 62 brækkede lige før nytår sit ene knæ som
efterfølgende blev repareret med "cement" og skruer. Hun er efterfølgende
til kontrol et par gange hvor der tages røntgenbilleder - alt ser ifølge
lægerne fint ud. Efter ca. 14 uger (kan ikke huske det præcist på stående
fod), hvor hun de første 8 uger ikke har støttet på benet, får hun don-joy
skinnen af og kan straks se at knæet er sat skævt sammen. Lægen på Aabenraa
Sygehus der fjerner skinnen ser ikke engang på det, men siger at næste gang
hun kommer til kontrol skal det røntgenfotograferes igen. Da hun igen er til
kontrol står der ikke noget herom i papirerne, og intet foretages. Endelig,
ved den næste kontrol, kan en af lægerne godt se at knæet er sat skævt
sammen, og hun skal så til en knæ-specialist. Han siger at hun skal scannes,
og den tid venter vi så på nu.

Summa summarum: De første 6½ måneder har været spildte, vi aner ikke hvor
lang tid der vil gå før der sker noget, og damen har rigtigt mange smerter
og æder piller (ordineret) som var det bolcher. Hun kan stort set ikke gå,
og det bliver ikke bedre før hun får anden behandling.

Hele behandlingsforløbet har været under al kritik, fremskridt er små,
behandlingen har være mangelfuld, oven i købet fik hun en forkert journal
med hjem, og hendes egen stemmer ikke helt overens med det skete. Det kunne
jeg godt tænke mig at klage over, min mor ligeså, og her kan vi selvfølgelig
anvende Patientklagenævnet (www.pkn.dk).

Men hvad nu hvis vi ønsker at sagsøge for svie og smerte, hvad gør man så?
Lyder det helt urimeligt? Der er vel ikke andet at gøre en at køre en
retssag, med mutti som den sandsynlige taber? Skal man bare finde sig i det
og smile på vej til og fra operationsbordet?

I dk.forbruger var der også henvisning til www.patientforsikringen.dk, men
her står følgende under "Hvornår kan man få erstatning?":

Erstatningsordningen gælder for skader, som skyldes undersøgelse og
behandling. Du kan således ikke få erstatning for skade, som skyldes den
sygdom eller ulykke, du er blevet behandlet for. Du kan heller ikke få
erstatning, fordi behandlingen ikke har ført til den helbredelse, som du har
forventet.

Er det bare sådan det er, der er ikke noget at gøre i min mors tilfælde?

Mvh.
Kim



 
 
Michael Rasmussen (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 13-07-06 11:04

On Wed, 12 Jul 2006 19:57:05 +0200, "Kim Petersen" <kems@Zcool.dk>
wrote:

>Er det bare sådan det er, der er ikke noget at gøre i min mors tilfælde?

Dit mor har åbenbart haft et kompliceret benbrud - Og den slags kan
selv med den bedste behandling give besværlige senfølger.

Mit forslag er at I tager kontakt til afdelingen og får en samtale med
en overlæge om forløbet.

Hvis han vurderer at behandlingen kunne have været bedre, vil han
formentlig sende sagen videre til patientforsikringen. Han kan også
vælge at sende sagen til patientklagenævnet, hvis han mener der er
begået egentlige lægelige fejl.

Samtalen er meget vigtig: I skal have talt forløbet og behandlingen
igennem, så I får et klart billede af hvilke resultater man kan
forvente med din mors benbrud.

For det kan meget vel være, at du og din mor har helt urealistiske
forventninger til behandlingsresultatet.



---

Det er menneskeligt at fejle, men det totale kaos kræver en computer.

Kim Petersen (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Kim Petersen


Dato : 13-07-06 19:09

>>Er det bare sådan det er, der er ikke noget at gøre i min mors tilfælde?
>
> Dit mor har åbenbart haft et kompliceret benbrud - Og den slags kan
> selv med den bedste behandling give besværlige senfølger.
>
> Mit forslag er at I tager kontakt til afdelingen og får en samtale med
> en overlæge om forløbet.
>
> Hvis han vurderer at behandlingen kunne have været bedre, vil han
> formentlig sende sagen videre til patientforsikringen. Han kan også
> vælge at sende sagen til patientklagenævnet, hvis han mener der er
> begået egentlige lægelige fejl.
>
> Samtalen er meget vigtig: I skal have talt forløbet og behandlingen
> igennem, så I får et klart billede af hvilke resultater man kan
> forvente med din mors benbrud.
>
> For det kan meget vel være, at du og din mor har helt urealistiske
> forventninger til behandlingsresultatet.

Det var et kompliceret brud, ingen tvivl om det. Som sådan var/er vores
forventninger egentlig heller ikke mere end at hun kan komme til at gå bare
nogenlunde, dvs. kunne bevæge sig rundt indenfor hjemmet uden rullestol,
gangstativ eller krykker, og kravle lidt rundt i haven og rykke ukrudt op.
Op og ned ad trappen til kælderen (vaskemaskinen) kommer hun nok ikke til at
kunne uanset hvad der sker.

Det med forventningen til behandlingens resultat har hele tiden været lidt
af en gåde... Vi har jævnligt spurgt til hvad der nu skal ske, men sjældent
fået konkret information om det. Mutti har også spurgt til det når hun har
været til kontrol, men det har været svært at få øjenkontakt til lægerne, og
direkte adspurgt er de også bare undveget og har bestemt ikke fortalt sig.
Det var først da den udenlandske læge, som ikke var ham der tog skinnen af,
så det skæve knæ at han sagde at det ikke var godt, og at hun skulle til en
knæ-doktor. Han sagde så bare - forrige torsdag - at hun skal til scanning,
og hun udbad sig en hurtig tid for at komme videre, men hun har stadig ikke
hørt noget. Hendes fysioterapeut har såmænd også sendt flere breve til
Aabenraa Sygehus hvori hun pointerer at mutti's sindsstemning gør at hun bør
behandles som en hastesag, men lige lidt hjælper det - de påstår oven i
købet at de ikke har modtaget et eller flere af brevene.

Vi har også anmeldt skaden til hendes egen forsikring fordi der kan
forventes méngrad over den grænse forsikringen har sat, hvilket vi gjorde
inden vi måtte indse at selve behandlingen har været så utilfredsstillende -
det at knæet er så skævt, at det er en ommer, og at de absolut ikke
behandler det som noget der må rettes op på hurtigst muligt har blot fået
bægeret til at flyde over så vi ønsker at gøre noget ved det.

Vi prøver at snakke med en læge om det - måske hendes egen. Jeg er dog lidt
reserveret over for det, for jeg synes man har hørt at de nogle gange dækker
over hinanden, sådan lidt den ene hånd vasker den anden, du melder ikke mig
og jeg melder ikke dig, men det er forhåbentlig noget jeg har galt fat i.

> ---
>
> Det er menneskeligt at fejle, men det totale kaos kræver en computer.

På sygehusene lader det netop til at være manglen af kvalificerede
it-systemer der skaber kaos - den ene hånd ved ikke hvad den anden gør



rasmus carlsen (17-07-2006)
Kommentar
Fra : rasmus carlsen


Dato : 17-07-06 09:00


"Kim Petersen" <kems@Zcool.dk> skrev i en meddelelse
news:44b537f1$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> I dk.forbruger var der også henvisning til www.patientforsikringen.dk, men
> her står følgende under "Hvornår kan man få erstatning?":
>
> Erstatningsordningen gælder for skader, som skyldes undersøgelse og
> behandling. Du kan således ikke få erstatning for skade, som skyldes den
> sygdom eller ulykke, du er blevet behandlet for. Du kan heller ikke få
> erstatning, fordi behandlingen ikke har ført til den helbredelse, som du
> har forventet.
>
> Er det bare sådan det er, der er ikke noget at gøre i min mors tilfælde?

- hvad det betyder i den konkrete sag skal je gikke turde gætte på, men
princippet er, at hvis du f.eks. opereres for blindtarmsbetændelse og såret
springer op og du skal på sygehuset et par gange og gen-syes og renses og
hvad ved jeg, ja så er det bare sådan det er. Det er en risiko, der er ved
den operation. Bliver du derimod udstyret med stomi-pose eller lignende
efter operationen kan du søge erstatning - også selvom der er ikke er nogen
at gøre ansvarlige for hændelsen.

- hvad der vil gælde i din mors tilfælde ved jeg ikke, men en knæoperation
er ikke helt simpel, og man må forvente et vis risiko. Om det skæve knæ
skulle være odpaget bør I nok snakke med den administrerende overlæge om -
dernæst patientklagenævnet.

ras



Kim Petersen (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Kim Petersen


Dato : 17-07-06 12:33

> - hvad der vil gælde i din mors tilfælde ved jeg ikke, men en knæoperation
> er ikke helt simpel, og man må forvente et vis risiko. Om det skæve knæ
> skulle være odpaget bør I nok snakke med den administrerende overlæge om -
> dernæst patientklagenævnet.

Tak, det har vi tænkt os at gøre, om ikke andet så bare for at komme af med
frustrationerne.

Mutti ringede for i øvrigt til sygehuset i fredags for igen at høre hvornår
hendes knæ skal scannes. Sygeplejersken kunne se at hun havde en tid senere
på måneden - for at få hovedet scannet. Det er sgu' værkstedshumor Nå,
hun fik brev i dag, hvor der da i det mindste stod at det ER knæet der skal
scannes, pyh...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste