Nybygget hus
Fra : Peg

Dato : 12-07-06 06:44

Hej
Vores nye hus er nu ved at være færdige, jeg spekulerer på om det ville være
en god ide at få en byggesagkyndig til at gennemgå huset inden vi overtager
huset, og vil gerne høre om der er nogle der har erfarring med dette?

Mange steder fortrinsvis i forb. med murer arbejdet er vi ikke tilfredse med
den kvalitet der bliver leveret.

Udervægene er vandskuret hvide inden solbænkene blev muret op, og den
efterfølgende opmuring af disse har været årsag til at der er blevet
skjolder under alle vinduer efter spildt mørtel.

Indvendigt er der en del steder hvor der efter min meninge ikke er foretaget
en vandskurring, men nærmere det som kaldes en berapning.
Da vi har klinker i næsten alle rum er der ikke fodlister, og de nederste
5-10 cm af vægene er ikke vandskuret ordentlig her er store ujænvheder,
huller og dybe fuger i vandskurringen.

I de første rum garderobe, soveværelse og bad der blev vandskurret var der
mange småsten (flintesten) i den mørtel som er brugt, dette påpegede jeg og
efterfølgende blev store områder på vægene slebet ned og vandskurret igen,
men skulle det være helt i orden skulle alt simpelthen have været slebet
ned.
Der er også en del steder som bare er blevet vandskurret hen over gamle
mørtelrester fra opmurringen af indervæggene, og nu ses disse klatter
tydelige efter at maleren har malet.

Jeg har løbende gjort opmærksom på problemerne, men jeg er nok bare blevet
opfattet som en kværgulant og er efterhånden kørt træt i hele tiden at gøre
opmærksom på at jeg ikke mener det er ordentlig håndværk.

Det er ellers ikke fordi håndværkerne ikke har haft tid nok, murerne har
brugt 2-3 uger mere end planlagt, maler 1-1½ uge længere.

Jeg overvejer som sagt at få en byggesagkyndig til at vurderer det udførte
arbejde og indtil da at tilbageholde en del af betalingen på huset.

PEG

Fra : jones_net

Dato : 12-07-06 07:40

"Peg" <nogen@dk.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg overvejer som sagt at få en byggesagkyndig til at vurderer det udførte
> arbejde og indtil da at tilbageholde en del af betalingen på huset.

Jeg har aldrig stået i samme situation, og er ikke jurist, men jeg vil da
gerne komme med et indspark alligevel.

Du skal få nogen til at kigge på det! Om det er en byggesagkyndig eller hvad
det nu hedder ved jeg ikke, men sørg for, at han er uvildig!

Hvis håndværkerne er med i Byg Garanti, er det nok dér, du skal starte med
at ringe til, og snakke med dem om, hvordan du kommer i gang med en
besigtigelse. Hvis ikke de er medlemmer, så er der vel noget, som hedder
Byggeriets Ankenæøvn, men hvad de laver præcis ved jeg ikke, men man kan jo
ringe og snakke med dem - de er sikkert flinke folk, som gerne vil guide dig
det rigtige sted hen

/J

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 12-07-06 08:05

"Peg" <nogen@dk.dk> skrev i en meddelelse
> Gå ind på www byggeriets ankenævn.dk de kan vejlede dig men tager ikke
sager med entreprisesum
over 1mill kr. Hvis der er brugt en special mørtel kan du bruge en
konsulent fra det firma som har
leveret produktet som så er beskrevet i beskrivelsen for byggeriet. Nyhus
firmaerne har haft store problemer
med at skaffe god arbejdskraft så de har det svært, men så må de melde ud
at de rigtige gode folk er værd
at vente på for dem har de osse ,men dagbøder tvinger dem ofte til at
beskæftige tvivlsomme underleverandører.