Torskefilet i mikroen
Fra : Anders P.

Dato : 11-07-06 20:33

Nu er kartoflerne sat over, men jeg kan ikke finde min opskrift -
hvorlænge sådan cirka skal 150g fersk torskefilet have i mikroen?
(Max-effekt 700W)

Anders - der håber på et hurtigt svar

Fra : Emil

Dato : 11-07-06 20:43

Anders P. wrote:

>Nu er kartoflerne sat over, men jeg kan ikke finde min opskrift -
>hvorlænge sådan cirka skal 150g fersk torskefilet have i mikroen?
>(Max-effekt 700W)

Fisk skal kun opvarmes til 65 grader C., så 60 sekunder vil være
passende, hvorefter de indpakkes i staniol, og hviler i 5-10 min.

m.v.h. Emil

Fra : Anders P.

Dato : 11-07-06 21:00

Emil skrev:

> Fisk skal kun opvarmes til 65 grader C., så 60 sekunder vil være
> passende, hvorefter de indpakkes i staniol, og hviler i 5-10 min.
>

> m.v.h. Emil

Nu lykkedes det at finde manualen til ovnen i stedet - den siger 7
minutter plus hviletid for 450 gram - mon Moulinex måtte lukke fordi de
skamkogte maden?

Fra : Emil

Dato : 11-07-06 21:13

Anders P. wrote:

>Nu lykkedes det at finde manualen til ovnen i stedet - den siger 7
>minutter plus hviletid for 450 gram - mon Moulinex måtte lukke fordi de
>skamkogte maden?

Næppe. Det er normalt at skamkoge fisk, og de fleste tror at det
bliver godt, fordi deres mødre altid har serveret fisk på den
måde.

I virkeligheden koagulerer fiskeproteinerne ved lidt over 49
grader C., hvilket giver en meget blød konsistens, som nogle
finder 'blevret'.

En blød og velsmagende mellemvej er de 65 grader.
Koges fiskekødet, bliver det hårdt og sejt.

Det kan siges kort: Behandel fiskekød, som om det var mørt
oksekød.

m.v.h. Emil

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 14-07-06 01:35

Anders P. wrote:

> Nu lykkedes det at finde manualen til ovnen i stedet - den siger 7
> minutter plus hviletid for 450 gram - mon Moulinex måtte lukke fordi de
> skamkogte maden?

Første gang jeg lavede fisk i microen fulgte jeg manualen, og endte op
med 2 stykker viskelæder på under 1/4 størrelse af de oprindelige
fileter . Så 60 sekunder lyder meget rigtigt.

PEA