Tojiro kniv lugter dårligt
Fra : Torben

Dato : 11-07-06 16:50

Hej

Fik i går min nye kniv,en Tojiro F330.
Lynende skarp,men træ skæftet stinker forfærdeligt. En
gennemtrængende stank,der minder mest om kattepis.........hænger fast
i hænderne ,selv efter flere grundige håndvaske.
Er der andre der har prøvet det samme?? Hvad har I evt. gjort? Ud over
at levere kniven tilbage,naturligvis....

MvH

Torben

Fra : Kim Grandjean

Dato : 11-07-06 23:02

"Torben" <brittaogtorben@edb.dk> skrev

[...]

Jeg ville henvende mig til sælger. Jeg har selv et par Tojiro knive (godt
nok med sort skæfte) og der har aldrig været noget der bare mindede om
mislugt fra dem. Måske er det bare en mandagsmodel du har fået .

Venligst Kim

Fra : Torben

Dato : 12-07-06 15:56

> [...]
> nok med sort skæfte) og der har aldrig været noget der bare mindede om
> mislugt fra dem. Måske er det bare en mandagsmodel du har fået .

Har flere gange forsøgt ,at kontakte sælger - www.tojiro-knive.dk
-,men sælger har ikke givet nogen form for respons. Andre, der har
erfaring med denne shop???

Næste gang ,handler jeg istedet hos www.hwl.dk .............

Torben

Fra : Erling Hansen

Dato : 15-07-06 16:27

Torben <brittaogtorben@edb.dk> wrote:

> [...]
> Er der andre der har prøvet det samme?? Hvad har I evt. gjort? Ud over
> at levere kniven tilbage,naturligvis....

Hej Torben. Min søn kemikeren siger, at du skal lægge den i blød i en
blanding af husholdningsspiritus og acetone - 1:1 - i 24 timer -
derefter tørres i andre 24 timer ved god udluftning, hvorefter
træskaftet straks olieres omhyggeligt.

Prøv den - hvis det ikke lykkes dig at få pengene retur.
Mvh
Erling

Fra : Torben

Dato : 16-07-06 19:50

Hej

Takker for rådet.Men hvad mon klingen siger til den behandling?
Jeg har iøvrigt fået svar fra sælger,meget seriøs og venlig person
,bare noget sen til at checke mailen
Kniven ombyttes ,byttes til andet eller pengene refunderes uden
problem. Så tager mine ord tilbage, www.tojiro-knive.dk anbefales
alligevel..........

MvH

Torben

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 16-07-06 21:17

Torben <brittaogtorben@edb.dk> wrote:

> Takker for rådet.Men hvad mon klingen siger til den behandling?

Der er altid vand i sprit, så jeg ville nok bekymre mig lidt for rust.

> [...]
> ,bare noget sen til at checke mailen
> Kniven ombyttes ,byttes til andet eller pengene refunderes uden

Sælger sagde ikke noget om det var normalt med stærkt lugtende træ?

Stærkt lugtende træsorter (kamfer/sandel) er ikke unormalt, men bruges
vel ikke til knivskæfter?

Fra : Erling Hansen

Dato : 17-07-06 10:45

> [...]
>
> Sælger sagde ikke noget om det var normalt med stærkt lugtende træ?
>
> Stærkt lugtende træsorter (kamfer/sandel) er ikke unormalt, men bruges

Nu e r det jo lykkedes Torben at få refunderet sin kniv, så vi kan
bare diskutere videre 'freestyle'. I betragtning af at 'alle' madvarer
indeholder vand, adskillige i forbindelse med svage syrer, så vil jeg
mene at en blanding af sprit og acetone vil være ret så ufarlig - ellers
skal det sør'me være ualmindeligt dårlig stål der er brugt.
Mvh
Erling

Fra : Torben

Dato : 17-07-06 18:12

Hej

Sælger mener helt klart,at det er en helt uacceptabel kraftig lugt fra
skæftet.
Det skyldes formentlig imprægneringen - resin ? - ,der især ved
påvirkning af fugt,lugter meget slemt. Endvidere var overgangen mellem
klingen og skæftet,fuld af små sylespidse metalsplinter. Så man må
nok konkludere ,at pengene er brugt på det damascerede stål - i
øvrigt lækkert - og ikke på skæftet. Synd,for det var en dejlig
klinge. Har istedet fået en kniv i 800 serien,desværre ikke med
damasceret klinge,men istedet med 3 lag lamineret stål og et lækkert
skæfte.

Jeg synes dog ikke,at acetone og træ skæfter hører sammen,idet nogle
skæfter består af flere sammenpressede - og limede ? - lag træ,der
muligvis kan tage skade af opløsningsmiddler.

Mvh

Torben