Gylle-vision
Fra : Bo Warming

Dato : 11-07-06 02:51

Gylle-vision

Da jeg i halvfemserne underviste på Vesterbro-studenterkurser havde
jeg kort vej til Fisketorvet, hvor man dengang kunne købe fisk
billigt, og jeg eksperimenterede med tørring og rygning af høstsild og
hornfisk i min have og fik sjove erfaringer med hvornår der kommer
maddiker i sild, der er for lidt saltet, og hvor ufarligt det er at
spise disse fluelarver, som dog forringer smag drastisk, hvis ikke
stærke krydderier er tilsat. Fare er nul.

Ulande, som jeg netop havde arbejdet i, har i stil med vor vingæring
og osteproduktion fundet gode nyttiggørelser af pikant , styret
madfordærvelse, og jeg jagtede den slags, uden det store held, men
maddikedyrkningen i min have ledte mig ind på lorte-forsøg, hvor jeg
uden held søgte tørring , og erfarede at hollandske svineavlere er
kloge, når de undgår at lade lort og pis blive blandet til gylle, for
lugtgener er langt mindre, når de to stinkende svineekskrementer
gemmes hver for sig.

Min læggen lort i store agurkeglas, hvis metallåg ikke altid var helt
tæt skruet i, førte til at glassene blev madddikefulde og jeg erfarede
at maddikerne æder det, der har grim lugt og hurtigere omdanner lort
til lugtfrit pulver, end hvad sker i dybe septiktanke.

Når så man læser om de idag avancerede tunnelborende elekroniske
mulvarpe i metro-udgravning og disses automatik, så er der nærliggende
med følgende science-fiction vision:

Hvis svinesiloen under sit fundament får boret et virvar af gange
hvori svins lort og pis flyder og oplagres ikke-lugtende og drevet
frem af slangepumper, kunne passende høj temperatur til hurtig
maddikevækst skabes i nogle rør, mens andre har kold jordtemperatur og
blot er lagring.

I nogle rør kan ventilationsstrømme af luft fjerne væske.

Forsøg med biogas-energiudvikling fra gylle er ikke i noget land
blevet rigtigt rentable, så jeg tror, at den megen energi fra
unedbrudt mad i gyllen, bør bruges til at give de nedbrydende maddiker
god arbejdstemperatur, og at der så hurtigt kan dannes lortepulver,
der kan blandes i urin uden at grim lugt dannes og koncentreret
naturgødning kan køres til marker med langt mindre energispild end
idag - mindre transport af vand-masse.

Desværre har jeg ikke kunne skabe interesse om denne nytænkning hos
Foulum og andre forsøgscentrer, men man kan jo håbe, at nogen læser
usenet og at ideerne ikke er spildt, hvis nogen kan gøres rentable.

Også vedr mennesker kunne dyrt VVS og kloakerings energispild måske
opnås, bl.a. hvor der er særlige problemer med sådant, fx på
klippegrund.

Slangeføring og styrende elektronik er jo billig idag og kan let gøres
totalt lugttæt.