Teaktræ og hvepse der spiser det
Fra : Jens U. K.

Dato : 06-07-06 13:19

Jeg har nogen havemøbler i teaktræ og opdage en dag at der sad en hveps
(eller bi - så det ikke lige i farten) og spiste af møblet

Når jeg kigger efter tæt på, kan jeg se nogen overfladiske
"afkradsninger" - tydeligst ved at hvepsens afkradsninger har den friske
teaktræsfarve og ikke den sølvpatina som møblerne ellers har.

Umiddelbart er det ikke noget problem - men hvor slemt kan det gå?
Kan/skal man behandle teak'en for at undgår at hvepsene spiser den helt
?

/Jens Ulrik

Fra : Max

Dato : 06-07-06 13:42

Hej Jens

> Umiddelbart er det ikke noget problem - men hvor slemt kan det gå?
> Kan/skal man behandle teak'en for at undgår at hvepsene spiser den
> helt ?

Hvepsen spiser ikke dit træ, den skraber det forvitrede lag af,
blander det med spyt og bruger det til at lave sit bo af.

Hvis du vil undgå det, ja så oliebehandler du bordet, så er
der ikke noget forvitret træ til hvepsen. Men jeg tvivler på
at der sker nogen egentlig skade ved at lade hvepsen
få lidt til sit bo.

Mvh Max

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-07-06 14:52

Max wrote:
> [...]
> der ikke noget forvitret træ til hvepsen. Men jeg tvivler på
> at der sker nogen egentlig skade ved at lade hvepsen

Jeg tror heller ikke at de kan skade dine møbler.
Hvis du ikke kan lide det, så læg et par stykker tørt birkebrænde et sted i
nærheden. Det vil de hellere have. Det er bedre byggemateriale. Mine hvepse
er vilde med tørt birketræ.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-07-06 20:15

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> Når jeg kigger efter tæt på, kan jeg se nogen overfladiske
> "afkradsninger" - tydeligst ved at hvepsens afkradsninger har den friske
> teaktræsfarve og ikke den sølvpatina som møblerne ellers har.

Hos mig gnavede de kun året efter, at jeg havde givet møblerne (for meget?)
olie.
Panik-panik.
Men efter at min dovenskab vandt over reklamerne, så jeg holdt op med at
påføre olie, har hvepsene ikke gnavet mere. Måske smager grundrens ikke så
godt?
Eller måske har fuglene ædt hvepsene.
Under alle omstændigheder dør hvepsene før møblerne

Hilsen Inger

Fra : Leif Neland

Dato : 12-07-06 18:49

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Under alle omstændigheder dør hvepsene før møblerne

Men hvepsene reproducerer sig selv. Det gælder desværre ikke for møbler.

Leif

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 13-07-06 17:08

Leif Neland wrote:
> [...]
> meddelelse news:44ad6126$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...

> Men hvepsene reproducerer sig selv. Det gælder desværre ikke for

Hvepse er lige som vi andre, dovne når det kan lade sig gøre ;)
De gider ikke gnave i hårdt træ når der findes masser af lækkkert
cellulosefyldt blødt træ der er lige til at gå til.

Jeg tror ikke en meter på at de gider/kan skade hårdttræsmøbler. Hvis de
endelig gnaver, fjerner de blot løse fibre.

Fra : Jens U. K.

Dato : 31-07-06 10:42

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Jeg tror ikke en meter på at de gider/kan skade hårdttræsmøbler. Hvis de
> endelig gnaver, fjerner de blot løse fibre.

Jeg kan konstatere at det ser pudsigt ud at der er (tynde) stiber på
stolene som har frisk teak-farve - det er hvepsene der har lavet de
striber - det er et faktum.
At det, som du skriver, blot er løse fibre de har fjernet er meget muligt,
men når de fjerner dem så bliver det nye lag teak indenunder eksponeret og
så dannes der nye "løse fibre" som kan spises og (i teorien så bliver
mine stole altså stille og roligt omdannet til hvepseboer andetsteds.

Jeg tvivler på at det bliver i min levetid at stolene er ædt op - der går
nok et par hundrede år...

/Jens Ulrik