Skrue en krog i birketræet
Fra : fint

Dato : 05-07-06 20:18

Hej

Sker der noget ved at skrue en krog i et birketræ så jeg kan komme til
at dase i min hængekøje i sommervarmen. Jeg mener, jeg skulle jo gerne
kunne dase mange år frem, så det holder jo ikke at træerne går ud ved det..?

På forhånd tak
Fint

Fra : Holst

Dato : 05-07-06 20:39

fint wrote:

> Sker der noget ved at skrue en krog i et birketræ så jeg kan komme til
> at dase i min hængekøje i sommervarmen. Jeg mener, jeg skulle jo gerne
> kunne dase mange år frem, så det holder jo ikke at træerne går ud ved det..?

Hvorfor ikke bare et reb omkring?

Fra : René

Dato : 06-07-06 08:52

Det er bedre at sætte en skrue i træet fremfor at binde et tov omkring det -
prøv selv at vikle et stykke snor rundt om din arm og se, hvor længe du kan
holde det ud!
Selv har jeg lig sat en gyngestativbolt gennem træet - det kan få safterne
op hele vejen rundt undtagen der hvor min bolt går i gennem.

René

Fra : Max

Dato : 06-07-06 09:02

Hej René

> Det er bedre at sætte en skrue i træet fremfor at binde et tov
> omkring det - prøv selv at vikle et stykke snor rundt om din arm og
> se, hvor længe du kan holde det ud!

Hvis det er den analogi man skal bruge, så vil jeg da gerne høre
om du foretrækker en bolt gennem maven eller en livrem ? :)

Mvh Max

Fra : fint

Dato : 06-07-06 10:35

Hej

Jeg har prøvet med rebet, og synes ikke det var optimalt, det gled ned,
og til sidst knækkede det - det var konen det gik ud over )
Jeg mener også at have hørt at birketræer er lidt sarte i "barken"....

Tak for svarene.

Fint

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-07-06 15:08

fint wrote:
> Hej
>
> Jeg har prøvet med rebet, og synes ikke det var optimalt, det gled
> ned, og til sidst knækkede det - det var konen det gik ud over )

Hvis bare 'opvaskemaskinen' og 'støvsugeren' stadig virkede, skete der jo
injgen større skade ;)

Skru du bare en bolt i træet. Det lukker selv sårene, og et sundt træ tager
ikke skade af sådan en smule bolt :)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-06 04:35

fint skrev:
> [...]
> og til sidst knækkede det - det var konen det gik ud over )
> Jeg mener også at have hørt at birketræer er lidt sarte i "barken"....

For nogle år siden borede jeg 10 mm rør ind i et par birketræer for at
tappe dem for saft i april måned, der kom lidt færre blade det år på
træerne, men nu har de det fint. Jeg har også boret franske skruer i et
piletræ, i hvilket jeg lavede hule (se sidste billede på dette link:
http://www.aigis.dk/mix/shelter.htm).

Hvis du vil have skruer i en birk til at opbinde din hængekøje, så ville
jeg ikke have nogle betænkligheder ved at gøre det.

Mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Mike Witte

Dato : 07-07-06 11:57

> For nogle år siden borede jeg 10 mm rør ind i et par birketræer for at
> tappe dem for saft i april måned, Mvh.
> Klaus Eriksen

Hvorfor gjorde du det??
Hvis der er en god forklaring, vil vi da gerne høre om det.

Mike

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-06 15:42

Mike Witte skrev:

> Hvorfor gjorde du det??
> Hvis der er en god forklaring, vil vi da gerne høre om det.
>
> Mike

Det skulle være sundt at drikke saft fra birketræer var der en der
mente, så jeg tappede et par liter birkesaft og drak et glas hver dag.
Om jeg blev mere sund af den saft vides ikke med bestemthed, men det
var da meget sjovt at prøve.

mvh.
Klaus E.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-07-06 20:11

On Fri, 07 Jul 2006 16:42:19 +0200, Klaus Eriksen <"ke <nospam> wrote:

> [...]
>mente, så jeg tappede et par liter birkesaft og drak et glas hver dag.
>Om jeg blev mere sund af den saft vides ikke med bestemthed, men det

Hvordan smagte det?

Jeg har hørt at man kan lave brændevin (eller lign.) på saft fra
birketræer - eller måske det var sirup?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-07-06 20:21

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Hvordan smagte det?
>
> Jeg har hørt at man kan lave brændevin (eller lign.) på saft fra
> birketræer - eller måske det var sirup?

Birkeøl er almindeligt kendt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Emil

Dato : 07-07-06 22:23

Mads Lie Jensen wrote:

>Jeg har hørt at man kan lave brændevin (eller lign.) på saft fra
>birketræer - eller måske det var sirup?

Der findes mange opskrifter på birkevin, og jeg ville så prøve.
Derfor klippede jeg spidsen af en 3 mm tyk gren/skud, og tappede
saften derfra. Efter 4-6 timer havde jeg en sodavandsflaske (0,25
liter) fyldt.

Smagen var tæt på ingen, og en måling af sukkerindholdet viste,
at der kun var meget lidt sukker, tæt på intet.

Forsøget blev gentaget med et 10 mm hul i stammen. Aftapningen
herfra var voldsommere; men resultatet var det samme.

Det var så en hængebirk, som måtte lægge saft til. Jeg har ikke
forsøgt med en alm. birk.

Derefter prøvede jeg samme metoder på en ahorn. Samme nedslående
resultater, omend sukkerindholdet var et par brøkdele højere, og
- med lidt god vilje - lidt smag.

Så de alm. arter af disse træer, kan herhjemme hverken bruges til
øl-, vin- eller sirupsfremstilling.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 07-07-06 22:34

Hej Emil

> Det var så en hængebirk, som måtte lægge saft til. Jeg har ikke
> forsøgt med en alm. birk.

Jeg prøvede med en almindelig birk der var savet ned så stammen
kun var 1 meter høj, den tapløb nærmest om foråret og det saft
var egentlig meget sødt, og det blev til noget klistret stads omkring
stammen det forår.

Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 08-07-06 01:41

Max wrote:

> [...]
>kun var 1 meter høj, den tapløb nærmest om foråret og det saft
>var egentlig meget sødt, og det blev til noget klistret stads omkring

aHA! Det lyder sandsynligt, idet der i div. opskrifter for
birkevin skal tilsættes mindre sukker/glucose, end hvad
indbrygningsprocenten kræver.
Sædvanligvis inddampes birkesaften til 10% af den oprindelige
volumen, og udgør hermed ca. halvdelen af sukkertilætningen.

Det klistrede stads må vel betegnes som 'birkesirup'?

Kan du, kort, beskrive smagen af birkesaft?

m.v.h. Emil

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-06 06:00

Mads Lie Jensen skrev:

> Hvordan smagte det?

Det smagte som vand og vædskens farve og konsistens var også omtrent som
vand.

Jeg har ikke prøvet at lave øl på birkesaft, men det ser ud til at andre
i denne tråd har viden om hvordan det kan gøres. Det kunne være
spændende at brygge birkeøl.

mvh.
Klaus Eriksen
(som tager på sommerferie om fire timer)

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-07-06 02:38

> [...]
> træerne, men nu har de det fint. Jeg har også boret franske skruer i et
> piletræ, i hvilket jeg lavede hule (se sidste billede på dette link:

Ah, det er lige præcis sådan en træ-hule jeg drømmer om at bygge!! Kan du
overtales til at give en kort beskrivelse af hvordan du greb det an og evt.
vise nogle billeder? Du kan evt. maile mig privat (fjern Thorsten i
mail-adressen).

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Gainsbourg