Betonhammer
Fra : mg

Dato : 04-07-06 17:07

Hej

Skal igang med at banke de øverste 30 cm af en 25 meter lang beton mur, som
er 20 cm tyk,
Skal i den forbindelse have anskaffet en beton-hammer overvejer om det
bedst at leje en eller om de forholdsvis billige modeller er gode nok ???
biltema har en 900 watt til 399kr harald nyborg en til 249kr

evt nogen erfaringer med netop sådanne stykker værktøjer ???

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-06 17:30

In article <44aa9245$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"mg" <msg@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> biltema har en 900 watt til 399kr harald nyborg en til 249kr
>
> evt nogen erfaringer med netop sådanne stykker værktøjer ???

Jeg har en Delta Power (wow.. hehe) .. på 800W og den rykker alt jeg har
udsat den for.. selv et 40cm murbor i 22mm rykker den igennem muren uden
at gå ned i omdrejninger - den er knokkelstærk.

Jeg har også brugt den som hammer til det som du også skal og det er den
også perfekt til.

Jeg ved ikke hvad de dyrere kan som de billige ikke kan, men jeg er
ihvertfald 100% tilfreds med min discount udgave.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Mureren

Dato : 04-07-06 19:58

"Martin > Jeg ved ikke hvad de dyrere kan som de billige ikke kan, men jeg
er
> ihvertfald 100% tilfreds med min discount udgave.

De kan sikkert 4 ting i forhold til din:
1) De er formentlig ergonomisk langt bedre
2) De har højere brydekraft, og kan dermed udføre arbejdet hurtigere
(hvilket også har bettydning for helbredet, jvf. pkt. 1)
3) De har en gensalgsværdi
4) De holder bedre

Dermed ikke sagt at en billig udgave ikke kan løse opgaven, men _jeg_ ville
aldrig lave sådan en opgave med den billige model, dertil har jeg min ryg og
andre lemmer for kære...

Mvh.
Mureren

Fra : Leonard

Dato : 04-07-06 20:32

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

>Dermed ikke sagt at en billig udgave ikke kan løse opgaven, men _jeg_ ville
>aldrig lave sådan en opgave med den billige model, dertil har jeg min ryg og
>andre lemmer for kære...

.... og jeg ville vælge at sætte hammeren på en minigraver, så kan jeg
nemlig løfte den op i den højde hvor den skal bruges
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Fra : Mureren

Dato : 04-07-06 20:52

> ... og jeg ville vælge at sætte hammeren på en minigraver, så kan jeg
> nemlig løfte den op i den højde hvor den skal bruges

Ikke noget dårligt forslag, såfremt der er plads omkring muren der skal
nedbrydes.

Hvor "følsomt" kan du egentlig bruge sådan en hydraulikhammer?

Mvh.
Mureren
(der selv ejer en Case Maxi 16, med udtag til hydraulikhammer-...men ingen
hammer

Fra : Leonard

Dato : 04-07-06 21:09

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

>Hvor "følsomt" kan du egentlig bruge sådan en hydraulikhammer?

Det er for det meste et spørgsmål om at bruge den tid der skal til,
men murværk har det jo med at revne de svage steder, så der vil
absolut ikke være nogen garanti for at der bliver noget stående
tilbage.
Men det vil jeg tro er det samme problem med en håndholdt, for det er
mn oplevelse at murværk revner uforudsigeligt uanset hvad man slår på
det med (hvis man slår hårdt nok).

>(der selv ejer en Case Maxi 16, med udtag til hydraulikhammer-...men ingen
>hammer

En hammer kan lejes i ca. 2 måneder for de samme penge som den koster
at købe, så det har jeg valgt. Og hvis jeg skulle banke med en
hydraulikhammer i længere tid, så ville jeg leje både hammer og
minigraver til det - det slider meget voldsomt på alle led og
bøsninger i hele maskinen at hamre. Men da det bare har været for en
dag eller to en 3-4 gange, så er det indtil nu gået udover min egen
maskine.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-06 22:12

In article <44aaba45$0$20277$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

> 1) De er formentlig ergonomisk langt bedre

Det vil jeg godt tro.

> 2) De har højere brydekraft, og kan dermed udføre arbejdet hurtigere

Det vil jeg godt teste i praksis før jeg tror det.

> 3) De har en gensalgsværdi

Æhm... nu køber jeg ikke værktøj for at sælge det senere :D

> 4) De holder bedre

Det vil jeg også godt tro. Men har man som privat (der bruger den en
gang årligt) brug for det?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Mureren

Dato : 04-07-06 22:21

> Det vil jeg godt teste i praksis før jeg tror det.

Det er der rigtig mange håndværkere der har gjort for dig i forvejen...dem
kan du godt stole på

> Æhm... nu køber jeg ikke værktøj for at sælge det senere :D

Køber du det for at smide det ud?

> Det vil jeg også godt tro. Men har man som privat (der bruger den en
> gang årligt) brug for det?

Hvad synes du dit helbred er værd?

Mvh.
Mureren
(man har ikke prøvet at have ondt, før man har haft ondt i ryggen!)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-06 22:33

In article <44aadbc3$0$20280$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

> Det er der rigtig mange håndværkere der har gjort for dig i forvejen...dem
> kan du godt stole på

Hehe :)

> Køber du det for at smide det ud?

Nej jeg køber det for at bruge det.. holder det 10 år så bruger jeg det
i 10 år og køber nyt, holder det 1 år så klager jeg til forretningen..

Jeg køber ikke et værktøj for at sælge det igen - ej heller selvom det
kun skal bruges "1 gang".

> Hvad synes du dit helbred er værd?

Meget. Men tvivler _stærkt_ på det har noget at sige i denne sammenhæng.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Mureren

Dato : 05-07-06 07:55

> [...]
> i 10 år og køber nyt, holder det 1 år så klager jeg til forretningen..
>
> Jeg køber ikke et værktøj for at sælge det igen - ej heller selvom det

Jeg er nok inhabil i den her sammenhæng...jeg er nemlig værktøjsnarkoman så
det kan huskes
Jeg ville leje et ordentligt stykke værktøj til opgaven. Det er alt for
mange meter nedbrydning du skal igennem, til at stå med et produkt der ikke
er det bedste til opgaven.
Uanset hvad man måtte mene, så er der tendens til at opgaver løses bedst med
det bedste stykke værktøj. Når opgaven viser sig sværere/hårdere end først
antaget begynder der at blive taget lidt lettere på tingene, og så har man
balladen. (og det gælder både håndværkere og GDS-folket)
Din fordel er at du kan gå til og fra opgaven så længe du lyster, den går
ikke når man står hos en kunde der skal betale for den forbrugte tid, uanset
hvordan éns krop reagerer på opgaven.
(sådan burde det ikke være, men det er umuligt at forklare ihvertfald
_nogle_ kunder)

> Meget. Men tvivler _stærkt_ på det har noget at sige i denne sammenhæng.

Okay, men vent du nu bare til andendagen efter dine første anstrengelser, og
meld så tilbage her til NG

Mvh.
Mureren

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-07-06 14:24

In article <44ab6252$0$20322$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg er nok inhabil i den her sammenhæng...jeg er nemlig værktøjsnarkoman så
> det kan huskes

Kendet det :)

> Jeg ville leje et ordentligt stykke værktøj til opgaven. Det er alt for
> mange meter nedbrydning du skal igennem,

Husk lige det ikke er mig der skal igennem det :)

> Uanset hvad man måtte mene, så er der tendens til at opgaver løses bedst med
> det bedste stykke værktøj.

Helt enig.

> Okay, men vent du nu bare til andendagen efter dine første anstrengelser, og
> meld så tilbage her til NG

Bortset fra at det ikke er mig der skal igennem denne opgave her, så har
jeg været igennem en lign. med min discountudgave..

Det var kun mine slappe muskler der dagen efter var ømme - intet
unormalt.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-07-06 22:35

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev >
> Hvad synes du dit helbred er værd?

En ægte rugbrødsdrevet forhammer vil være sundere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leonard

Dato : 04-07-06 21:16

"mg" <msg@tdcadsl.dk> wrote:

>Skal igang med at banke de øverste 30 cm af en 25 meter lang beton mur, som
>er 20 cm tyk,

Jeg ville ikke turde banke på muren med en betonhammer, risikoen for
at muren revner helt ned til soklen er ret stor.
Jeg ville finde ud af en måde at skære en dyb rille næsten halvvejs
igennem fra hver side først og nogle lodrette snit med passende
mellemrum så de stykker der derefter kan slås af får en størrelse så
de er til at flytte på.